Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis Guntis Safranovičs atzina, ka savienībā kopumā ir pozitīva attieksme pret šo reformu - nianses esot atsevišķās pašvaldībās, piemēram, lielajās pilsētās, Latgalē, pierobežā, savukārt mazajiem novadiem šī problēma jau sen ir atrisināta.
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) eksperte Irina Avdejeva uzsvēra, ka ļoti nepieciešams domāt par skolotāju sagatavotību, viņiem nodrošinot mācību un metodiskos materiālus. Līdzīgu viedokli pauda arī Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas pārstāve Iveta Bērziņa.
Konceptuālu atbalstu reformai pauda arī Tiesībsarga biroja pārstāve, gan norādot, ka varot diskutēt par termiņiem, pedagogu sagatavošanu, kā arī metodiskajiem materiāliem. «Pasākumu kopumam jābūt vērstam uz to, lai neciestu izglītības kvalitāte,» uzsvēra biroja pārstāve.
Deputāti Inguna Rībena (VL-TB/LNNK) uzsvēra, ka patlaban nav absolūti nekāda iemesla eskalēt situāciju un padarīt to smagnēju. «Jebkurš inteliģents cilvēks saprot, ka jebkura valoda nodrošina fantastiskas iespējas». Viņasprāt, daudz aktuālāks jautājums ir problēma visu reducēts uz angļu valodu.
Saeimas Juridiskā biroja pārstāve Lilita Vilsone pauda, ka viņai nav juridisku argumentu, kāpēc likumprojektus nevirzīt izskatīšanai pirmajā lasījumā.
Deputāti balsojumā noraidīja Miloslavska un Morozova priekšlikumus likumprojektus atgriezt IZM. Savukārt astoņi deputāti nobalsoja par likumprojektu nodošanu izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā. Balsojumā nepiedalījās deputāts Arvīds Platpers, uzsverot, ka, lai gan piekrīt, ka izglītībai jābūt latviešu valodā, viņaprāt, likumprojekts ir «mēģinājums dzēst ugunsgrēku».
Deputātu viedokļi dalījās par priekšlikumu iesniegšanas termiņiem - Morozovs ierosināja priekšlikumus gaidīt divus mēnešus, Krūmiņš - divas nedēļas, bet Adamovičs - piecas dienas. Komisijas deputātu vairākums piekrita priekšlikumu termiņu noteikt piecu dienu garumā.
Kā ziņots, Saeima pagājušajā nedēļā nodeva izskatīšanai komisijās divu likumu grozījumus, kas paredz no 2019.gada 1.septembra vispārējās izglītības iestādēs sākt pakāpenisku pāreju uz mācībām latviešu valodā.