Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Latvijā uzsākta alkilātu degvielas tirdzniecība mazmotoriem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Latvijas tirgū beidzot pieejama pirms 30 gadiem Zviedrijā izgudrotā zemu izmešu degviela mazmotoru ierīcēm un instrumentiem.

Ja automašīnu dzinēju izplūdes sistēmas tiek aprīkotas ar atgāzu pēcapstrādi, kas efektīvi samazina atgāzu toksiskumu un kaitīgo ietekmi uz cilvēku veselību un dabu, tad dārza tehnikai šādu sistēmu nav. Taču tieši dārza tehnika ir tā, kuras radītās izplūdes gāzes mēs ieelpojam. Veicot ikdienas darbus un esot tuvu tehnikai, mēs tās ieelpojam reizēm pat vairāku stundu garumā, kas ilgtermiņā var neatgriezeniski ietekmēt veselību. Šobrīd tirgū pieejama parastas degvielas alternatīva - alkilātu degviela Aspen, ko jau kopš 1988. gada Zviedrijā un citās valstīs izmanto motorzāģiem, zāles pļāvējiem un citām iekšdedzes motoru ierīcēm, kuras izplata atgāzes tiešā lietotāja tuvumā.

Vai tas ir sintētiskais benzīns?

Ne gluži. «Alkilātu degviela joprojām ir naftas produkts, taču tā sastāvā ir tikai viena frakcija no naftas destilācijas procesā iegūtajiem produktiem ar tīrāko sastāvu un labākajām sadegšanas īpašībām. Šajā degvielā nav sēra, šķīdinātāja un pat benzola, kas ir kancerogēnākā viela degvielas sastāvā. Rezultātā no dzinēja nākošajiem izmešiem nav tik spēcīga aromāta. Alkilātu degvielas ražotājs ‘Aspen’ ir aprēķinājis, ka, vienu stundu strādājot ar dārza instrumentu, kas darbojas ar parasto degvielu, izmešu daudzums ir identisks kā 100 stundas strādājot ar dārza instrumentu, kas darbojas ar alkilātu degvielu,» stāsta «SIA Getz Nordic» tehniskais konsultants Valdis Veinbergs. Zemāka izmešu toksiskuma dēļ Zviedrijā alkilātu degvielas izmantošana mežizstrādē pat noteikta ar likumu.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Vai lietošanai divtaktu dzinējos Aspen jāpievieno eļļa?

Jā, taču to lietotāja vietā jau paveicis degvielas ražotājs. ‘Aspen 2’ šķirnesalkilātu degviela jau ir sajaukta ar eļļu pareizā attiecībā, maksimāli novēršot iespēju, ka šķidrumi tiek sajaukti nepareizā proporcijā un var tikt nodarīts kaitējums dzinējam.Lielākai tehnikai, piemēram, mauriņa pļaušanas traktoram vai laivasmotoram parasti ir četrtaktu dzinēji, kam eļļas piejaukšana nav vajadzīga. Alkilātu degviela ir piemērota arī šādiem dzinējiem, taču tad lietojama ‘Aspen 4’ degvielas šķirne.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Vai Aspen degvielu pēc sezonas drīkst atstāt tvertnē?

Tā ir vēl viena alkilātu degvielas praktiska priekšrocība. Parastā degviela vienmēr ir jāiztukšo no instrumenta pēc sezonas. Pretējā gadījumā nākamās sezonas sākumā nāksies apmeklēt servisu, jo parastā degviela degradējas un rodas nosēdumi, kas rada bojājumus degvielas sistēmā. Savukārt alkilātu degvielu var «aizmirst» un nākamajā pavasarī instrumentu būs tik pat viegli iedarbināt kā parasti. Šīs un citu priekšrocību dēļ tādi pazīstami dārza tehnikas ražotāji kā Stihl un Husqvarna pat rekomendē alkilātu degvielas izmantošanu savos ražojumos. Kannā ‘Aspen’ alkilātu degvielu var glabāt līdz pat pieciem gadiem.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Kur to var nopirkt?

Šobrīd alkilātu degviela ir nopērkama tikai degvielas uzpildes stacijās ‘Circle K’ un ‘Virši-A’ piecu litru iepakojumos. Alkilātu degviela četrtaktu dzinējiem ir nopērkama tikai ‘Virši-A’ degvielas uzpildes stacijās, Drīzumā degviela būs pieejama arī viena litra iepakojumā dārza preču veikalos. Aspen bija alkilāta degvielas celmlauži, ieviešot to jau pirms trīsdesmit gadiem, tāpēc Zviedrijā degvielas nosaukums jau kļuvis par sugas vārdu līdzīgi pamperiem.

Uz augšu