Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Pērn Latvijā par ceturtdaļu pieaudzis «tax-free» pirkumu skaits

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Pērn, salīdzinot ar 2016.gadu, par ceturtdaļu pieaudzis tā dēvēto «tax-free» pirkumu apjoms, savukārt ieņēmumi no tiem pieauguši par 22%, liecina pievienotās vērtības nodokļa (PVN) atmaksas pakalpojuma nodrošinātāja «Global Blue Latvija» apkopotie dati.

elākais pieaugums reģistrēts 2017.gada pirmajā pusē, kas skaidrojams ar salīdzinoši mierīgo 2016.gada sākuma cēlienu. Taču lielāko naudas pieplūdumu veikali izjuta vasarā un rudenī – no jūlija līdz novembrim.

Izaugsmi lielā mērā pērn veicināja vislielākās pircēju grupas – Krievijas pilsoņu – aktivizēšanās, iztērējot Latvijas veikalos par 29% vairāk naudas nekā gadu iepriekš. Krievijas iedzīvotāju grupas pirkumi veido 64% no visiem «tax-free» ieņēmumiem. Turklāt pērn austrumu kaimiņu iztērētās naudas īpatsvars pieauga vēl gandrīz par trešdaļu. Otrie ar 8% īpatsvaru ir baltkrievi un trešie ukraiņi ar 5%. Vienlaikus pērn par 78% pieaugusi arī Izraēlas iedzīvotāju interese par Latvijas veikalos nopērkamajām precēm, ko var skaidrot ar tiešo reisu uz Telavivu skaita palielināšanu. Izraēliešu kopējais pirkumu īpatsvars aizvadītajā gadā sasniedza 3%.

Lielākās naudas summas par pirkumiem tērē amerikāņi, kuri par vienu pirkumu samaksā vidēji 358 eiro, apsteidzot ķīniešus, ukraiņus un azerbaidžāņus, kuri attiecīgi iztērē vidēji 347 eiro, 335 eiro un 323 eiro. Savukārt vidējā «tax-free» pirkuma vērtība pērn palikusi nemainīga – ap 250 eiro.

Atbilstoši «Global Blue Latvija» datiem, 46% ārvalstu tūristi Latvijā ierodas ar lidmašīnu, 39% ar automašīnu vai vilcienu, un neliela daļa ar autobusu. Īpaši augusi interese par aviosatiksmi un vilcienu, jo tie ļauj no Maskavas un Sanktpēterburgas ātri nokļūt Rīgā, lai Latvijā pavadītu dažas brīvdienas, iepirktos un dotos mājup.

«Global Blue Latvija» vadītāja Vineta Kalmane skaidroja, ka Krievijas pilsoņu aktivitāti aizvadītajā gadā iespaidoja rubļa stabilitāte, kas saistīta ar naftas cenas kāpumu globālajā tirgū. «Kaimiņvalsts pircēji ļoti jūtīgi reaģē uz «melnā zelta» cenas svārstībām un tās samazināšanās brīžos iepērkas atturīgāk. Ņemot vērā, ka šogad tiek prognozēta stabila un pat nedaudz pieaugoša naftas cena, «tax-free» pirkumu apjoms varētu pieaugt par 10-15%, ja vien nebūs kādi citi satricinājumi. Pienesumu sola arī jaunu reisu atklāšana uz Kazahstānu, kas varētu atvest uz Rīgu turīgus pircējus,» sacīja Kalmane.

Ārpus Eiropas Savienības mītošo pircēju, kuriem ir tiesības atgūt PVN, visiecienītākais veikals ir tirdzniecības centrs «Spice», kur tiek veikti 26% no visiem pirkumiem. «Spicē» ārzemnieki pērk galvenokārt apģērbus un modes preces, jo, piemēram, Maskavā identiskas viena zīmola preces maksā nedaudz dārgāk. Minētā grupa veido 76% no visiem pirkumiem. Nākamās iecienītākās ir sporta preces un elektrotehnika, jo īpaši jaunie «Apple» produkti.

«Spices» direktore Iveta Lāce sacīja, ka ārzemnieku iecienītākie veikali «Spicē» ir «iDeal Solutions», «Massimo Dutti», «Sportland», «Marella», «Zara», «Elkor Tehnika», «Michael Kors», «MAX&CO», «Max Mara Weekend» un «Twinset Simona Barbieri». «Ar automašīnām atbraukušie iecienījuši sadzīves tehnikas iegādāšanos «Spice Home», jo tas atmaksātā PVN dēļ ir izdevīgāk nekā savā valstī, turklāt NVS valstu iedzīvotāji sliecas domāt, ka šeit iegādātās preces ir kvalitatīvākas. Populāra ir arī pārtikas un delikatešu iegāde, jo Rīgā var iegādāties preces, kas ekonomisko sankciju dēļ nav atrodamas Krievijas lielveikalos,» skaidroja Lāce.

«Global Blue Latvija» 2016.gadā strādāja ar 941 094 eiro apgrozījumu, kas ir par 0,9% mazāk nekā 2015.gadā, savukārt uzņēmuma peļņa 2016.gadā bija 259 136 eiro, kas ir par 4,8% mazāk nekā gadu iepriekš, liecina informācija «Firmas.lv».

SIA «Global Blue Latvija» dibināta 1999.gadā, un tās pamatkapitāls ir 249 000 eiro. Uzņēmums pieder Zviedrijā reģistrētajai AB «Global Blue Holdings».

Svarīgākais
Uz augšu