Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

2017.gada aviācijas «melnā statistika»

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Scanpix/Sputnik

Civilās aviācijas drošība pasaulē katru gadu turpina uzlaboties – 2017. gads iezīmē strauju aviokatastrofās bojā gājušo skaita samazinājumu salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem. 2017. gadā pasaulē notikušas 12 civilās aviācijas katastrofas, kurās kopumā bojā gāja 46 cilvēki, liecina aviācijas negadījumu datubāzes «Aviation Safety Network» apkopotā informācija. Šajā statistikā gan tiek ietvertas tikai tās civilās aviācijas lidmašīnas, kuras var uzņemt vismaz 14 pasažierus.

Salīdzinājumam 2016. gadā notika 19 civilās aviācijas aviokatastrofas, kurās kopumā bojā gājuši 325 cilvēki. Savukārt 2015. gadā 16 aviokatastrofās bojā gāja kopumā 560 cilvēki.

Tikmēr pēdējos piecos gados vidēji gadā reģistrēts 21 negadījums ar vidēji 487 bojā gājušajiem.

Aviokatastrofas pasaulē notiek katru gadu, tomēr pēdējos gados negadījumu skaitam ir tendence samazināties. Tas galvenokārt skaidrojams ar aviācijas drošības standartu pastiprināšanu pasaulē.

2017. gads upuru skaita ziņā uzskatāms par vienu no drošākajiem mūsdienu civilās aviācijas vēsturē.

2017. gada «melnā statistika»

16. janvāris: Turcijas kravas pārvadājumu lidsabiedrības «MyCargo Airlines» lidmašīna «Boeing 747», kas Turcijas aviokompānijas «Turkish Airlines» uzdevumā veica reisu no Honkongas uz Stambulu, avarēja netālu no Biškekas Manasa lidostas, kur tā gatavojās nolaisties, lai uzpildītu degvielu. Lidmašīna aizķēra lidostas žogu un nogāzās Dačasu ciematā, aptuveni kilometru pēc lidostas skrejceļa beigām.

Šajā aviokatastrofā gāja bojā četri lidmašīnas apkalpes locekļi. Tāpat aviokatastrofā dzīvību zaudēja 35 Dačasu ciemata iedzīvotāji. Šie 35 bojā gājušie gan netiek ieskaitīti «Aviation Safety Network» aviokatastrofās bojā gājušo statistikā.

26. janvāris: privātais hidroplāns «Grumman G-73 Mallard» avarēja, iegāžoties Svonas upē Austrālijas pilsētā Pērtā. Triecienā lidmašīna tika iznīcināta, un bojā gāja abi tajā esošie cilvēki – lidmašīnas pilots un pasažieris.

12. aprīlis: Indonēzijas kravas pārvadājumu lidsabiedrības «Spirit Avia Sentosa» lidmašīna «Cessna 208 Caravan I» ietriecās kalnos netālu no Oksibilas lidostas. Lidmašīna, kura veda 1225 kilogramus kravas, triecienā tika pilnībā iznīcināta. Lidmašīnā bija viens cilvēks – tās pilots, kurš šajā negadījumā gāja bojā.

1. maijs: ASV pasažieru un kravu pārvadājumu lidsabiedrības «Grant Aviation» lidmašīna «Cessna 208B Grand Caravan» avarēja kalnainā apvidū sliktos laika apstākļos aptuveni astoņu kilometru attālumā no Čibnikleikas lidostas Aļaskā. Negadījuma brīdī lidmašīnā bija tikai lidmašīnas pilots, kurš šajā aviokatastrofā zaudēja dzīvību.

5. maijs: Rietumvirdžīnijas štatā ASV nosēšanās laikā avarēja kravu pārvadātāja «Air Cargo Carriers» lidmašīna «Shorts 330-200». Lidmašīnā avārijas brīdī bija divi apkalpes locekļi, kuri abi gāja bojā.

27. maijs: nosēšanās laikā Luklas lidostā Nepālas austrumu daļā avarēja Nepālas aviokompānijas «Summit Air» lidmašīna «Let L-410UVP-E20». Negadījuma cēlonis – sliktā redzamība un apkalpes pieļautās kļūdas. Lidmašīnā bija trīs apkalpes locekļi – divi gāja bojā, bet viens izdzīvoja.

«Summit Air», tāpat kā visas citas Nepālas lidsabiedrības, kopš 2013. gada atrodas Eiropas Savienības (ES) aviokompāniju «melnajā sarakstā», un tām aizliegts veikt reisus uz ES dalībvalstīm.

3. oktobris: nogāzās Kazahstānas lidsabiedrības «East Wing» lidmašīna «Antonov An-28», kas bija ātrās palīdzības lidojumā no Almati un Šimkentu. Lidmašīnā bija pieci cilvēki – viņi visi gāja bojā.

