Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Matīss: Ir pakāpeniski jāatgriežas pie Valsts autoceļu fonda

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Evija Trifanova / LETA

Eiropas Savienības fondu finansējums Latvijas ceļiem nākamgad beidzas, valsts finansējums ir nepietiekams, tāpēc steidzami nepieciešams pieņemt lēmumu par Valsts autoceļu fonda atjaunošanu, lai novērstu autoceļu tīkla sabrukšanu, informēja Saeimas «Vienotības» frakcijas deputāts un bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Šodien darbu sāks Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas ietvaros izveidotā Autoceļu darba grupa, vienlaikus Matīss ir iesniedzis priekšlikumu likumprojektam «Grozījumi «Likumā par autoceļiem»». «Tie ir divi konkrēti soļi ceļā uz Valsts autoceļu fonda atjaunošanu,» uzsvēra Matīss.

Deputāts skaidroja, ka «Likumā par autoceļiem» ierakstītais Valsts autoceļu fonds eksistē, bet tam netiek piešķirts likumā paredzētais finansējums - 80% no dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa un visi pārējie autovadītāju maksājumi, jo šie līdzekļi tiek «ielikti» kopēja valsts budžetā. Savukārt, tas, cik liels finansējums tiks piešķirts autoceļiem tiek skatīts konkrētā gada budžeta kontekstā.

«Līdz ar krīzi Valsts autoceļu fondam piesaistītie 80% no dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa, «Likumā par autoceļiem» tika aizstāti ar «ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi» un kopš tā laika ik gadu ir bijis noteikts citādi. Citiem vārdiem sakot,

katrā pēckrīzes gadā valsts autoceļiem ir ticis piešķirts mazāks finansējums nekā paredzēts likumā,

kā arī mazāks kā to prasītu faktiskā situācija jeb autoceļu stāvoklis, veidojoties miljardos eiro mērāmam deficītam,» skaidroja Matīss.

Deputāts norādīja, ka visus šos gadus iztrūkums tika kompensēts ar Eiropas Savienības finansējumu. «Autoceļu finansēšanas jautājums ik gadu ir kapitulējis citu valdības noteikto prioritāšu priekšā, kaut arī uzskatu, ka ne valsts drošību, ne izglītības un veselības sistēmas reformas nevaram skatīt atrauti no infrastruktūras sakārtošanas, attiecīgi autoceļu finansēšanas jautājuma,» sacīja Matīss.

Iesniegtais priekšlikums «Grozījumiem «Likumā par autoceļiem«» Ministru kabinetam uzliks par pienākumu līdz 2018.gada gada 1.jūlijam izstrādāt un apstiprināt plānu par pakāpenisku finansējuma palielināšanu Valsts budžeta programmai «Valsts autoceļu fonds», līdz tas sasniegs likumā paredzētos apmērus, savu priekšlikumu skaidroja Matīss. Vienlaicīgi Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas ietvaros izveidotās Autoceļu darba grupas uzdevums ir regulāri sadarboties ar Ministru kabineta pārstāvjiem, lai kopīgi nonāktu pie risinājuma un skaidra plāna, lai nodrošinātu ceļu infrastruktūras sakārtošanu valstī.

Matīss skaidroja, ka mērķtiecīgs autoceļu finansēšanas plāns ir svarīgs ne tikai no būvniecības viedokļa. Lai nodrošinātu autoceļa būvi, nepieciešams sagatavot un saskaņot tehnisko projektu, tāpēc plānošanas dokuments ir vēl svarīgāks, jo no ieceres līdz rekonstruētam autoceļam var paiet pat pieci gadi, pat ja finansējums ir pieejams uzreiz.

«Tāpēc ir būtiski valdībā apstiprināt plānu, kā mēs nonāksim pie sakārtotiem ceļiem un nodrošināsim iedzīvotāju pamatvajadzības pēc veselības, izglītības un drošības pakalpojumiem visu cauru gadu, neskatoties un sezonām, kad valsts vietējie ceļi nav lietojami,» piebilda Matīss.

Uz augšu