Jelgavas sabiedriskās satiksmes autobusu mazgāšana ir ienesīgs bizness. Pašvaldības uzņēmums katru gadu par šo pakalpojumu maksā ap 300 tūkstošiem eiro. Līdz šim Jelgavas autobusus mazgāja firma, kas piederēja bijušajam Jelgavas domes deputātam Dainim Liepiņam un bijušajai autobusu parka komercdirektorei. Pērn notika konkurss, kur savulaik ar pašvaldību saistītie cilvēki vairs nevinnēja. Tomēr jaunā autobusu mazgātāja izvēle rada aizdomas, ka šis konkurss nav noticis tīri. Uzņēmums dibināts neilgi pirms iepirkuma, konkursa brīdī tam nebija savas automazgātuves, taču jau pirmajā darbības gadā tas guvis fantastisku peļņu, svētdien vēstīja TV3 raidījums «Nekā Personīga».
Jaundibināta firma ar viena eiro pamatkapitālu iegūst tiesības par miljonu mazgāt Jelgavas autobusus
Pirms gandrīz desmit gadiem autobusu parkam sākās grūtības ar autobusu tīrīšanu. Valsts vides dienests aizliedza transporta mazgāšanu parka teritorijā, jo tur nebija notekūdeņu attīrīšanas sistēmas.
Uzņēmuma vadība atrada risinājumu. Netīros autobusus veda uz sešus kilometrus attālo firmas Intransserviss mazgātavu. Intransserviss īpašnieki bija tā brīža Jelgavas domes deputāts Dainis Liepiņš un Jelgavas autobusu parka komercdirektore Viktorija Ļubļinska. Darījums pašvaldības uzņēmumam nebija izdevīgs. Autobusu parkam bija jāapmaksā degviela un šoferis autobusu pārdzīšanai uz attālo sakopšanas vietu. Ap 50 autobusu tīrīšana izmaksāja 300 tūkstošus gadā. Līgums beidzās 2017.gada martā.
2016.gada beigās Jelgavas autobusu parks izsludināja konkursu nākamajiem četrarpus gadiem. Pieteicās divi pretendenti. Nekā personīga izpētītais rada aizdomas, ka autobusu mazgātājs bija izvēlēts jau pirms konkursa. Pilsētā sakrātos putekļus tagad no autobusiem noskalo Jelgavas autobusu parka teritorijā. Mazgātavu apsaimnieko firma JBR Group, kas pagājušajā uzvarēja 1,2 miljonu iepirkumā.
Līgums par autobusu sakopšanu nav vienīgās autobusu parka un mazgāšanas firmas saistības. Jelgavas autobusu parks kompānijai JBR Group iznomāja pašu neizmantoto autobusu mazgāšanas angāru. Parka vadība stāsta, ka firmas īpašnieks bija acīgs un 2016.gada nogalē internetā pamanījis sludinājumu, ka Jelgavas autobusu parks iznomā 600 kvadrātmetru plašo būvi.
Nomas līgums noslēgts uz 12 gadiem. Par telpām firma mēnesī maksā 340 eiro, jeb 50 centus par kvadrātmetru. Tā nomniekam ir ļoti izdevīga cena. Nekustamā īpašuma eksperti norāda, ka par 50 centiem pilsētā var tikt vienīgi pie asfaltēta laukuma nomas. Līdzīgas būves īre maksātu trīs reizes dārgāk.
Šis darījums izrādījās izšķirošs, lai uzņēmumam iepirkumā nebūtu konkurentu. Iepirkumu komisija vērtēja ne vien pretendenta piedāvāto cenu, bet arī izdevumus autobusu nogādāšanai apkopšanas vietā. Tā kā firma piedāvāja autobusus spodrināt parka teritorijā, šādu izmaksu nav. Autobusu parka vadītājs saka, ka firmas atrašanās parka teritorijā neesot vienīgais uzvaras iemesls.
Arī citi nosacījumi konkursa nolikumā firmai JBR Group bija ļoti izdevīgi. Iepriekšējos konkursos bija prasība pēc vismaz divu gadu pieredzes auto mazgāšanā. Tāpat bija jāpierāda, ka uzņēmumam ir vides prasībām atbilstoša mazgātava. Tagad šīs prasības no nolikuma bija izņemtas. Ja šādas prasības būtu, firma nevarētu piedalīties, jo tai konkursa laikā nebija ne pieredzes, ne sertificētas mazgātuves. Apliecinājumu par atbilstību vides prasībām Valsts vides dienests izsniedza tikai mēnesi pēc iepirkuma noslēguma.
Firma JBR Group dibinātā 2016.gada maijā, tās pamatkapitāls ir viens eiro. Tā reģistrēta dzīvoklī Rīgā, Čiekurkalnā. Uzņēmuma gada pārskats liecina, ka mazgājot Jelgavas autobusus, tas pērn apgrozījis 287 tūkstošus. No tā peļņa bijusi gandrīz puse – 136 tūkstoši eiro. JBR Group īpašnieks Jānis Bērziņš stāsta, ka izdevīgie darījumi ir biznesa veiksme. Slēdzot angāra nomas līgumu, firmai neesot bijis plāns iesaistīties mazgāšanas biznesā.
Firma autobusu mazgāšanas angāra remontā un aprīkošanā ieguldījusi ap 300 tūkstošiem eiro. Lielākās izmaksas bijušas par iekārtām, kas pucē un skalo autobusus. Apmierināts ar autobusu mazgātāja izvēli ir pilsētas vadītājs Andris Rāviņš. Viņš noliedz, ka firmai nodrošinātas īpašas priekšrocības. Arī ar firmas vadītāju viņš neesot pazīstams.
Autobusu mazgāšana nav vienīgais pakalpojums, ko Jelgavas autobusu parks ir uzticējis apakšuzņēmējam. Arī balti dzeltenos Amoplant autobsusu firma nomā. Iznomātājs ir akciju sabiedrība Ferrum, kuru vada Jelgavas pašvaldības vadītāja Andra Rāviņa dēls Rihards Rāviņš.