Velns, burvestības un māņticība
Nikaragvas sieviešu tiesību aktīvisti ne reizi vien nonākuši konfliktā ar reliģiskajām aprindām - kā katoļu, tā evaņģēliskajām baznīcām. Nikaragvas valdība - kuras sauklis ir «kristietība, sociālisms, solidaritāte», pēdējos gados galvenokārt pieslējusies reliģisko autoritāšu pozīcijai, piemēram, 2006.gadā ieviešot pilnīgu abortu aizliegumu.
Taču pēc Vilmas slepkavības Nikaragvas parlaments krimināllikumā iekļāva jaunu normu par nogalināšanu «reliģiskā fundamentālisma vārdā», par ko pienākas cietumsods no 35 līdz 30 gadiem.
«Reliģiskā brīvība nevar būt pārāka par pamata cilvēktiesībām,» norāda kapuciešu mūks Bermans Banss no Elramas apgabala. Reliģiskā fundamentālisma negatīvo iespaidu viņš redz pats savā draudzē. Piemēram, velns tiek vainots pie visa - sākot ar narkotiku lietošanu un beidzot ar homoseksualitāti.
«Varētu šķist, ka Vilmas stāsts ir izolēts gadījums, taču tam ir auglīga augsne sociālā, ekonomiskā un kulturālā līmenī,» viņš saka. «Neizglītotos lauku ciematos cilvēki pievēršas burvestībām un fantāzijām. Un, kad viņi atrod kādu, kurš prot lasīt, šim cilvēkam ir liela vara.»
23 gadus vecais Elkortesalas mācītājs Roča pabeidzis tikai četras klases, taču ar to pietika, lai iegūtu cieņu pārējo ciematnieku acīs. Banss uzskata, ka pie Vilmas nāves noveda dažādu faktoru saspēle: ciemā valdošais izglītības trūkums, tolerance pret vardarbību pret sievietēm, reliģisko līderu varas un pārākuma izjūta, kā arī kaunināšana par garīga rakstura problēmām.
Daži uzskata, ka traģēdija radījusi nelielu cerību, ka iespējamas pārmaiņas sabiedrības attieksmē. Taču citi nelolo cerības, ka viens gadījums var izmainīt gadsimtu gaitā iesakņojušos domāšanu. «Pa retam kāds ekstremāls gadījums izraisa plašu reakciju,» norāda Kintana. «Bet vardarbīgi nāves gadījumi turpinās.»