Smagu motonegadījumu biežs cēlonis: «Skaties, kā es māku!»

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Sipa USA/ScanPix

Jau šajā nedēļas nogalē tiks atklāta motosezona, un motoentuziasti jau aktīvi sākuši gatavošanos. To apliecina arī apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) dati: šogad līdz aprīļa vidum, salīdzinot ar identisku periodu pērn, par 42% pieaudzis OCTA apdrošināto mopēdu un motorolleru skaits. Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistiku ievērojams bijis arī kopējais pieaugums nozarē, mototransportlīdzekļu OCTA apdrošināšanai šogad pieaugot par 22%.

Līdz ar mototransportlīdzekļu popularitāti diemžēl aug arī negadījumu statistika

– apdrošināšanas sabiedrībā pieteikto OCTA atlīdzību skaits par negadījumiem, kuros iesaistīti mopēdi un motorolleri, pērn, salīdzinot ar gadu iepriekš, palielinājies par vairāk nekā pusi jeb 59%.

«Lai arī negadījumi ir dažādi, analizējot pieteiktās OCTA atlīdzības, arvien biežāk par iemeslu bijusi pašu motobraucēju steiga un pārgalvība. Pārvērtējot savas spējas un veiklību, skāde tiek nodarīta arī satiksmē esošajiem automobiļiem. Savukārt pašiem

moto spēkratu vadītājiem šādas sadursmes visbiežāk beidzas ar bīstamiem un traumējošiem kritieniem,»

stāsta Kristaps Liecinieks, BALTA transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.

TOP 3 situācijas, pēc kurām tiek pieteiktas atlīdzības:

  • visbiežāk atlīdzības tiek pieteiktas par gadījumiem, kad mopēda vai motorollera vadītājs nav paguvis laikus nobremzēt un ietriecies priekšā braucošajā transportlīdzeklī;
  • nereti blīvā satiksmē motorizēto transportlīdzekļu vadītāji, starp joslām apsteidzot citus tās dalībniekus, ar spoguļiem saskrāpē automašīnas;
  • trešo biežāko atlīdzību pieteikumu iemeslu iezīmē negadījumi, kas izraisīti brīdī, kad mopēda vai motorollera vadītājs, neievērojot priekšā braucošā spēkrata pagrieziena rādītāja signālu, veic apdzīšanu.

Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas šā gada janvāra datiem kopumā Latvijā ir vairāk nekā 30 tūkstoši mopēdu un apmēram 22 tūkstoši motociklu un triciklu. Pērn reģistrēti 347 ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem, kuros iesaistīti motocikli (62%) un mopēdi (38%). Kopumā pagājušajā gadā ievainoti 354 motociklu un mopēdu vadītāji, kā arī pasažieri, 50 cilvēki smagi ievainoti, bet septiņi – gājuši bojā.

Visbiežāk negadījumi notiek aktīvās motosezonas laikā – no marta līdz oktobrim.

Uz ikgadējo motosezonas atklāšanas pasākumu, kas norisināsies jau šīs nedēļas nogalē, 28.aprīlī, dosies vairāki tūkstoši motoentuziastu. Braucēji ar ilggadēju mototransportlīdzekļa vadītāja stāžu regulāri vērš uzmanību uz drošības ievērošanu, vienlaikus atgādinot par sevi arī citiem satiksmes dalībniekiem.

«Ja neesi braucis visu sezonu, tad pēc ziemas, pat ja esi profesionālis, iemaņas un zināšanas ir jāatsvaidzina. Nevajadzētu sākt braukšanu ar strauju gāzes roktura pavēršanu.

Ir jābūt uzmanīgam un jāatceras – tevi neviens neredz!

Ja brauksi ar šādu domu, tad pastāv teju 100% iespējamība, ka būsi pasargāts. Tāpat jāieņem arī atbilstoša braukšanas pozīcija uz ceļa – jebkura strauja kustība, manevrs vai pagrieziena neparādīšana ir bīstama. Riskantas situācijas parasti sākas ar vārdiem «skaties, kā es māku!»,» uzsver Arnis Blodons, Latvijas Motoklubu asociācijas sekretārs un motokluba «Hermejs» viceprezidents. Viņš arī norāda, ka drošības pasākumu ievērošanai jābūt pirmajā vietā.

OCTA apdrošināšanas polise ir obligāta gan motociklu, gan mopēdu un motorolleru vadītājiem. Par braukšanu bez tās tiek piespriests sods – mopēdu un motorolleru īpašniekiem (fiziskām personām) no 30 līdz 55 EUR un divi soda punkti. Savukārt motociklu īpašniekiem (fiziskām personām) – no 85 līdz 120 EUR un divi soda punkti.

Uz augšu