Iesūti ziņu!

«Uber» un «Taxify» durvis vaļā - pieņem kopbraukšanas regulējumu

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Autopārvadājumu likumā, ar kuriem tiks ieviests kopbraukšanas pakalpojuma regulējums, kā arī pilnveidota taksometru un autoostu darbība.

Kā informēja Saeimas Preses dienestā, kopbraukšana noteikta kā pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili, kurā ir ne vairāk kā četras pasažieru sēdvietas. Tas būs pakalpojums ar vieglo automašīnu līdztekus pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Šādu pakalpojumu varēs piedāvāt, pieprasīt un apstiprināt, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistē tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē. Apmaksāt šādu pakalpojumu varēs tikai bezskaidrā naudā.

Jaunais regulējums stāsies spēkā nākamā gada 1.martā, savukārt praktisko kārtību kopbraukšanas pakalpojumam noteiks valdība.

Par likuma izmaiņu izstrādi atbildīgās Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš (VL-TB/LNNK) iepriekš norādīja, ka ar taksometru rezervēšanas problēmām interneta vidē, izmantojot tādas lietotnes kā «Uber», «Taxify» un citas, saskaras ne tikai Latvijā, bet arī citur Eiropas Savienībā.

«Riski galvenokārt ir saistīti ar to, ka taksometra pakalpojumus var sniegt privātpersonas bez atbilstošas vadītāju kvalifikācijas ar privātajām automašīnām, kā arī nodokļu nomaksa šiem pakalpojumiem ir neskaidra. Tādējādi komisija pēc ilgstoša, bet aktīva darba ir panākusi, ka kopbraukšanas pakalpojums tiks regulēts. Arī nodokļu administrācijas uzraugi deputātiem apliecinājuši, ka līdz ar jauno regulējumu nodokļu nomaksa kopbraukšanas pakalpojumiem kļūs skaidra un būs uzraugāma. Lai sakārtotu taksometru nozari, plānots veidot vienotu publiski pieejamu taksometru vadītāju reģistru,» skaidroja Naudiņš.

Ar izmaiņām likumā arī ieviesta definīcija pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Tas būs pakalpojums, kur pasažieris, vienojoties ar šoferi, tiek aizvests uz pasažiera norādīto vietu. Norēķini par šādu pakalpojumu tiks veikti, ievērojot taksometra skaitītāja rādījumus. Tāpat tas varēs būt pasažieru pārvadājuma pakalpojums, kuru piedāvā, pieprasa un akceptē, izmantojot elektronisko sakaru pakalpojumus, tostarp tiešsaistē tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē. Patlaban likumā noteikts tikai pasažieru un kravas komercpārvadājumu skaidrojums.

Vadītāju reģistrāciju gan kopbraukšanas, gan taksometru pakalpojumiem nodrošinās Autotransporta direkcija. Tā izsniegs arī licences pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili.

Savukārt taksometru pakalpojumus varēs piedāvāt, ja pārvadātājs būs saņēmis licenci, ko izsniegs deviņas republikas pilsētu pašvaldības un pieci plānošanas reģioni. Patlaban pasažieru pārvadājumus ar taksometru drīkst veikt tikai tad, ja pārvadātājs ir saņēmis licenci, ko izsniedz pašvaldība.

Vienlaikus likumā iekļauts deleģējums pašvaldībām noteikt ierobežojumus taksometru radītajam piesārņojumam videi un siltumnīcefekta gāzu emisiju apmēram, kā arī pienākumu taksometros nodrošināt iespēju norēķināties ar bankas karti.

Lai lietderīgāk tērētu dotācijās piešķirto valsts naudu pārvadātājiem, kā arī uzlabotu autoostu darbību, likumā noteikts, ka Autotransporta direkcijai turpmāk būs jānodrošina autoostu reģistrācija, pārreģistrācija un to darbības uzraudzība. Patlaban autoostu pakalpojumu kvalitāte ir ļoti dažāda, teikts likuma anotācijā.

Svarīgākais
Uz augšu