Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Lokomotīvju iegāde atbilda visām LDz koncerna interesēm, Magoņa lietā liecina bijusī amatpersona

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Edijs Pālens/LETA

VAS «Latvijas Dzelzceļš» (LDz) meitasuzņēmums «LDz ritošā sastāva serviss» (RSS) vairākkārt tika iegādājies «2TE116» tipa lokomotīves no Igaunijas uzņēmējam Oļegam Osinovskim piederošā uzņēmuma «Skinest Rail», un lokomotīvju iegāde atbilda visām LDz koncerna interesēm, šodien bijušā LDz vadītāja Uģa Magoņa kukuļošanas lietā liecināja bijusī RSS priekšsēdētāja Svetlana Berga.

Berga stāstīja, ka 2010.gadā no «Skinest Rail» iegādātas sešas šī tipa lokomotīve, bet 2013.gadā - vēl viena. Skaidrojot tieši šī tipa lokomotīvju iegādi, Berga norādīja, ka «2TE116» lokomotīves esot krietni jaudīgākas un ekonomiskākas nekā alternatīvas. Tāpat Berga izcēla faktu, ka līdz šim aktīvi tika izmantotas «2M62» tipa lokomotīves, kuras vairs netiek ražotas, tādējādi ir apgrūtināta to apkope, jo tām nav pieejamas rezerves daļas.

««2TE116» lokomotīvju iegāde atbilda visām LDz koncerna interesēm, jo tas bija ekonomiski izdevīgi visiem koncerna dalībniekiem,» uzsvēra Berga, skaidrojot iemeslu kādēļ, tika iegādātas lokomotīves.

Bijusī RSS valdes priekšsēdētāja apgalvoja, ka «2TE116» lokomotīves iegādāties var tikai lietotas, jo tās tiek ražotas Krievijā, tādējādi krietni apgrūtinot lokomotīvju sertifikāciju. Tāpat Berga norādīja uz cenu atšķirību, meklējot citu firmu alternatīvas, piemēram, lietota «2TE116» lokomotīve maksāja aptuveni 2 miljonus eiro, savukārt jauna alternatīva lokomotīve no Ukrainas izmaksātu aptuveni 8 miljonus eiro.

Komentējot noslēgto darījumu ar «Skinest Rail», Berga uzsvēra, ka tika panākts, ka Igaunijas uzņēmums par saviem līdzekļiem veiks remontu lokomotīvēs, kurām nepieciešami uzlabojumi, tādējādi padarot darījumu vēl izdevīgāku.

Atbildot uz jautājumiem par lokomotīvju pielietojumu, Berga skaidroja, ka RSS šīs lokomotīves izīrē. Kā galveno sadarbības partneri viņa minēja «LDz Cargo», taču norādīja, ka tieši «2T116» tipa lokomotīves galvenokārt nomāja AS «Baltijas tranzīta serviss».

Berga raksturoja Magoni kā «gudru cilvēku, stipru profesionāli, kolēģu vidū cienītu autoritāti», kā arī noliedza, ka Magonis jebkādā brīdī būtu ietekmējis iepirkuma procedūru vai sarunas starp RSS un «LDz Cargo» par iegādāto lokomotīvju īres maksu. Vaicāta par personīgām saiknēm ar Magoni vai Osinovski, Berga norādīja, ka viņa pazīst abus divus kopš 2011.gada, kad sāka strādāt RSS, taču viņa uzsvēra, ka viņai nav bijis kontakts ar Osinovski kopš tā laika.

Jau vēstīts, ka kādreizējais LDz vadītājs Magonis no darba tika atbrīvots pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs viņu aizturēja aizdomās par kukuļņemšanu. Rīgas rajona tiesa 2015.gada 8.augustā Magonim kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu, bet vēlāk tiesa viņu nolēma atbrīvot pret 400 000 eiro lielu drošības naudu.

Limbažu rajona tiesa 15.janvāra tiesas sēdē atcēla Magonim noteiktais aizliegums izbraukt no valsts, kā arī atsevišķi izdalīja un nodeva Igaunijas tiesai «Skinest Rail» lietas daļu. Prokurore Evita Masule aģentūrai LETA norādīja, ka juridiskas personas ir jātiesā valstīs, kur tās ir reģistrētas, un nav pamata bažām, ka Igaunijas tiesā uzņēmumam varētu draudēt mazāka atbildība.

Žurnāls «Ir» iepriekš vēstīja, ka apsūdzībā neprecizētā laikā no 2014.gada beigām līdz 2015.gada sākumam abi uzņēmēji vienojušies par 800 000 eiro lielu kukuli, lai Magonis atbalstītu lokomotīvju iepirkšanu, kā arī noorganizētu Osinovskim piederošās «Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas» pārstāvju tikšanos ar toreizējo «Krievijas dzelzceļa» vadītāju Vladimiru Jakuņinu, skaidrots apsūdzībā.

Daugavpils rūpnīca 2014.gadā bija nosūtījusi vēstuli LDz «Ritošā sastāva serviss» un «LDz Cargo», piedāvājot septiņas lietotas «2TE116» sērijas dīzeļlokomotīves, taču šis piedāvājums ticis noraidīts. Aptuveni ap to pašu laiku 2014.gadā «Skinest Rail» bija iegādājusies četras tāda paša tipa dīzeļlokomotīves, kurām bija nepieciešams kapitālais remonts.

Savukārt 2015.gada sākumā «LDz Cargo» tomēr nolēma, ka viņiem ir nepieciešamas četras «2TE116» tipa dīzeļlokomotīves un izsludināja iepirkumu, kuram pieteicās tikai «Skinest Rail», taču uzņēmuma piedāvātās lokomotīves neatbilda tehniskajām prasībām. Sarunu rezultātā tika panākta vienošanās, ka uzņēmums tās izremontēs un samazinās to cenu, norādīts apsūdzībā.

Pēc līguma parakstīšanas Osinovskis ieradās pie Magoņa, lūdzot samazināt kukuļa summu. Abi vienojās par pusmiljonu eiro, teikts apsūdzībā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu