Iesūti ziņu!

Elina Dobele: bez degsmes neviens bizness neaizies! Padomi, sākot savu biznesu.

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Ekrānšāviņš

Latvijas iedzīvotājos «snauž» vairāk nekā miljons neīstenotu biznesa ideju*, turklāt daļai nepieciešams tikai neliels atspēriena punkts vai atbalsts, un tās varētu tikt īstenotas. Lai palīdzētu vēl šaubīgajiem drošāk spert pirmos soļus uzņēmējdarbībā, vairāki veiksmīgi Latvijas uzņēmēji un eAkademija.lv eksperti stāsta, kādu padomu ar šodienas pieredzi viņi sniegtu sev, sākot biznesu.

Apavu zīmola Elina Dobele dizainere un īpašniece Elīna Dobele atzīst, ka ir lērums padomu, ko viņa būtu vēlējusies saņemt 2010. gadā, kad sāka attīstīt savu zīmolu: «Kaut jau toreiz būtu zinājusi, kurām lietām ir vērts veltīt laiku, bet bez kurām pavisam noteikti var iztikt!» Savukārt SS beķerejas īpašnieks Sandris Štāls atzīst: «Viegli runāt, kad tas jau ir paveikts! Es gribētu, kaut man kāds būtu pateicis, cik svarīgi ir rīkoties nekavējoties, tiklīdz sajūti, ka kaut kas varētu sanākt!»

Ieteikumi jaunajiem uzņēmējiem:

  1. Vērtīga ideja ir realizēta ideja. Lai arī cik ģeniāla tā būtu, neīstenotas idejas vērtība ir tuva nullei. Pirmais un svarīgākais solis uzņēmējdarbībā ir padarīt ideju vērtīgu, to īstenojot.

  2. Nekopē citus. Atrodi savu unikālo pieeju, kas piešķir produktam vai pakalpojumam «odziņu». Lai arī kādā jomā sāc biznesu, ja rīkosies tā kā visi citi, rezultāts nebūs labāks kā pārējiem.

    Ieklausies, vēro un gūsti secinājumus - tas ir noderīgi, taču atstāj vietu improvizācijai un «savam pieskārienam».
  3. Netērē laiku sīkumiem. Bieži vien jaunie uzņēmēji vēlas pievērst uzmanību sīkākajām detaļām gan produkta izstrādē, gan uzņēmējdarbības procesa iesākšanā, tomēr Latvijas uzņēmēji atzīst, ka reizēm ieguldītās pūles neattaisnojas. Vairāki «pareizā biznesa plāna» soļi dažkārt var tikt izlaisti, tādējādi ekonomējot laiku un koncentrējoties uz nozīmīgākām lietām.

  4. Deleģē. Nereti jaunie uzņēmēji vēlas turēt grožus pārāk cieši un neuzticas saviem biznesa partneriem vai darbiniekiem. Tā ir neefektīva rīcība, kas krietni sarežģī ikdienu gan uzņēmējam, gan viņa padotajiem.

    Ja plāno algot darbiniekus, ir vērts ieguldīt laiku rūpīgā atlasē, apmācībā un testēšanā, lai pēc tam daļu darbu bez raizēm vari nodot viņu rokās.
  5. Seko pārmaiņām. Mūsdienās, kad pārmaiņas noris netveramā ātrumā, ir svarīgi apzināties, ka pirms gada vai diviem izstrādātais biznesa plāns var būt situācijai neatbilstošs un biznesa ideja jau realizēta. Jāseko tehnoloģiju, cilvēku vajadzību pārmaiņām un norisēm visapkārt.

  6. No kļūdām mācies, nevis pārdzīvo. Neveiksmes gadās ikvienam – nepārdzīvo, bet mācies no tām! Enerģiju, kas tiek tērēta, uztraucoties par neveiksmēm, labāk novirzi situācijas risināšanai un secinājumiem.

    Katra kļūme ir iemesls mācīties, mainīt kaut ko savā rīcībā, lai turpmāk darbotos veiksmīgāk.
  7. Riskē un sāc! Visi uzņēmēji, kas dalījās pieredzē, atzīst, ka galvenais ir noticēt sajūtām, riskēt un sākt darboties. Tā kā nākotni paredzēt nav iespējams un cilvēks gandrīz nekad nevar būt pilnībā pārliecināts par rezultātu, tad uzņēmējdarbībā neatliek nekas cits kā mēģināt.

Andrito kafijas grauzdētavas īpašnieks Andris Petkēvičs topošajiem uzņēmējiem novēl: «Darīt visu ar pārliecību un ticēt saviem spēkiem, jo cilvēks spēj vairāk, nekā pats spēj iedomāties!»

Vairāk uzņēmēju padomu un pieredzes stāstu par biznesa idejām, klientiem, biznesa modeļiem un finansējuma piesaistīšanu iespējams atrast biznesa zināšanu platformā eAkademija.lv.

Biznesa zināšanu platformas eAkademija.lv izveidē iesaistījušies dažādu nozaru pārstāvji – lauksaimniecības, tehnoloģiju, sabiedriskās ēdināšanas, ražošanas, apģērbu dizaina un citu, tostarp apavu zīmola Elina Dobele radītāja un īpašniece Elīna Dobele, TechHub Rīga līdzdibinātājs Ernests Štāls, zīmola SLOW dizainere Elīna Štobe, Baltic Restaurants vadītājs Aigars Kaugars, beķerejas SS īpašnieks Sandris Štāls, SEB bankas valdes loceklis Kārlis Danēvičs un citi.

* Latvijas iedzīvotāju aptauju veicis tirgus pētījumu centrs SKDS sadarbībā ar SEB banku šā gada augustā, aptaujājot 1005 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem no visiem Latvijas reģioniem.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu