Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Vērienīgais «Bombardier» skandāls: ofšora pēdas ved Latvijā uz banku Vesetas ielā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Jānis Škapars/TVNET

Zviedrija pirms gada piedzīvoja valsts vēsturē apjomīgāko korupcijas skandālu. Tajā bija iesaistīts Kanādas uzņēmums Bombardier. Kompānijas filiāle Zviedrijā ar šaubīgām metodēm bija uzvarējusi 350 miljonu dolāru vērtā iepirkumā Azerbaidžānā.Viena skandālā iesaistītā ofšora pēdas ved uz kādu banku Latvijā, svētdienas vakarā vēstīja raidījums «Nekā personīga».

Piegādājot detaļas Azerbaidžānas dzelzceļa kompānijai, izmantoti starpnieki ofšoros, kas ļāva nozagt ap 80 miljonus eiro. Šķetinot šos darījumus, atklājās, ka šādas starpniekfirmas izmantotas arī darījumos ar citām valstīm. Un viena šāda ofšora pēdas atved arī uz kādu banku Latvijā.

Kanādas kompānija Bombardier strādā daudzviet pasaulē

Un arī pie mums Latvijā ir uzstādītas īpašas dzelzceļa satiksmes drošības iekārtas. Kā atklājuši žurnālisti Zviedrijā un Kanādā,

tieši darījumi ar šādām ierīcēm, izgaismojuši ofšoru tīklu, kas aizved līdz pašam Kremlim.

«Bobardier» ir viens no lielākajiem Kanādas uzņēmumiem. Tas būvē lidmašīnas un dažādas iekārtas dzelzceļam. No laika gala uzņēmumam ir plašs bizness postpadomju valstīs un Eiropā. Bombardier pēdējos gadus lielākais darījumu partneris bijusi tieši Krievija. Tāpēc laikā, kad Krievija iebruka Ukrainā un rietumvalstis ieviesa sankcijas, Krievijas dzelzceļa priekšsēdētājs Vladimirs Jakuņins Kanādas melnajā sarakstā neiekļuva. Starp citu - tieši tā pat kā Latvijā.

Tieši šajā saspringtajā laikā citā Krievijas kaimiņvalstī Azerbaidžānā notika vērienīgs iepirkums.

350 miljonu ASV dolāru vērtu darījumu ieguva Bombardier - viņi Azerbaidžānai piegādāja dzelzceļa sistēmas Ebilock-950.

Šīs iekārtas darbina sarežģītu dzelzceļa signalizācijas sistēmu. Iekārtas bija jāuzstāda uz 500 kilometru garās dzelzceļa līnijas, kas savieno Āziju un Eiropu.

3 gadus vēlāk Zviedrijas policija sāka kratīšanas Bobardier birojos. Bija aizdomas, ka viens no kompānijas darbiniekiem Krievijas pilsonis Jevgeņijs Pavlovs ir uzpircis Azerbaidžānas amatpersonas, lai Bobardier uzvarētu 350 miljonu vērtajā konkursā.

Šogad Zviedrijā aiz slēgtām durvīm notika vairākas tiesas sēdes, kur piedalījās vesela armija ar Bombardier advokātiem.

Žurnālistiem izdevās slepus ierakstīt tikai dažus teikumos no tā, ko tiesas zālē teica notiesātais darbinieks.

Zviedrijas prokuratūra uzskatīja, ka savākto pierādījumu pietiks, lai aizturēto Jevgeniju Pavlovu notiesātu. Viņam draudēja 6 gadi cietumā.

Tomēr oktobra sākumā tiesa Pavlovu attaisnoja. Pierādījumu bijis par maz. Zviedrijas prokuratūra izmeklēšanu turpina. Notiek pārbaudes par Bombardier darījumiem vēl citās valstīs.

Pārbaudes Zviedrijā sākās pēc Panamas ofšoru dokumentu skandāla

Tajā izgaismojās Vladimira Putina sabiedroto slēptās ekonomiskās intereses un ofšoru tīkli, aiz kuriem tika slēptas šo amatpersonu bagātības.

Viņu vidū tika minēti divi ietekmīgi cilvēki, kuru uzņēmumi bijuši starpnieki darījumos ar Bombardier Krievijā, Polijā, Mongolijā un Azerbaidžānā.

Viens ir Aleksejs Krapivins. Viņš ir bijušā Krievijas dzelzceļa prezidenta Vladimira Jakuņina padomnieka dēls. Krapivins slēpti kontrolēja daudzus dzelzceļa attīstības projektus.

Otrs - Jurijs Obodovskis, arī bijis ciešs Jakuņina partneris. Obodovskis vada uzņēmumu Elteza, kas iepērk iekārtas no Bombardier Zviedrijas filiāles.

Tieši ar šiem diviem Jakuņinam pietuvinātajiem uzņēmējiem saistīts kāds ofšors Multiserv Overseas, kas bija starpnieks darījumam Azerbaidžānā.

Pēc uzvaras šajā skandalozajā konkursā

iekārtas no Bombardier Zviedrijas filiāles rūpnīcas tika sūtītas uzreiz uz Azerbaidžānu. Bet uz papīra darījumi tika veikti caur Londonā reģistrēto pastkastītes firmu.

Izmeklētāji sarēķinājuši, ka, pateicoties šai naudas atmazgāšanas shēmai, darījums sadārdzināts par 85 miljoniem ASV dolāru. Vai šī nauda nonākusi Jakuņinam pietuvināto uzņēmēju ofšoros, nav zināms. Vienīgi sakrīt laiks, kad šī informācija kļūst publiska un brīdis, kad Jakuņins pēkšņi atstāja Krievijas dzelzceļa prezidenta amatu.

Dokumentos, kurus Zviedrijas policija nosūtīja tiesai, ir «Bombardier Transport» darbinieku iekšējā sarakste, kurā parādījās jau iepriekš minētie Jurija Obodovska un Alekseja Krapivina vārdi. Saistībā ar šiem diviem cilvēkiem Krievijas izdevums Novaja Gazeta citē kādu iekšējās sarakstes epastu:

Izmeklētāji Zviedrijā atklājuši šaubīgus ofšoru darījumus arī citās valstīs

Ar Jakuņina sabiedrotajiem saistītais ofšors Multiserv izmantots iepirkumos Mongolijā.

Kazahstānā bijis cits ofšors («Ross Raven Overseas»). Bet no Bombardier rūpnīcas Polijā iekārtas uz Krieviju pārdotas izmantojot starpniek ofšoru Britu Virdžinu salās reģistrēto «Woltra Plus». Pēc aptuvenām aplēsēm caur šīm firmām kopā izgājuši 313 miljoni eiro.

Un šeit atklājas Bombardier miljonu darījumu saistība ar Latviju.

Panamas ofšoru dokumentos redzams, ka Vesetas ielā 7, kas ir Rietumu bankas adrese, reģistrēta Kipras pastkastītes firmas AOS CONSULTING LIMITED pārstāvniecība.

Un tieši šis ofšors pārvalda Woltra Plus, kas tad arī bija aizdomīgais starpnieks darījumos starp Bombardier filiāli Polijā un dzelzceļa iekārtu saņēmējiem Krievijā.

To, ka AOS CONSULTING LIMITED tiešām atradies šajā ēkā apliecina arī nekustamā īpašuma īpašnieka izsniegta atļauja, ka viņam nav pretenziju pret firmas reģistrēšanu Rietumu bankas mājā. Kā firmas pārstāve uzrādīta Oksana Utenkova. Nekā personīga noskaidroja, ka bankā Utenkova vairs nestrādājot.

Oksanas Utenkovas vārds atrodams vēl vairākos Panamas ofšoru dokumentos. Tajos visos arī ir norādīta Rietumu bankas adrese - Vesetas ielas 7.

Svarīgākais
Uz augšu