Jebkurš auto īpašnieks, kura dzīvē šis transportlīdzeklis ieņem lielāku vai mazāku lomu piekritīs, ka riepas ir viens no svarīgākajiem elementiem piedaloties satiksmē. Un ne velti – riepas burtiski balsta visu automašīnas svaru un nodrošina tās drošu un komfortablu kustību. Tā padomājot, tie ir četri gumijas izstrādājumi piepildīti ar gaisu. Šis skaidrojums vien pārliecina, ka ļoti svarīgi ir pievērst uzmanību izmantoto riepu kvalitātei un stāvoklim, jo tieši tās ir pirmā aizsardzības līnija un vienīgais automašīnas kontakts ar ceļa virsmu.
Vasaras riepas un to protektoru tipi
Ziemas periodam pamazām atkāpjoties, pienācis laiks domāt kādas vasaras riepas labāk iegādāties; vai arī kādā stāvoklī atrodas jau esošās.
Varētu apgalvot, ka esam aplaimoti ar Latvijas laikapstākļu daudzveidību, taču tas nozīmē arī to, ka ceļa segumi mēdz būt ļoti neparedzami un katrs no šiem apstākļiem prasa atšķirīgu pieeju izvēloties apavus savam automobilim. Iegādājoties jaunas vasaras riepas, ir būtiski izvērtēt visus kritērijus, kuri nodrošina kā drošību, tā arī komfortu. Riepas protektors nosaka to, kā automašīna uzvedīsies uz ceļa, tādējādi ir svarīgi zināt, kādi ir to veidi un kam tie paredzēti. Turpinājumā tiks sniegts ieskats protektoru vispārējā uzbūvē un iedalījumā.
Protektora uzbūve un veidi
Protektors pēc savas būtības ir riepas virskārta. Mūsdienu riepas sastāv no dažādiem slāņiem, kuros gumiju caurvij metāla, poliestera vai neilona stiegras. Pats protektors ir veidots no ļoti izturīgas gumijas, ļaujot tam būt nemitīgā kontaktā ar ceļa segumu un nodilt salīdzinoši ilgā laika posmā. Gadu gaitā ražotāji ir veikuši neskaitāmus pētījumus ar mērķi uzlabot riepu veiktspēju un padarīt tās arvien drošākas un izturīgākas. Šādu pētījumu rezultātā tiek uzlabota ne tikai riepu ilgmūžība – ilgākā laika periodā tie auto īpašniekiem sniedz arī ekonomisku labumu. Pastāv vairāki parametri, kuri tiešā veidā ir atkarīgi no izvēlētā riepu protektora tipa un zīmējuma. Šie galvenie parametri ir:
- saķere;
- auto vadāmība;
- braukšanas komforts;
- riepu radītais troksnis;
- degvielas patēriņš.
Pēc uzskaitītajiem parametriem var noprast, cik daudz uzmanības ir jāvelta tik šķietami vienkārša gumijas izstrādājuma konstruēšanā. Apskatot tuvāk jebkādu auto riepas protektoru atklājas dažādi izvirzījumi, gropes un kanāli. Visi šie elementi kā kopums garantē saķeri ar segumu un labāku ūdens novadīšanu. Standarta tipa vasaras riepas var sastāvēt no attiecīgiem elementiem:
- lamelēm;
- blokiem;
- rievām;
- ribām;
- pleciem.
Bloki – brīvi stāvoši gumijas bloki, kuri ir integrēti protektorā. Tie parasti tiek izkārtoti rindās cits pie cita pa protektora riņķveida perimetru. Automašīnai pārvietojoties pa ceļa segumu, bloki izplešas, veidojot ciešu saikni starp virsmu un riepu.
Rievas – Berze starp riepu un ceļu ir garantija saķerei, lai auto brauktu stabili. Kad parādās ūdens, to ir nepieciešams novadīt, lai nesāktos akvaplanēšana. Ar šo rievu palīdzību tiek novadīts lielākais ūdens daudzums un tas pats attiecas arī uz dubļiem un sniegu. Tāpat rievu izkārtojums uzlabo auto vadāmību un bremzēšanu.
Lameles ir nelieli, šauri iegriezumi protektora blokos. Tās automašīnai palīdz saglabāt maksimālu saķeri lietus laikā vai apledojušu un piesnigušu ceļu gadījumā. Kad dziļās protektora rievas ir novadījušas lielāko daļu ūdens, tāpat starp riepu un virsmu saglabājas plāna ūdens kārta. Riepai saskaroties ar ceļu, lameles atveras, veidojot zema spiediena kabatas, kuras uzsūc atlikušo ūdeni un nodrošina lielāku kontakta virsmu.