Raksta foto
Foto: Scanpix/Sputnik

12. oktobris: aptuveni 15 minūtes pēc pacelšanās nogāzās Angolas lidsabiedrības «Guicango» lidmašīna «Embraer EMB-120ER». Lidmašīna bija ceļā no Dundo uz Angolas galvaspilsētu, lai tur nogādātu kādu malārijas slimnieku. Lidmašīnā bija septiņi cilvēki, tostarp trīs apkalpes locekļi. Neilgi pēc pacelšanās lidmašīnas pilots ziņojis par ugunsgrēku dzinējā. Šajā negadījumā dzīvību zaudēja visi septiņi tajā esošie cilvēki.

14. oktobris: Atlantijas okeānā Kotdivuāras piekrastē iegāzās Francijas bruņoto spēku nofraktēta Moldovas kravas lidmašīna – šajā katastrofā gāja bojā četri un tika ievainoti seši cilvēki.

Aviokompānijas «Valan International Cargo Charter» lidmašīna «An-26», kurā atradās desmit cilvēki, bija ieradusies no Burkinafaso galvaspilsētas Vagadugu un gatavojās nolaisties Kotdivuāras pilsētā Abidžanā. Lidmašīna piedalījās Francijas bruņoto spēku īstenotā pretdžihādistu operācijā «Barkhane».

17. oktobris: nolaišanās brīdī avarēja vides aktīvistu organizācijas «Greenpeace» Brazīlijas nodaļas lidmašīna «Cessna 208 Caravan I» ar pieciem cilvēkiem. Viens no lidmašīnas pasažieriem šajā negadījumā gāja bojā. Lidmašīna, kas izmantojama arī kā hidroplāns, gatavojās nolaisties Rionegro upē nacionālajā parkā, kas atrodas netālu no Brazīlijas pilsētas Manausas.

15. novembris: Krievijas aviokompānijas «Khabarovsk Avia» lidmašīna «Let L-410UVP-E20» nogāzās mežā netālu no skrejceļa Krievijas pilsētas Nelkanas lidostā. Bojā gāja seši no kopumā septiņiem cilvēkiem, kas bija lidmašīnā, – divi apkalpes locekļi un četri pasažieri. Saskaņā ar sākotnējo informāciju katastrofu izraisīja pēkšņa lidmašīnas lidojuma augstuma samazināšanās.

15. novembris: Tanzānijas aviokompānijas «Coastal Aviation» lidmašīna «Cessna 208B Grand Caravan» avarēja lidojuma laikā Tanzānijas ziemeļos. Lidmašīna bija ceļā uz Serengeti Nacionālo parku, un tajā atradās, pilots, četri tūristi un safari nometnes personāls. Šajā negadījumā dzīvību zaudēja visi 11 lidmašīnā esošie cilvēki.

Atskats vēsturē

Civilās aviācijas traģiskākais pēdējā desmitgadē bija 2014. gads, kad aviokatastrofas dzīvību zaudēja 990 cilvēki. Togad tika piedzīvotas divas traģēdijas ar Malaizijas lidsabiedrības «Malaysia Airlines» lidmašīnām. Šīs divas katastrofas kopumā laupīja 537 cilvēku dzīvības.

Lai arī 2014. gads bija «asiņainākais» pēdējā desmitgadē, tas ievērojami atpaliek no citiem gadiem, kas bijuši daudz traģiskāki.

Saskaņā ar «Aviation Safety Network» datiem, lielākais aviokatastrofās bojā gājušo cilvēku skaits reģistrēts 1972. gadā, kad notika 72 aviokatastrofas, kurās dzīvību zaudēja 2370 cilvēki. 1972. gadā fiksētas 11 aviokatastrofas ar vismaz 100 bojā gājušajiem.

1973. gads kļuva par otro nāvējošāko civilās aviācijas vēsturē – togad notika 69 aviokatastrofas, kurās bojā gāja 2028 cilvēki.

Nākamais – 1974. - gads kļuva par ceturto nāvējošāko gadu vēsturē – 68 aviokatastrofas ar 1989 bojā gājušajiem.

Lidot kļūst arvien drošāk

Divdesmitā gadsimta septiņdesmitajos gados aviokatastrofās katru gadu bojā gāja vairāk nekā 1000 cilvēku. Visā desmitgadē kopumā dzīvību aviokatastrofās zaudēja 16 766 cilvēki – tā pārliecinoši ir nāvējošākā desmitgade civilās aviācijas vēsturē.

Kopš tā laikā situācija ir ievērojami uzlabojusies – 21. gadsimta pirmajā gadu desmitā aviokatastrofās bojā gāja 8318 cilvēku, kas ir vairāk nekā uz pusi mazāk nekā septiņdesmitajos.

Pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados aviokatastrofās bojā gāja 11 558 cilvēki, bet deviņdesmitajos gados – 12 241 cilvēks.

«Aviation Safety Network» datubāzē pieejama informācija par visām civilās aviācijas katastrofām kopš 1919. gada.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu