Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Spēle beigusies: vāja paroļu aizsardzība pakļauj tiešsaistes spēlmaņus kontu uzlaušanai

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Tiešsaistes spēles ir strauji kļuvušas par ļoti ienesīgu nozari — spēļu konti tagad pieder vairāk ļaužu nekā jebkad agrāk. Kaspersky Lab pētījums liecina, ka vairāk nekā puse (53 %) regulāri spēlē tiešsaistē, turklāt šis skaitlis palielinās līdz 64 % 25–34 gadus vecu personu vidū un līdz 67 % 16–24 gadus vecu personu vidū. Tās ir potenciāli ienesīgas arī kibernoziedzniekiem, jo uzlauztos spēļu kontus var pārdot melnajā tirgū. Par spīti apdraudējumiem, spēlmaņi bieži vien atstāj tiešsaistes kontus neaizsargātus pret uzlaušanas mēģinājumiem, tādējādi pakļaujot riskam savus vērtīgos sasniegumus, personas datus un varbūtējos ienākumus.

Pašlaik tiek lēsts, ka visā pasaulē spēļu auditorija, kur priekšgalā ir tiešsaistes platformas Steam, PlayStation Network un Xbox Live, ir sasniegusi 2,2 līdz 2,6 miljardus un joprojām turpina augt. Nesenie uzbrukumi platformām Xbox un PlayStation skaidri parādīja, ka tas padara nozari par nepārprotamu mērķi kibernoziedzniekiem, kas cenšas iejaukties tiešsaistes darbībās un piekļūt datiem, piemēram, parolēm un bankas karšu informācijai.

Tā kā tagad vairāk nekā puse ļaužu regulāri spēlē tiešsaistē, kibernoziedzniekiem ir milzīgs potenciālo upuru kopums, no kā izvēlēties. Turklāt daudziem spēlēšana aizņem lielāko daļu dzīves, jo lietotāji pievēršas spēlēm, kad viņiem ir garlaicīgi vai vientuļi, kā arī lai mijiedarbotos ar draugiem, tāpēc sekmīgi uzbrukumi var ārkārtīgi sarūgtināt cietušos. Spēļu konta uzlaušanas upuriem ne vien tiek nozagti dati, bet sagādātas arī emocionālas ciešanas, kad viņi uz laiku vai pavisam zaudē piekļuvi iemīļotajām spēlēm — daudzajām stundām, ko viņi, iespējams, veltījuši profila izveidei, un visai naudai, ko viņi var būt tajā ieguldījuši.

To ļaužu vidū, kas ir piedzīvojuši sekmīgu uzbrukumu vai uzbrukuma mēģinājumu kādam no saviem tiešsaistes kontiem, 16 % atzina, ka mērķis ir bijis spēļu konti, bet vīriešu vidū šis rādītājs sasniedza 21 %. Un, tā kā 55 % ļaužu nevar ātri atjaunot zaudētos spēļu konta datus, ievērojami pastiprinās ciešanas, kas pavada šādus uzbrukumus.

Un šie konti acīmredzami ir ārkārtīgi svarīgi to īpašniekiem. No laika pavadīšanai mājās paredzētas nodarbes spēlēšana ir kļuvusi par daudzu ļaužu ikdienas dzīves neatņemamu sastāvdaļu — to apliecina fakts, ka gandrīz trešdaļa (27%) spēlēšanai tiešsaistē regulāri izmanto arī viedtālruni. Lai gan ierīces pēc būtības nav drošas, gandrīz ceturtdaļa (23 %) izmanto publisko Wi-Fi, lai pieteiktos spēļu kontos, un 56 % apgalvo, ka neveic nekādus papildu drošības pasākumus, kad izmanto publiskos tīklus, tādējādi radot nepārprotamus drošības riskus. Šīs briesmas vēl vairāk pastiprina fakts, ka tikai 5 % izvēlējās spēļu kontu par vienu no trim, kam ir vajadzīgas visstiprākās paroles.

Turklāt tagad daudzi tiešsaistes profili ir savstarpēji saistīti, tāpēc upuri var viegli zaudēt piekļuvi uzreiz vairākiem kontiem, piemēram, e-pasta un sociālo tīklu kontiem, kas viņiem ir svarīgi no visdažādākajiem viedokļiem. Tas var nodarīt emocionālu kaitējumu lietotājiem, kas spēlē vaļasbrīžos, bet profesionālus spēlmaņus tas var skart nopietnāk, jo viņi var zaudēt varbūtējus vērtīgus ienākumus.

Svarīgākais
Uz augšu