Ribas ir nepārtrauktas gumijas sloksnes (izvirzījumi), izkārtotas pa protektora riņķveida perimetru. Šīs protektora daļas atbild par automašīnas uzvedību līkumos, kā arī par paātrinājumu un bremzēšanu, atkarībā no to atrašanās vietas uz protektora.
Pleci – tās ir protektora ārējās malas, kuras atrodas starp riepas sienu un protektora vidusdaļu jeb nospiedumu. Riepu ārējie pleci ir elements uz kuru tiek izdarīts vislielākais spiediens automašīnai manevrējot līkumos. Īpaši tas vērojams sporta automašīnām vai automašīnām, kuras piedalās sacīkstēs.
Katrs no aprakstītajiem elementiem pilda tam noteiktu funkciju, kopā radot to, ko mēs saucam par protektoru. Tuvojoties siltākam laikam ir ieteicams pārbaudīt esošo riepu stāvokli un to nodilumu – rievu un protektora dziļumu kopumā. Labākajā gadījumā pavisam jaunas vasaras riepas ir drošākais veids, kā pārliecināties par efektīvu saķeri un kontroli uz ceļa.
Tāpat kā pastāv dažādi automašīnu tipi, arī to riepas mēdz atšķirties un kalpot konkrētam mērķim. Protektora zīmējumam ir svarīga loma, kura nosaka to veiktspēju. Dažādie protektoru raksti tiek projektēti atšķirīgiem ceļu apstākļiem un braukšanas stiliem. Raksta turpinājumā aicinām iepazīties ar 4 galvenajiem protektoru veidiem un to raksturojošajām iezīmēm.
Simetrisks raksts
Riepas ar šādu protektora tipu visbiežāk būs redzamas kompaktiem pilsētas un pasažieru automobiļiem, kuri paredzēti ikdienas braukšanai, tostarp samērā nelieliem attālumiem. To galvenā raksturojošā iezīme ir vienāds rievu un bloku zīmējums riepas ārējā un iekšējā malā. No tā izriet, ka riepu rotācijas virziens nav noteikts un tās nepieciešamības gadījumā ir iespējams mainīt vietām. Lielākie ieguvumu izvēloties šāda tipa riepas ir:
- zema rites pretestība;
- zems trokšņa līmenis;
- laba saķere;
- mazāks degvielas patēriņš.
Pateicoties zemai rites pretestībai arī nodilums tiek būtiski samazināts, protams, pie nosacījuma, ka automašīnas riteņi ir pareizi nobalansēti, tās piekare ir tehniskā kārtībā un gaisa spiediens riepās ir atbilstošs braukšanas apstākļiem. Tā kā riepas ar šādu rakstu mēdz būt lētākas nekā līdzvērtīgas, piemēram, asimetriska raksta riepas, tās ir ideāla izvēle tiem, kuri vēlas ietaupīt un mazāk uztraukties par to priekšlaicīgu nodilšanu. Neraugoties uz minētajām priekšrocībām, vērā jāņem to ne tik labais sniegums lietus laikā. Simetrisks elementu izkārtojums samazina iespēju novadīt lielu ūdens daudzumu, palielinot akvaplanēšanas risku.
Asimetrisks raksts
Atšķirībā no simetriska protektora – asimetriskajām riepām ir atšķirīgi iekšējās un ārējās malas zīmējumi. Šīm riepām sānos vienmēr būs norādīts rotācijas virziens, kas ļauj tās mainīt vietām ierobežotā veidā – no priekšas uz aizmuguri, viena un tajā pašā automašīnas pusē. Ar šādām riepām pārsvarā būs aprīkoti sporta auto vai auto ar paaugstinātu jaudu, lai gan ne viennozīmīgi. Konkrētā tipa dizains padara riepu piemērotu dažādiem apstākļiem un sniedz papildus priekšrocības:
- zems trokšņa līmenis;
- laba saķere ar virsmu;
- laba ūdens novadīšana.
Asimetrisko riepu dizains paredz, ka iekšējā puse sastāv no nelieliem protektora blokiem, kuri labāk palīdz novadīt ūdeni, dubļus vai sniegu. Ārējā puse ir atbildīga par automašīnas saķeri un stabilitāti manevrējot līkumos, pateicoties platiem un bieziem pleca blokiem. Tas šīs riepas padara par piemērotu izvēli braukšanai dažādos laikapstākļos. Šādām riepām nodilums mēdz būt nevienmērīgs, taču tas vairāk ir saistīts ar braukšanas stilu un veidu kā automašīna tiek ekspluatēta. Ņemot vērā to, ka asimetriskās riepas izmanto arī autosportā – biežu manevru ietekmē pastiprināti nodilst riepu ārmalas bloki, kuri pakļauti vislielākajai slodzei.
Raksts ar norādītu virzienu
Līdzīgi kā asimetriska raksta riepām, arī šīm tiek norādīts konkrēts rotācijas virziens un riepas var tikt mainītas no priekšējās ass uz aizmugurējo ar nosacījumu, ka tas ir viens un tas pats automašīnas sāns. Protektors pēc skata ir vienkārši atpazīstams – rievas un bloki izkārtoti tā, lai radītu V-veida zīmējumu, gluži kā bultas, kuras norāda rotācijas virzienu. Tāpat kā ar asimetriska raksta riepām, šīs bieži izmanto sacīkšu vai paaugstinātas jaudas automašīnām. Ka galvenās priekšrocības ir jāmin:
- laba saķere ar ceļu;
- maksimāla ūdens novadīšana;
- laba vadāmība arī pie liela ātruma;
- degvielas ekonomija.
Tās ir ideālas vasaras riepas, kā arī labi piemērotas sniegotiem apstākļiem. Pateicoties rievu izvietojumam – ūdens un sniegs tiek izvadīti pēc iespējas efektīvāk, saglabājot maksimālu saķeri ar virsmu. Ne velti šāds protektora zīmējums ir vērojams arī uz ziemas un vissezonas riepām. Ka mīnuss ir jāuzskaita salīdzinoši ātra nodiluma veidošanās. Tas skaidrojams ar ierobežotajām iespējām šīs riepas mainīt vietām. Lai tās saglabātu svaigas ilgāku laiku ir jārēķinās ar papildus izmaksām, ko prasa to atkārtota noņemšana un montēšana.
Asimetriska/norādīta virziena raksts
Lai arī ne tik izplatītas, šīs riepas sevī apkopo labāko, ko sniedz divu protektoru veidu apvienojums. Riepas iekšējā mala ir veidota kā protektoram ar norādītu virzienu. Kā jau minēts, tas palīdz novadīt pēc iespējas lielāku ūdens daudzumu caur plašām V-veida rievām. Savukārt, riepas protektora ārmala sevī iemanto asimetriska raksta īpašības, ļaujot saglabāt labu saķeri līkumos, tāpat kā taisnvirziena kustībā.
Kādas vasaras riepas izvēlēties?
Ciešāk aplūkojot dažādos protektoru veidus var pārliecināties, ka atšķirīgie zīmējumi un elementu kombinācijas nav tikai dizaineru iztēles galaprodukts. Pirms iegādāties jaunas vasaras riepas noteikti ir jāpārliecinās kādiem apstākļiem tās visvairāk tiks pakļautas. Protams, izvēlei ir jābūt atkarīgai arī no pašas automašīnas tipa. Jaudīgu sporta auto būtu ieteicams aprīkot ar riepām, kuras spēj izturēt arī lielāku slodzi, nezaudējot vadāmību. Lai novērtētu riepu atbilstību vajadzībām, nepieciešams iepazīties ar vairākiem tehniskiem parametriem, kuri parasti tiek norādīti uz Eiropas Savienības marķējuma:
- degvielas ekonomija;
- radītais trokšņa līmenis;
- saķere ar slapju virsmu.
Degvielas ekonomija visvairāk tiek saistīta ar riepas rites pretestību. Jo pretestība būs lielāka, jo vairāk jaudas mašīnai būs jāizmanto. Nereti tieši riepas ar lielu pretestību ir tās, kuras rada lielāko troksni. Šis rādītājs vairāk nosaka komforta līmeni brauciena laikā nekā ietekmē automašīnas veiktspēju. Ja par svarīgāko ņem drošību lietus laikā, tad riepas ar norādītu kustības virzienu noteikti būs piemērota izvēle. Tās gan, visticamāk, izmaksās vairāk nekā simetriskās un arī kalpošanas mūžs nebūs tik ilgs.
Ziemas, tāpat kā vasaras riepas noteikti ir produkts, kur visu izšķir kvalitāte. Dažreiz ir vērts piemaksāt kādu papildu eiro, bet pārliecināties, ka tās kalpos tām paredzēto mūžu. Jāatgādina, ka ieteicams izmantot riepas, kuras ir ne vecākas par 5 gadiem. Lai arī to protektors ir pietiekami dziļš – gumijas sastāvs gadu gaitā zaudē savas īpašības. Ja iegādājas jaunas riepas, kuras ražotas 5 gadus atpakaļ, tās jebkurā gadījumā ir lietojamas. Viss ir atkarīgs no tā, kā tās bijušas uzglabātas.
Strauji tuvojoties laikam, kad ziemas riepas būs jāliek malā – noteikti pārbaudiet kādā stāvoklī atrodas Jūsu esošās vasaras riepas. Ja vajag iegādāties jaunu komplektu – Riepas1.lv atradīsiet plašu klāstu, kā arī padomus piemērotāko riepu izvēlē!