Japāņu kompānija "Genepax" izstrādājusi elektromobili, kura darbināšanai nepieciešams vien ūdens. Kā vēsta "Reuters", ar vienu litru dzīvības šķidruma auto spēj braukt vienu stundu ar 80 kilometriem stundā. Mašīnītes izstrādātājs apgalvo, ka auto darbojas ar jebkāda veida ūdeni – tas var būt lietus, upes vai pat jūras ūdens.
Japānā ražos auto, kurš patērē tikai ūdeni (151)
Sistēmai, kas sastāv no degvielas šūnām, dots nosaukums "Water Energy System" (WES), un tās uzbūve ir līdzīga tiem degvielas šūnu elementiem, kuros kā degviela tiek izmantots ūdeņradis. Tai pašā laikā "Genpax" galvenā īpatnība ir membrānas tipa elektrodu bloks, kurš sastāv no īpaša materiāla un ķīmisku reakciju rezultātā spēj pilnībā sadalīt ūdeni tā pamatelementos – skābeklis tiek atdalīts no ūdeņraža.
Izstrādātājs apgalvo, ka process ir analogs metālhidrīda un ūdens reakcijai, ko ūdeņraža iegūšanas nolūkā izmanto rūpnīcās. Tomēr WES ir vairākas priekšrocības. Pirmkārt, ūdeņradis tiek iegūts pakāpeniski un salīdzinoši ilgā termiņā, un otrkārt – elektrodu membrānai nav nepieciešami speciāli katalizatori – pietiek vien ar cēlmetāliem, piemēram, platīnu, turklāt tādā pašā daudzumā kā parastajos automobiļos uzstādītajās filtrēšanas sistēmās. Tāpat nav nepieciešama speciāla tvertne ūdeņraža glabāšanai.
Vēl runājot par "Genpax" spēkstacijas priekšrocībām, izstrādātājs uzsver tās ilgmūžību, jo nav katalizatora, kuru varētu sabojāt piesārņojošas vielas.
"Automobilis brauks tikmēr, kamēr jums pa rokai būs pudele ūdens, ar kuru laiku pa laikam uzpildīties," saka "Genpax" ģenerāldirektors Kijoši Hirasava. "Lai automobili uzpildītu, nav nepieciešama speciālas infrastruktūras izveide kā vairumam mūsdienu elektromobiļu."
Osakā prezentētais auto pagaidām ir vienīgais, un tas tiks izmantots patenta iegūšanai. Nākotnē "Genpax" plāno izvērst sadarbību ar japāņu autoražotājiem, lai degvielas šūnu elementus ražotu masveidā un samazinātu to pašizmaksu.