«Facebook» skandālā ierautā «Cambridge Analytica» izplatījusi dezinformāciju arī Latvijā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

ASV prezidenta Donalda Trampa kampaņu apkalpojusī britu datu analīzes firma «Cambridge Analytica» ierauta skandālā par neatļautu datu ievākšanu no sociālā tīkla «Facebook» lietotājiem, un saistībā ar šo skandālu tika atstādināts uzņēmuma vadītājs Aleksandrs Nikss, kuru telekanāls «Channel 4» nofilmēja lielāmies ar neētiskām darba metodēm. Taču «Cambridge Analytica» filiāle «SCL Group» nav slēpusi, ka nodarbojas ar dažādām manipulācijām - tajā skaitā mēģinājumos pirms vēlēšanām Latvijā sanaidot latviešus un krievvalodīgos iedzīvotājus, vēsta aģentūra «Bloomberg».

«Kodolīgi izsakoties, krievi tika vainoti pie bezdarba un citām ekonomiskajām problēmām,» teikts «SCL Group» materiālos, kas paredzēti potenciālajiem klientiem.

«SCL Group» 2010.gadā konsultēja par oligarhiem dēvētos Aināru Šleseru un Andri Šķēli, kuri toreiz pēdējo reizi iekļuva Saeimā, tomēr necilo rezultātu dēļ pie varas netika, iepriekš ziņoja LETA.

Līdz ar to «Trampa stratēģu» piekoptā taktika izrādījās neveiksmīga. Šķēles padomnieks Mārcis Bendiks intervijā aģentūrai «Bloomberg» pērn norādīja, ka «SCL Group» esot aptauju veikšanu pasūtījusi sociālo pētījumu aģentūrai «Latvijas fakti», taču par padarīto darbu tā arī neesot samaksājusi.

Viņš sacīja, ka «SCL Group» nolīgšana esot izmaksājusi dārgi, taču «neviens no kampaņas darbiniekiem neredzēja nekādu analīzi vai stratēģijas uzmetumu, kas balstīts uz fokusgrupām».

Nikss savukārt paziņoja, ka esot iesniedzis PLL 148 lappušu ziņojumu, turklāt SCL neesot bijusi atbildīga par maksāšanu sabiedriskās domas pētniekiem. Aģentūras «Latvijas fakti» vadītājs Aigars Freimanis šādu izteikumu noliedza, sakot, ka līgums bija noslēgts ar SCL. Šlesers šo jautājumu nav komentējis.

Kā vēstīts, «Cambridge Analytica» tika ierauta plašā skandālā pēc tam, kad atklātībā nonāca informācija, ka uzņēmums esot ievācis aptuveni 50 miljonu «Facebook» lietotāju datus ASV, lai tos izmantotu vēlētāju profilu veidošanā. Sociālā tīkla lietotāju dati ievākti un izmantoti bez pašu lietotāju ziņas.

«Cambridge Analytica» darbojusies Trampa priekšvēlēšanu kampaņas organizētāju uzdevumā, ar mērķi izstrādāt instrumentus vēlētāju izvēles prognozēšanai un iespējamajai šīs izvēles ietekmēšanai.

«Cambridge Analytica» gan ir noliegusi apgalvojumus, ka tā esot savākusi «Facebook» lietotāju datus, darbojoties Trampa vēlēšanu kampaņas labā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu