Iesūti ziņu!

Pieaug mobilo lietotņu loma biznesā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Postimees

Kaut arī Latvijā uzņēmēji produktu vai pakalpojumu pārdošanai mobilās aplikācijas pagaidām izmanto salīdzinoši reti, tomēr speciālisti tās uzskata par būtisku priekšnosacījumu uzņēmuma klātbūtnei digitālajā vidē.

«Mobilām aplikācijām ir vairākas būtiskas priekšrocības: tās palīdz palielināt pārdošanu, uzlabo klientu pieredzi, jo ir daudz personiskākas nekā citi pārdošanas kanāli, savukārt šīs ciešās attiecības ar pircējiem ļauj veiksmīgi darboties pat specifiskās tirgus nišās. Īpaši svarīgi tas ir gadījumos, ja piedāvātos produktus vai pakalpojumus lieto ne tikai Latvijā,» skaidro mobilo sakaru operatora BITE Mārketinga direktore Diāna Šmite.

Šmite uzsver, ka efektīva klātbūtne digitālajā vidē īpaši svarīga ir mazajam un vidējam biznesam, jo aizvien vairāk cilvēku savu ikdienas lietu kārtošanu, tostarp rēķinu nomaksu, pasākumu kalendārus, dažādu lietu pirkšanu «pārceļ» no datoriem uz viedtālruņiem.

Mobilās aplikācijas maina ne tikai veidu, kā lietojam plašpatēriņa pakalpojumus, bet gan kalpo kā instruments uzņēmuma procesu efektivitātes celšanai. «Reti kurš darbinieks mūsdienās ir piesaistīts pie darba galda cauru dienu - skrējienā pēc panākumiem uzvarēs tas uzņēmējs, kas spēs nodrošināt mobilu un efektīvu darba vidi neatkarīgi no darbinieka atrašanās vietas», skaidro SIA «CUBE Mobile» vadītājs Mārtiņš Dambis, kas aplikāciju izstrādē ir viens no Latvijas pionieriem - kopš 2008.gada ir bijis iesaistīts tuvu 200 aplikāciju izstrādes procesā.

Lai iedvesmotu pārdomām par aplikācijām, BITE apkopojusi tendences, kurām vietņu un aplikāciju īpašniekiem jāpievērš uzmanību 2018.gadā.

# Vispirms aplikācija «Android» operētājsistēmai

Vairākas tendences liek prognozēt, ka «Android» ierīču tirgus daļa tikai pieaugs. Šā brīža tirgus aktualitātes liecina, ka, aizvien palielinās pārdoto viedtālruņu skaits, tāpat arī četri no pieciem izstrādātājiem vispirms dod priekšroku aplikāciju izveidei «Android» vidē.

«Ja būtu jāsāk viss no gala, aplikācijas izstrādātu uzreiz uz vienotas platformas, nevis «iPhone» un «Android» atsevišķi. Atsevišķās izstrādnes var uzturēt tikai ļoti lieli un bagāti uzņēmumi, taču pat tie pamazām pāriet uz vienotajām platformām – jo citādāk ir ļoti grūti noturēt vienādu kvalitātes līmeni visiem klientiem,» atzīst mobilo maksājumu pakalpojumu uzņēmuma «Mobilly» izpilddirektors Ģirts Slaviņš. Ar aplikācijām uzņēmums strādā kopš 2012.gada.

2017.gada decembrī lielākajā «Android» aplikāciju veikalā «Google Play» bija pieejami vairāk nekā 3,5 miljoni aplikāciju, bet «Apple» atbalstītajā «App Store» gada sākumā bija pieejami vairāk nekā 2,2 miljoni aplikāciju. Biznesa analītiķi pat pieļauj, ka jau 2020.gadā «Google Play» pārspēs «App Store» gan pēc lejupielādēm, gan pēc peļņas. Pēc IT pētījumu kompānijas «Gartner» aplēsēm, 2017.gadā veikti aptuveni 268 miljardi aplikāciju lejupielāžu. Tādēļ uzņēmumiem, kuri 2018.gadā plāno izstrādāt mobilās aplikācijas, jāņem vērā, ka tām, pirmkārt ir jāstrādā «Android» vidē.

