Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Ar atgriešanos! Dizaina pasauli iekaro krāsām bagātais itāļu terazzo un eksperimenti ar materiāliem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: huguetmallorca.com

Pēdējos gados viens no aktuālākajiem materiāliem interjera dizainā bijis marmors, taču 2018.gadā iezīmējas jaunas vēsmas - ar lielu popularitāti dizaina pasaulē atgriežas terrazzo. Turklāt šī tendence vērojama ne tikai interjerā un arhitektūrā, bet arī grafikas dizainā. Vairāk par šo itāļu izcelsmes materiālu, tā pielietojumu un eksperimentiem ar to, stāsta dizaina biroja Br.ook vides dizainere Ligita Breģe un interjera arhitekte Baiba Rūķe. 

terrazzo

Dizaina birojs Br.ook

Vēsturiski terrazo ir viens no pirmajiem kompozītmateriāliem. Tā aizsākumi meklējami 6.gadsimtā, Itālijā, kur venēciešu būvnieki to izmantoja kā zemu izmaksu grīdas segumu, kas veidots no marmora vai granīta šķembām, betona, māla un pat kazas piena. Rezultātā tika iegūts neregulārs, bet dekoratīvs mozaīkas raksts. Mūsdienās terrazzo ir daudz ekspresīvāks, spēlējas ar dažādu košu krāsu kombinācijām un pārspīlētām proporcijām.

Terrazzo variācijas, Huguet
Terrazzo variācijas, Huguet Foto: huguetmallorca.com

Mūsdienu tehnoloģiju attīstības un eksperimentu rezultātā terrazzo tiek imitēts dažāda veida jaunos kompozītmateriālos. «Šim nolūkam plaši pielietots daudzveidīgais materiāls jesmonīts, kas paver iespējas eksperimentēt ar krāsu, formu un tā pielietojumu. Tekstūras, krāsas un rakstu veido kvarca, marmora, granīta vai stikla šķembas, kas nereti ir otrreizēji pārstrādāti materiāli. Šobrīd tas jau iekarojis būvniecības, arhitektūras, dizaina un keramikas nozares,» pastāsta Br.ook pārstāves.

Dažādas jesmonīta virsmas, Yenchen & Yawen
Dažādas jesmonīta virsmas, Yenchen & Yawen Foto: yenchenyawen.com

Jesmonīts oriģināli radies 1984. gadā, Lielbritānijā, un pamatā tika pielietots tēlniecībā trīsdimensionālu formu veidošanā. Tā pamatsastāvā ir akrils un ģipsis, kas nodrošina materiāla vieglumu un izturību. Kā norāda L.Breģe un B.Rūķe, dizaineri to dēvē par hameleonu, jo sajaucot krāsu pigmentus ar dažādiem materiāliem, tas var atdarināt koka, akmens, metāla un šobrīd arī tik populārās terrazzo tekstūras.

Patina svečturi, Yenchen & Yawen
Patina svečturi, Yenchen & Yawen Foto: yenchenyawen.com

Jaunie materiāli ir izteikti dekoratīvi un izmantojami dažādu interjera aksesuāru izgatavošanā. Piemēram, dizaina studija Yenchen & Yawen veido dažādus ar rokām darinātus dizaina priekšmetus, apvienojot amatniecību, tehnoloģiju, dizainu un ķīmiju. Sajaucot jesmonītu ar stiklu, cinku, misiņu un dzelzi, tiek veidotas daudzveidīgas krāsu paletes un virsmas struktūra.

Kaklarota, Yenchen & Yawen
Kaklarota, Yenchen & Yawen Foto: yenchenyawen.com

Studijai turpinot eksperimentēt, iezīmējušās dažādas kompozītmateriālu tehnikas, kas rezultējušās vairākās dizaina kolekcijās. «Terrazzo» kolekcija atsaucas uz vēsturisko Venēcijas terrazzo virsmas struktūras imitēšanu, jesmonītu kombinējot ar krāsu granulām. Materiāla pielietojuma variācijas ir dažādas, sākot no traukiem līdz pat rotaslietām.

Eksperimenti ar materiāliem, Yenchen & Yawen
Eksperimenti ar materiāliem, Yenchen & Yawen Foto: yenchenyawen.com

«Iron Rust» ir jesmonīta un dzelzs oksidācijas procesā radīts materiāls. «Kolekcijā «Patina Blue» uzsvars likts nevis uz rezultātu, bet tieši procesu, kuru izbauda mākslinieks, vērojot, kā ķīmisku reakciju rezultātā rodas šī patina,» skaidro dizaina biroja pārstāves. Katrs no šiem priekšmetiem ir ar savu estētisko kvalitāti.

"Rust" flīzes, Ariane Prin, www.prin.in
"Rust" flīzes, Ariane Prin, www.prin.in Foto: Dan Weil

Savukārt produktu dizainere Ariane Prin veido virsmu un apdares materiālus «Rust». Dizainere jau studiju gados zinājusi, ka meklēs jaunus veidus otrreizējai materiālu pārstrādei. «Rust» izveidots, savienojot jesmonītu ar metāla skaidām, kas paliek pāri no metālapstrādes. Katrs produkts ir unikāls, jo tā tekstūru un krāsu ietekmē metāla putekļu oksidācija, oksidācijas laiks un temperatūra. «Jāatzīmē arī tas, ka atmosfēras ietekmē oksidēšanās procesi tupinās, tādējādi ar laiku vērojamas pārmaiņas virsmā, krāsā, tekstūrā. Tātad - produkts turpina «dzīvot» arī pēc tā iegādes,» piebilst L.Breģe un B.Rūķe.

"Rust" trauku kolekcija, Ariane Prin, www.prin.in
"Rust" trauku kolekcija, Ariane Prin, www.prin.in Foto: Sophie Mutevelian

Piedāvājuma klāstā ir dažāda izmēra flīzes, vāzes, bļodas un puķupodi. Dizainere atsakās no masu produkcijas un uzsver katra produkta individualitāti. Tikai esot procesā un meklējot jaunus pielietošanas veidus, atklājas materiālu daudzveidīgums un potenciāls.

Terrazzo segums, Huguet
Terrazzo segums, Huguet Foto: huguetmallorca.com

«Eksperimentu veidā tiek meklēti ne tikai neparasti materiālu savienojumi, bet arī jaunā materiāla pielietojums, ilgtspējība un problēmu risinājumi. Arvien lielāka nozīme tiek piešķirta unikāliem produktiem, kas akcentē individualitāti, kā arī iespējai pielāgot produktu konkrētai vajadzībai. Terrazzo un citi tekstūru risinājumi ieņem nozīmīgu vietu dizaina un arhitektūras nozarē,» uzsver ekspertes.

Homer.lv iesaka:

BALTIJĀ LIELĀKAIS INTERJERA, DIZAINA PRIEKŠMETU UN APDARES MATERIĀLU TEMATISKAIS KVARTĀLS - DECCO CENTRS!

DECCO CENTRS

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu