Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kādu moci izvēlēties par sabiedroto piedzīvojumos?

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: BMW Motorrad

Lai arī moču sezona jau tuvojas izskaņai, tomēr vēl nezūd cerība par skaistu zelta rudeni, kuram būs ērti un droši doties pretim ar savu «īsto» dzelzs rumaku. Šo spēkratu pasaule ir bezgala plaša, tādēļ pirms iegādes ir jāatrod savam dzīvesveidam vispiemērotākais modelis, atzīst BMW Motorrad zīmola vadītājs Jurģis Bergs.

«Protams, rūdītiem faniem garāžās mēdz stāvēt vairāki dažādu veidu un jaudas moči, kas piemēroti dažādiem braukšanas stiliem. Taču, ja plānojat pirkt savu pirmo vai vienīgo motociklu, tad tā modelis ir jāizvēlas ļoti rūpīgi. Tā kā motocikls ir daļēji jānotur ar rokām un ķermeni, tad būtiska nozīme ir gan paša braucēja svaram, spēkam un līdzsvara sajūtai, gan arī motocikla gabarītiem, tā pilnajai masai un jaudai,» skaidro Bergs.

Braukšanas iemaņu apgūšanai noder universālie ielas motocikli

Ielas motociklus dēvē arī par roudsteriem vai «naked» motocikliem, jo tiem nav papildaprīkojuma, aiz kura varētu aizķerties, spraucoties starp mašīnām blīvā satiksmē. Šo komfortablo un dinamisko braucamrīku vadīšanai nav nepieciešamas īpašas iemaņas, tādēļ tie ir ļoti piemēroti iesācējiem. Roudsterus var pazīt arī pēc vertikālās sēdpozīcijas. Motocikla stūres rokturi atrodas pietiekami augstu, lai braucējam nenāktos liekties tālu uz priekšu un pleci dabiski novietotos virs gurniem.

«Ar motociklu vienkārši ir jābrauc. Regulāri jābrauc. Tad arī veidosies praktiskās iemaņas, kas ļaus justies pārliecinošāk, no sirds izbaudīt ātrumu un jaudu. Jāatceras universāls drošības likums: braukšanas ātrumam jābūt tik lielam, lai braucējs bīstamā brīdī spētu droši apstādināt savu motociklu. Piemēram, pieredzējušāks motociklists, kas jau droši jūtas uz ceļa, mierīgi tiks galā ar jaudīgo BMW R 1200 R, taču citam, iespējams, pietiktu ar veiklo mazulīti G 310 R,» skaidro eksperts.

Rosīgai ikdienai pilsētā piemērotākie būs ņipri un kompakti braucamrīki

Kustības pārpilnās pilsētas ielas pieprasa, lai motocikls būtu viegli manevrējams, vienkārši vadāms un pietiekami jaudīgs. Iespējams, te noderīgi varētu būt skūteri. Tie ir mazāki, klusāki, aprīkoti ar pietiekami plašu elektronikas klāstu, piemēram, ar automātisko pārnesumkārbu vai stabilitātes kontroli, tādēļ braukšana ir patiešām komfortabla.

Raksta foto
Foto: BMW Motorrad

Sportiska azarta pilnus piedzīvojumus var izbaudīt ar enduro stila motociklu

Arī sportiskie enduro stila motocikli savu unikālo īpašību dēļ ir visai universāli braucamrīki. Viegli manevrējamie motocikli nav pārāk jaudīgi - tie parasti ir aprīkoti ar 125 cm3 līdz 650 cm3 viencilindra dzinējiem, taču ir pietiekami veikli, lai būtu ērti izmantojami gan pilsētās, gan arī garākos pārbraucienos. Iespējams, tādēļ enduro stila motocikli ir populāri iesācēju vidū, jo ar tiem var gan ērti spraukties starp mašīnām, gan arī braukt pa dažādas kvalitātes ceļiem.

«Pieredze tomēr liecina, ka visbiežāk braucēji izvēlas enduro stila motociklus ar motora tilpumu no 650 līdz 1300 cm3. Mazākās kubatūras enduro stila motocikli faktiski ir ikdienas braukšanai piemēroti sporta motocikli, kas ļoti labi iekļaujas pilsētas motociklu diapazonā, bet tie, kas izvēlas motociklus ceļošanai, parasti izvēlas lielākas jaudas un kubatūras spēkratus,» skaidro Bergs.

Romantiskiem un lēnākiem izbraukumiem brīvdienās noderēs čoperi jeb kruīza stila motocikli

Čoperi var pazīt pēc pagarinātā priekšgala ar garo, uz priekšu izvirzīto «dakšu», augstās stūres un zemā sēdekļa. Šie motocikli radās 50.gadu beigās Kalifornijā. Tagad tie kļuvuši teju par ikonu braucienam saulrietā. Vien jāatceras, ka čoperi ir ļoti masīvi un ar zemu smaguma centru. Vēl viena īpatnība ir liels motora tilpums un salīdzinoši maza jauda. Tādēļ mazāk pieredzējušam braucējam var būt grūtības ar tā manevrēšanu. Taču, protams, bauda braukt un skaļais izpūtējs atsver visu.

Raksta foto
Foto: BMW Motorrad

Garāks pārbrauciens ar īpaši pielāgotu motociklu ļauj būt tuvāk dabai

Ceļot, protams, var ar teju jebkuru motociklu, taču tālām distancēm īpaši piemēroti būs tūrisma vai piedzīvojumu motocikli. Tiem ir jaudīgi motori, lielas ietilpības degvielas tvertne, gan labiem, gan sliktiem laika apstākļiem piemēroti pārsegumi un vējstikli, kā arī plaša bagāžas telpa. Piedzīvojumu motocikli, kas atbilst t.s. duālo - sporta motociklu klasei, īpaši patiks bezceļu braukšanas piekritējiem, jo ar tiem var ērti pārvietoties gan pa šosejām, gan grants ceļiem. Kurš gan nav sapņojis par brīvības pilnu braucienu mežā?

«Piemēram, klasiskais BMW R 1200 RT piedāvā stabilu, komfortablu, teju relaksējošu braucienu. Savukārt tā borta elektronika ļauj perfekti piemēroties laika apstākļiem un dažādajiem ceļa segumiem. Ar tūrisma motociklu var brīvi ceļot gan pa Latviju, gan kaimiņzemēm. Tālākais ceļojums ar motociklu, par kuru zinu, ir bijis no Latvijas līdz Jaunzēlandei. Katru gadu kaislīgākie motociklu braucēji izvēlas kādu tuvāku vai tālāku maršrutu, kurp vēlas nokļūt tieši ar savu motociklu, un pareizi izvēlēts motocikls šādu iespēju vienmēr nodrošinās,» stāsta eksperts.

Ātri un prasmīgi braucēji izvēlas sporta motociklus jeb «superbaikus»

Sporta motocikli ir paredzēti galvenokārt braukšanai pa gludiem ceļiem, tiem ir forsēts dzinējs, cieta amortizācija un laba vadāmība. Tie ir ātri un jaudīgi, taču mazāk komfortabli nekā citu stilu motocikli. Sporta motociklus raksturo pilnībā pārsegti motori un aerodinamiski vējstikli, kas efektīvi novirza vēja plūsmas pie lieliem ātrumiem. Īsta «superbaiku» ikona ir BMW S 1000 RR. Uz ceļa to var pazīt pēc asimetriskajiem priekšējiem lukturiem un pāršķeltās, lapsenei līdzīgās «sejas» ar haizivs žaunām līdzīgajām atverēm uz labā sāna aptecētāja.

Eksperts atgādina, ka pirms sava sabiedrotā izvēles ir nepieciešams izvērtēt savas spējas, kā arī apsvērt, kādiem nolūkiem spēkrats tiek iegādāts. Jo precīzāk zināsiet savas iespējas un vēlmes, jo biežāk kopā dosieties neaizmirstamos piedzīvojumos!

Uz augšu