Trampa karš pret medijiem: kā «konservatīvo» viedoklis tiek uzspiests ASV reģionālajām televīzijām

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: kadrs no video

««Sinclair» ir daudz pārāks par CNN un vēl vairāk - «feiko» NBC, kas vispār nav uztverams nopietni,» tvīto ASV prezidents Donalds Tramps. Lai arī mediju konglomerāts «Sinclair Broadcast Group» iepriekš nebija plaši pazīstams, uzņēmums pagājušonedēļ nonāca pasaules uzmanības lokā ar to, ka lielam skaitam tā paspārnē esošo ASV reģionālo telekanālu izsūtīja obligāti ēterā nolasāmu ziņojumu, kas šķietami atbalsta Trampa pozīciju, ka pret viņu kritiski noskaņotie mediji, lai cik respektabli arī būtu, ir «viltus ziņas».

«Sinclair» ir ASV lielākais reģionālo televīzijas kanālu īpašnieks. Grupai pieder 173 telekanāli 81 reģionā no vienas ASV piekrastes līdz otrai. Aptaujas liecina, ka apmēram 85% amerikāņu uzticas vietējām ziņām. Tikmēr ģimenes locekļu un draugu viedokļiem uzticas 77%, noskaidrojās «Pew Research Center» veiktā pētījumā. Visu «Sinclair» sastāvā esošo telekanālu kopējā auditorija varētu būt pat vēl lielāka nekā tādiem nacionāla mēroga «milžiem» kā CNN un «Fox News», raksta «The Washington Post».

Tomēr pagājušonedēļ internetā nonāca video, kurā vietējo telekanālu diktori vārds vārdā atkārto vienu un to pašu paziņojumu, radot aizdomas, ka «Sinclair» cenšas reģionālajās ziņās rosināt aizdomas par «viltus ziņām» un skatītāju noskaņošanu par labu kādam konkrētam viedoklim - ar šādām apsūdzībām Tramps brīvi un bez sava pamatojuma izskaidrošanas mētājas pret mediju organizācijām, kas atļāvušās viņu kritizēt.

Portāls «Deadspin», kas izveidojis videokolāžu ar identisko paziņojumu vairākos desmitos telekanālu, nodēvējis diktorus par «karavīriem Trampa karā pret medijiem».

«Sinclair» piederošie televīzijas kanāli galvenokārt koncentrējas konservatīvi noskaņotajos štatos un pilsētās. Lai arī 2016.gada ASV prezidenta vēlēšanu rezultāti bija ļoti līdzīgi, «The Washington Post» analīze liecina, ka «Sinclair» nosegtajos reģionos Tramps saņēma vidēji par 19% vairāk balsu nekā viņa sāncense Hilarija Klintone.

Šī nav pirmā reize, kad atklātībā nonākušas ziņas par «Sinclair» vadības izsūtītajiem segmentiem, kas tam piederošajiem telekanāliem obligāti jāiekļauj savā saturā. Citi mediju īpašnieki šādā veidā izplata pašreklāmu, savukārt «Sinclair» vadība ziņās iepludina savus komentārus par nacionāla mēroga notikumiem, kuros parasti nolasāma piesliešanās konservatīviem uzskatiem. ASV reģionālie mediji tradicionāli nepieslienas nevienai no partijām, atšķirībā no tādām nacionālajām raidorganizācijām kā «Fox News» vai MSNBC.

«Obligātie segmenti izklausās tā, it kā būtu daļa no ziņām. Bet tie tādi pavisam noteikti nav,» situāciju raksturo Sietlas televīzijas operatoru savienības biznesa menedžeris Deivids Tvedels.

Bijušais Trampa kampaņas padomnieks un vēlākais administrācijas darbinieks, Krievijā dzimušais Boriss Epšteins pērn sāka strādāt «Sinclair» kā galvenais politikas analītiķis. Viņš atbildīgs par segmentiem, kuros bieži tiek aizstāvēts Tramps un atspoguļota republikāņu pozīcija. Vienā no tiem viņš mudināja ASV štatus «sadarboties» ar Trampa izveidoto komisiju, kas izmeklēja pārkāpumus 2016.gada vēlēšanās, balstoties uz Trampa nepierādītajām apsūdzībām, ka vēlēšanās esot balsojuši miljoniem nelegālo imigrantu, kas esot ļāvis Klintonei kopumā savākt vairāk balsu, lai gan divpakāpju vēlēšanu sistēmas dēļ tik un tā uzvarēja Tramps. Komisijas darbs šā gada sākumā tika pārtraukts. Tāpat Epšteins pēc balto rasistu demonstrācijas Šarlotsvilā, kurā viens no ekstrēmistiem ar automašīnu tīšuprāt ietriecās protestētāju pūlī, nogalinot vienu sievieti, atbalstīja Trampa izteikumu, ka notikušajā esot saskatāma «abu pušu vaina».

Vismaz viens «Sinclair» piederošs televīzijas kanāls Viskonsinā paziņojis, ka neesot pakļāvies uzņēmuma prasībai pārraidīt obligāto segmentu. «Tā vietā mēs pieturamies pie savas apņemšanās nodrošināt skatītājiem Medisonas apkārtnē vietējās ziņas, laika un sporta ziņas, kuras tos interesē,» tviterī norāda kanāls WMSN/FOX47.

Priekšvēlēšanu laikā «Sinclair» telekanālos Tramps neitrālā vai pozitīvā gaismā tika atspoguļots neproporcionāli bieži, salīdzinot ar Klintoni, izpētījis «The Washington Post». Starp obligāti pārraidāmajiem segmentiem bija ziņas par Klintones veselības problēmām un e-pastu servera skandālu.

«Sinclair Broadcast Group» pieder uzņēmuma dibinātāja Džuliana Sinklēra Smita ģimenei. «The New York Times» rīcībā esošā informācija liecina, ka Smita dēls un mediju grupas priekšsēdētājs Deivids Smits un viņa brāļi lielāko daļu savu politisko ziedojumu novirzījuši republikāņu atbalstītiem mērķiem.

Tramps gan uzskata, ka «Sinclair» nekādas politiskas ievirzes neesot. «Smieklīgi skatīties, kā viltus ziņu tīkli, kas ir starp negodprātīgākajām cilvēku grupām, ar ko man nācies saskarties, kritizē «Sinclair Broadcasting» par neobjektivitāti,» tvīto prezidents.

Esot ASV augstākā amatpersona, Tramps ne reizi vien kritizējis sev netīkamus medijus, lai gan demokrātiskā valstī plašsaziņas līdzekļiem vajadzētu darboties kā neatkarīgai ceturtajai varai.

Tramps to dara, regulāri tviterī gānoties par CNN un citiem pret viņu kritiski noskaņotiem medijiem, bet slavējot pret republikāņu partiju labvēlīgo «Fox News». Janvārī Tramps izsludināja pašizdomātas «viltus ziņu godalgas», kuras savā tviterī piešķīra CNN un respektablajiem laikrakstiem «The New York Post» un «The Washington Post». ASV komiķi tolaik jokoja, ka nekas medijiem nepiešķirot tik lielu ticamību kā tas, ka Tramps tos pasludina par «viltus ziņām».

Kopš 2010.gadā kompānijas sastāvā esošo telekanālu skaits trīskāršojies.

«Sinclair» gaida apstiprinājumu 3,9 miljardu ASV dolāru vērtam darījumam, ar kuru tas pārpirktu uzņēmumu «Tribune Media» un savā sastāvā iekļautu vēl 42 reģionālos televīzijas kanālus, tostarp tādās pilsētās kā Ņujorkā, Čikāgā un Losandželosā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu