Kā tev šķiet, vai tas ir labi, ka mēs nezinām savu nāves stundu?
Esmu par to domājis, un jautājumam ir dažādi aspekti. Ja cilvēks mirst ļoti pēkšņi, pilnīgi negaidīti, tad tas ir sliktāk nekā tad, ja cilvēkam ir dota iespēja sagatavoties un transformēties.
Vienkārši tie ir divi ļoti dažādi aspekti - nāve vecumā, nāve ilgstošas slimības dēļ vai nāve jaunībā salauztas sirds dēļ vai jaunības trakumā, triecoties ar automašīnu.
Ko tu domā ar sagatavošanos? Garīgu nobriešanu?
Pirmkārt, fakta pieņemšanu līdz sirds dziļumiem, ka ir jāaiziet, ka dzīve beidzas. Tajā ir vairākas stadijas - dusmas, noliegums, pretošanās, pieņemšana un samierināšanās, tas viss ir haosa stāvoklis, tam seko transformācija, pāreja jau uz citu apziņas stāvokli.
Tu šobrīd esi samierinājies...
Es esmu jau aiz šī samierināšanās fakta...
Rakstnieki saka, ka sāpes mums tiekot dotas, lai mēs garīgi augtu un taptu modri. Kā tu domā?
Sāpes mums ļauj augt līdz tai robežai, kamēr no tām ir kāda jēga, diez vai cilvēka apzināta un ilgstoša spīdzināšana dod kādu izaugsmi ... spīdzinātājiem un spīdzināmajam.
Mūsdienu sabiedrībā, kas orientēta uz patēriņu, nāve it kā neeksistē. Tā ir tabu tēma… pasaulē valda mūžīgā jaunība. Vai pirms slimības tu par to esi domājis?
Droši vien, ka tā tam ir jābūt, nāves kultam nav jāvalda. Savukārt, cenšoties saglabāt mūžīgu jaunību, vecumā var nonākt pie secinājuma, ka tie posmi, kurus katram dzīvē paredzēts piedzīvot, ir palaisti garām un neglābjami zaudēti.