Iesūti ziņu!

Kā likvidēt parastos laika zagļus darbvietā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: No arhīva

Vai tu apskaud tos, kam tavā darbā veicas ļoti labi? Vai tu lauzi galvu, kā viņi tik prasmīgi tiek galā ar vairākām lietām uzreiz? Viņi strādā tikpat daudz kā tu, taču kaut kas tomēr ir citādāk! Tas ir vienkārši: šie veiksmīgie cilvēki ir sapratuši, kā likvidēt laika zagļus. To vari izdarīt arī tu. Tālāk atradīsi 10 padomus, kā izvairīties no «laika aprijējiem».

Mūžīgā vilcināšanās. Tūlīt!

Ja tu vilcinies, tad, pirmkārt, jāapsver negatīvās sekas (kā laika izšķērdēšana un stress) un, otrkārt, jāmaina savi principi. Vai tu nicini visu, kas nav perfekts? Vai tev jābūt atbilstošā garastāvoklī, lai stātos pie atbaidoša uzdevuma risināšanas? Tas, ka tu dzenies pēc pilnības vai tev jābūt attiecīgā garastāvoklī, ir mīts. Patiesībā abi šie faktori palielina vilcināšanos, samazina tavu produktivitāti un samazina tavu pašvērtējumu un uzticēšanos. Lai tiktu vaļā no atlikšanas, jātērē laiks un jāziedojas darbam. Tev jāstājas pretī stingri un godīgi — tieši tāpat, kā cīnoties ar sliktu ieradumu. Attiecīgu grāmatu lasīšana noteikti paaugstinās tavu izpratni par vilcināšanos.

Saskaņo savu darbu un organisma pulksteni

Vai tu esi rīta vai vakara cilvēks? Vai tu nodarbojies ar sarežģītām lietām tajā laikā, kad esi vismožākais? Ja tavs prāts vislabāk strādā agrās rīta stundās, nenodarbojies šajā laikā ar rutīnas papīra darbiem un ikdienas telefona sarunām. Izmanto savu smadzeņu produktīvāko laiku un enerģiju grūtākiem uzdevumiem.

Tev jātiek vaļā no vainas izjūtas, ļauna prāta un sūdzībām

Šādas negatīvas emocijas aprij nežēlīgi daudz vērtīgā laika. Tās bojā tavu attieksmi pret darbu un arī samazina apmierinājumu, ko gūsti no sava darba. Kāpēc gan tās neizslēgt no savas dzīves? Padomā, cik daudz laika tu tērē apsvērumiem, nervozēšanai, citiem savu principu un rūpju izskaidrošanai? Vai tu patiesi vari atļauties tērēt laiku šādām muļķībām?

Izmanto uzgaides laiku saprātīgi

Produktīvi cilvēki labi izmanto gaidīšanas laiku. Piemēram, braukšanas laiks. Ja esi vilcienā vai autobusā, tev ir pietiekami iespēju, kā, piemēram, iepazīties ar saraksti vai plānot savu dienu. Ja brauc uz darbu ar savu automašīnu, tomēr vari pavadīt laiku lietderīgi, klausoties attiecīgas biznesa satura ziņas vai domās risinot kādu darba problēmu.

Noslēdz mieru ar perfektivitāti

Perfektivitāte nav ne cildena, ne arī slavināma. Tā ir realitātes izkropļots skatījums, kas rada patiesu frustrāciju un samazina darba apmierinājumu. Tā vietā, lai pulētu darbu līdz nevajadzīgai pilnībai, tu varētu veltīt savu uzmanību drošai un precīzai darba veikšanai — un tad vērsties pie nākamā uzdevuma. Pilnība bieži vien traucē tev pat sākt darbu, tātad tev ir divi laika šķērdētāji (perfektivitāte un vilcināšanās), ar kuriem jācīnās.

Esi saskarsmē ar produktīviem cilvēkiem

Vai tavi draugi savā darbā ir produktīvi? Ja nav, tev ir grūtāk plānot savu laiku efektīvi. Neproduktīviem cilvēkiem patīk pļāpāt pa telefonu, rakstīt muļķīgas e-pasta vēstules, viņiem ir ilgas pusdienas un gari kafijas pārtraukumi. Ja tiecies ar viņiem, tev noteikti pielīp laika šķērdēšanas paraža.

Parādi citiem, ka ar tevi var rēķināties

Vairākums no mums nevēlas atstāt citu acīs sliktu iespaidu. Apsoli vienam vai vairākiem cilvēkiem, kurus cieni, ka tu spēj tikt galā ar kādu grūtu uzdevumu jau līdz nedēļas beigām. Apsoli, ka viņi var ar tevi rēķināties. Domai par bezspēcīgu apkārt skraidīšanu, attaisnošanos un kļūšanu smieklīgam vajadzētu tevi pietiekami inspirēt uzdevuma izpildei.

Proti pastāvēt par sevi

Cenšanās būt visiem pa prātam arī var slikti iespaidot tavu laika izmantošanu. Diemžēl ir daži tādi kolēģi, kuri ar mierīgu sirdi uzliek uz citu pleciem, kas nespēj pateikt «nē», daļu savu pienākumu. Cilvēks, kurš nespēj par sevi pastāvēt, ir kā vāvere ritenī — nekad nespēj padarīt visu. Jautājums nav tikai par laiku, tas slikti iespaido arī garīgo veselību.

Likvidē nekārtības

Vidējā līmeņa vadītājs katru dienu iztērē 45 minūtes svarīgu papīru un atskaišu atrašanai. 45 minūtes dienā!

Hariete Šehtere, «Conquering Chaos at Work» autore, iesaka uzdot sev piecus jautājumus:

1. Kas tas ir?2. Kāpēc man tas jāuzglabā?3. Kad man tas ir vajadzīgs?4. Kur es to atradīšu?5. Kam tas vēl varētu būt?

Rūpējies, lai papīrgrozs būtu pa rokai. H. Šehtere raksta, ka 50% papīru ielido papīrgrozā jau pēc atbildēšanas uz pirmo jautājumu. Pārējos 50% vai nu ieliekam atvilktnē, vai arī tie tiek izpildīti vai nodoti kādam tālāk.

Neļauj sevi aizkavēt «telefona laika šķērdētājiem»

No laika taupīšanas viedokļa cilvēka lielākais izgudrojums var būt viens no lielākajiem traucētājiem. Sarunas gaidīšana, parastā tukšā pļāpāšana, kas gribot negribot pavada gandrīz katru biznesa sarunu, tas viss beidzas ar vērtīgā laika zaudēšanu. Ko darīt? Plāno savas sarunas, turi vajadzīgo materiālu sev priekšā (tas paglābs no papildu zvaniem), atstāj konkrētas, nevis vispārīgas «atzvaniet man» ziņas un pasaki zvanītājam, ka tev ir tikai nedaudz laika sarunai.

Tagad, kad zini par laika zagļiem, to likvidēšana ir tava paša rokās. Padomā par savas rīcības priekšrocībām: lielāks darba apmierinājums un sekmes, augstāka sevis vērtēšana un līdzsvarota dzīve.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu