Traktortehnikas vadītāju apliecību kategorijas plānots samazināt no līdzšinējām astoņām līdz četrām, paredz šonedēļ valdībā skatāmie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.
Traktortehnikas vadītāju apliecību kategorijas plāno samazināt līdz četrām (1)
Zemkopības ministrija (ZM) grozījumu Ceļu satiksmes likumā anotācijā norāda, ka saskaņā ar likumu patlaban spēkā ir astoņas traktortehnikas vadītāju apliecību kategorijas jeb traktortehnikas kategorijas. Atbilstoši likumam transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ļauj personai vadīt attiecīgajai kategorijai atbilstošu transportlīdzekli, piedaloties ceļu satiksmē. Tajā pašā laikā nevalstiskās organizācijas jau gadiem ilgi ir norādījušas, ka Latvijā salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, kur pamatā ir viena vai divas, bet ne vairāk kā četras traktortehnikas vadītāju kategorijas, ir pārāk daudz traktortehnikas vadītāju kategoriju.
Lai lauksaimniecības nozarē varētu strādāt ar jebkura veida traktortehniku, patlaban ir nepieciešamas trīs traktortehnikas vadītāju kategorijas, meža nozarē - divas un ceļu būves nozarē - četras traktortehnikas kategorijas. Lielais kategoriju skaits rada problēmas darba devējiem atrast darbinieku, kam ir tiesības vadīt attiecīgās transportlīdzekļu grupas traktortehniku, īpaši gadījumos, kad nepieciešama darbinieku aizvietošana slimības vai cita iemesla dēļ.
Tāpat kā līdz šim saglabāsies traktortehnikas masas dalījums traktortehnikas kategorijās un traktortehnikas vadītāju tiesības varēs iegūt no 16 gadu vecuma traktortehnikai ar pilnu masu līdz 7500 kilogramiem un no 17 gadu vecuma - pārējai traktortehnikai.
Taču nolūkā risināt problēmu un atvieglot darbu attiecīgās nozares darba devējiem, likumprojekts paredz optimizēt un apvienot vairākas traktortehnikas kategorijas vienā kategorijā, tādējādi samazinot pašreizējo traktortehnikas kategoriju skaitu līdz četrām traktortehnikas kategorijām - TR1, TR2, TR3 un TR4. Līdzšinējā C un H kategorija - ekskavatori, iekrāvēji un speciālā pašgājējtehnika - tiks iekļauta visās kategorijās, jo to izmantošana ir būtiska visās nozarēs.
Turpretī līdzšinējā D kategorija - lauksaimniecības pašgājējmašīnas - tiks iekļauta TR1 un TR2 kategorijā, jo traktorus un lauksaimniecības pašgājējmašīnas darbā izmanto pārsvarā vienas nozares pārstāvji - lauksaimnieki. Turpretī Līdzšinējā E kategorijā tiks iekļauta TR4 kategorijā, jo tā ir ceļubūves mašīna. Mainot traktortehnikas vadītāju apliecību un iegūstot jauno kategoriju, tiks paplašināta kategorijas traktortehnikas grupa, tāpēc persona būs tiesīga vadīt plašāku traktortehnikas klāstu.
Pateicoties grozījumiem likumā personām samazināsies administratīvais slogs, jo tiek apvienotas vairākas kategorijas un nebūs atsevišķi jākārto traktortehnikas vadītāju D, C, E un H kategorijas eksāmens.
Likumprojekts stāsies spēkā 2019. gada 1.janvārī, taču vecās un speciālās traktortehnikas vadītāju apliecības būs spēkā līdz 2019. gada 28. septembrim.