# Progresīvās interneta aplikācijas

Progresīvo interneta aplikāciju (PWA) ideja ir apvienot visu labāko pieredzi no interneta vietnēm un mobilajām aplikācijām. Proti, tā ir vietne, kas tehniski izveidota tieši tā pat kā ierastā mājas lapa, taču darbojas un izskatās līdzīgi kā aplikācija.

«Protams, PWA ir gaumes lieta. Tomēr interneta vietnēm ir jābūt tādām, lai tās vienlīdz labi strādātu gan datoros, gan viedtālruņos. Lapām jābūt ātrām, ar responsīvo dizainu, kas reaģē un pielāgojas lietotās ierīces ekrānam, lai foto un teksti «nebraukātu», savukārt navigācijas pogām ir jābūt ērti lietojamām arī uz skārienjūtīgajiem ekrāniem,» skaidro BITES pārstāve.

Savukārt «Mobilly» izpilddirektors atzīst, ka mobilo aplikāciju radīšanā grūtākais ir atteikties no liekā: «Telefonu ekrāni ir mazi. Cilvēki īpaši neiedziļinās niansēs un visu dara ļoti ātri. Tas prasa sarkano pildspalvu – ar kuru bez īpašām emocijām svītrot ārā liekos tekstus, bildes, pogas un iespējas.»

# Verifikācija, izmantojot pirkstu nospiedumu

Neatkarīgi no tā, vai pieslēgšanās konkrētajam servisam notiek interneta mājaslapā vai mobilajā aplikācijā, ļoti svarīga ir tās drošība. Šim nolūkam aizvien biežāk tiek izmantota divu faktoru autentifikācija – parole vai pinkods un pirksta nospiedums. Gan «Android» un «Apple», gan arī IBM un citi ražotāji piedāvā biznesa aplikācijām pieslēgt pašu izstrādātos rīkus pirkstu nospiedumu fiksēšanai.

# Papildinātās un virtuālās realitātes aplikācijas

Atcerēsimies, cik lielu entuziasmu viedtālruņu lietotāju vidū izraisīja papildinātās realitātes spēle «Pokemon GO». Gan papildinātā, gan arī virtuālā realitāte aizvien uzstājīgāk iekaro ne tikai izklaides jomu - aplikācijas ar to elementiem pasaulē ir iecienījuši nekustamo īpašumu, būvniecības, arhitektūras, arī modes industrijas uzņēmumi. Lietotājiem patīk gan «piemērīt» jaunu apģērbu, gan iekārtot vēl neuzceltu mājokli u.tml.

# NFC un mobilie norēķini

NFC (tuvā lauka savienojuma) tehnoloģija «Android» tālruņus pavada jau kopš pirmsākumiem, tomēr tā tikusi samērā šauri izmantota. «Attīstoties kopējai elektroniskajai infrastruktūrai tirdzniecības vietās 2018.gadā novērosim virkni produktu, kuros ar NFC palīdzību «Android» tālrunis aizstāj plastikāta lojalitātes kartes vai banku norēķinu kartes. Patērētājs jau sen gaida iespēju atbrīvoties no kartēm, kas pārpildījušas maku, šobrīd ir visi priekšnoteikumi, lai šo problēmu beidzot atrisinātu,» norāda «CUBE Mobile» vadītājs Mārtiņš Dambis.

Kā piemēru aplikāciju ieviešanā CUBE Mobile vadītājs nosauc pērn Pārtikas un veterinārā dienesta izstrādāto protokolēšanas aplikāciju mobiPVD. «Ja agrāk pārbaudes protokola reģistrēšanas pilns process aizņēma vairākas dienas, tad šobrīd tas notiek tiešsaistē gandrīz acumirklī. Rīks sniedz arī virkni citu ieguvumu, kas organizācijai ir devis iespēju ievērojami uzlabot klientu apkalpošanas kvalitāti un vērtēt kā individuālu darbinieku, tā kopējos organizācijas efektivitātes rādītājus,» tā Dambis.

Svarīgākais
Uz augšu