«Luminor» ekonomists Pēteris Strautiņš aģentūrai LETA skaidroja, ka minēto tarifu tiešā ietekme uz Latvijas un kopējo ES ekonomiku būs niecīga, vienlaikus pieļaujot iespēju, ka būs izjūtama to netiešā ietekme. «Tie attiecas uz precēm, kuru importa apjoms pērn bija 2,8 miljardi eiro, kamēr kopumā pērn ES no ASV importēja preces par 255,5 miljardiem. Taču netiešā ietekme var būt nozīmīga,» skaidroja Strautiņš.
Pēc viņa teiktā, ASV prezidents Donalds Tramps iepriekš brīdināja, ka ES un citu tirdzniecības partneru atbildei uz ASV noteiktajiem tērauda un alumīnija importa tarifiem var sekot jauni pasākumi no ASV puses, tostarp 20% tarifs auto importam no ES. «Turklāt pieaugošie tirdzniecības kara riski jau skar akciju tirgus, uzņēmēju noskaņojumu, tātad varētu negatīvi ietekmēt investīcijas un izaugsmi kopumā,» skaidroja ekonomists.
Vērtējot tarifu ietekmē iespējamo cenu kāpumu tādām no ASV importētām precēm kā «Harley Davidson» motocikliem, «Levis» džinsiem vai viskijam un burbonam, Strautiņš atturējās prognozēt, piebilstot, ka ir skaidrs, ka to ietekme uz minētajām precēm būs augšupvērsta, bet noteikti nebūs proporcionāla tarifu lielumam. «Gan šo produktu ražotājiem, gan tirgotājiem var nākties pārskatīt savas cenas, lai varētu turpināt tos pārdot Eiropā. Īpaši kaislīgi «Harley Davidson» motociklu fani varbūt man nepiekritīs, taču visiem nosauktajiem produktiem ir vairāk vai mazāk tuvi aizstājēji,» norādīja Strautiņš.
Viņš uzsvēra, ka ES atbildes soļi ir nepārprotami veidoti tā, lai tiem būtu maksimāla politiska ietekme, ņemot vērā, ka burbonu ražo Kentuki štatā, kuru pārstāv Kongresa Senāta un republikāņu vairākuma līderis Mičs Makonels, bet «HarleyDavidson» motocikli top Viskonsinas štatā, no kurienes nāk Pārstāvju palātas spīkers Pols Raiens.