Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

«airBaltic» plāno pilnībā atteikties no turbopropelleru lidmašīnām

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Latvijas nacionālā aviokompānija «airBaltic» plāno pilnībā atteikties no turbopropelleru lidmašīnām, intervijā aģentūrai LETA sacīja uzņēmuma izpilddirektors Martins Gauss.

«Plānojam, ka līdz 2021.gadam mums būs 34 lidaparāti. Līdz šā gada beigām mūsu flotē jau būs 31 lidaparāts. Nākamgad flotei pievienosies vēl dažas «C Series» lidmašīnas, taču uzreiz neplānojam atbrīvoties no visiem «Boeing» lidaparātiem, tādējādi lidmašīnu skaits būs vēl lielāks. Savukārt attiecībā uz 2021.gadu pēdējās izmaiņās biznesa plānā [Horizon 2021] paredzam, ka atteiksimies no turbopropelleru lidmašīnām un nomainīsim tās pret reaktīvajām lidmašīnām, tādējādi mūsu flotē būs tikai reaktīvās lidmašīnas,» pauda Gauss.

Viņš norādīja, ka līdz ar lidmašīnu nomaiņu aviokompānija varēs piedāvāt vairāk sēdvietu arī samērā īsos lidojumos. «Cilvēki varētu nesaprast, kāpēc lidojam otrdienas pēcpusdienā ar reaktīvo lidmašīnu uz Tallinu. Atbilde ir vienkārša. Pīķa stundās, lidojot ar lielākām lidmašīnām, tu nopelni pietiekami daudz, lai varētu atļauties lidot tukšākos laikos ar 15 pasažieriem lidmašīnā. Protams, būs kāds, kas par to būs neizpratnē, bet mums ir konkrēts lidojumu grafiks. Šogad mums ir bijis tik daudz pilnībā piepildītu lidojumu, ka ļoti jūtam nepieciešamību pēc lielākām lidmašīnām. Piemēram, Brisele mums ir bēdīgākais galamērķis, jo šobrīd nespējam piedāvāt tik daudz sēdvietu, cik gribētu. Lai šajā maršrutā novirzītu reaktīvo lidmašīnu, tās vietā citā maršrutā būtu jāliek turbopropelleru lidaparāts, kas atkal būtu slikti. Attiecīgi nākamajam gadam mūs vēl ierobežos turbopropelleru lidmašīnas, jo to sēdvietu skaits ir mazāks par to, ko mēs varētu un gribētu piedāvāt,» klāstīja aviokompānijas vadītājs.

«airBaltic» turbopropolleru lidmašīnu «Q400 NextGen» 12 gadu nomas līgumi beidzas 2021. un 2022.gadā. Tie tiks atdoti izīrējošajai kompānijai, savukārt iepirkums par jaunajiem gaisa kuģiem jau ir noslēdzies.

«Iepirkums jau ir noslēdzies, bet gala lēmums vēl nav izziņots. Ar akcionāru esam vienojušies, ka turbopropelleru lidmašīnas tiks nomainītas pret reaktīvajām, par ko ir veiktas attiecīgās izmaiņas biznesa plānā. Tām būs lielāka ietilpība, kā arī zemākas izmaksas un līdz ar to lielāka peļņa. Tā kā visus lidojumus veiksim ar reaktīvajām lidmašīnām, samazināsies arī lidojumu laiks. Protams, arī pasažieru komforta līmenis palielināsies. Tas, kas šobrīd ir atlicis, ir parakstīt jauno reaktīvo lidmašīnu pasūtījumu. Notiek sarunas, un to rezultātu paziņosim, tiklīdz būs pieņemts lēmums. Visi jaunie lidaparāti tiks nomāti, tas nozīmē, ka nebūs nepieciešami nekādi ieguldījumi līdz lidmašīnu saņemšanas brīdim, bet pēc tam katru mēnesi būs noteikta nomas maksa. Daudzi cilvēki šo neizprot un domā, ja mēs pasūtām jaunas lidmašīnas, tad uzreiz ir nepieciešami milzīgi ieguldījumi. Mēs pasūtām lidmašīnas, bet tās pieder līzinga kompānijai, kura tās mums iznomā. Tā ir standarta procedūra, un tieši tāda pati ir «Dash Q400 NextGen» turbopropelleru lidaparātu nomas sistēma,» skaidroja Gauss.

Minimālais pasūtījuma apmērs, ko «airBaltic» plāno ir 14 lidmašīnas, paturot tiesības skaitu palielināt. «Pēc nomas līguma beigām lidaparāti tiek atgriezti līzinga kompānijai, kurus tā pēc tam var vai nu izīrēt tālāk vai pārdot, taču mums vairs nav jāmaksā. Kāpēc tā nedarām ar «C Series» lidaparātiem? Šajā gadījumā esam ņēmuši finanšu līzingu, un pēc 12 gadiem mēs būsim lidmašīnu īpašnieki. Attiecīgi pēc 12 gadiem mēs varēsim izlemt, vai turpināsim izmantot šos lidaparātus vai tos pārdosim. Tāpat mēs tās varam pārdot kādā brīdī līzinga kompānijai un paši tās nomāt, atbrīvojot finanšu līdzekļus,» stāstīja lidsabiedrības izpilddirektors.

Par jaunajām lidmašīnām pārrunas notiek ar Brazīlijas «Embraer» un Kanādas «Bombardier», no kura «airBaltic» jau pasūtījis jaunos CS300 gaisa kuģus. Gauss apliecināja, ka būtu loģiski strādāt ar viena ražotāja floti, taču jāskatās arī uz alternatīvām.

«Izskatījām visu ražotāju piedāvājumus, kuri varētu atbilst mūsu vajadzībām. «Bombardier» un «Embraer» piedāvājumi bija atbilstošākie piedāvājumi. Protams, ir jāskatās uz floti, taču jāņem vērā arī izmaksas. Ir zināmas flotes uzturēšanas izmaksas, kas ir lētāk, nekā uzturēt divas dažādas, taču, ja otra veida lidaparāti izmaksā krietni lētāk, tad šāda iespēja noteikti ir apsverama,» skaidroja «airBaltic» vadītājs.

Gadījumā, ja jaunās lidmašīnas tiktu iegādātas no «Bombardier», tie varētu būt gan CS100, gan CS300 gaisa kuģi. «Tāpat kā pašreizējā iepirkuma gadījumā, mums būtu iespēja divus gadus pirms lidmašīnas piegādes pateikt, kuru vēlamies. No jaunā pasūtījuma pirmos lidaparātus varētu saņemt ap 2020.gadu. Ja būs nepieciešamība, mēs no pašreiz piegādātajām lidmašīnām varētu kādu pārdot, jo tirgus situācija tam šobrīd ir ļoti laba. Mēs varētu dabūt vairāk naudas, nekā esam par tām samaksājuši. Savukārt vecās «Boeing» lidmašīnas ir paredzēts ar laiku pārdot - pašlaik ir plānots tās pārdot 2020.gadā,» klāstīja Gauss.

Patlaban «airBaltic» flotē ir septiņas «Bombardier» CS300 lidmašīnas, 12 «Bombardier» Q400 NextGen lidaparāti un 11 «Boeing 737» gaisa kuģi.

«airBaltic» nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz vairāk nekā 60 galamērķiem, piedāvājot savienojumus uz galamērķiem lidsabiedrības maršrutu tīklā Skandināvijā, Eiropā, Krievijā, NVS un Tuvajos Austrumos. Papildus tam «airBaltic» piedāvā tiešos lidojumus no Tallinas un Viļņas.

Uzņēmums 2016.gadā nopelnīja 1,2 miljonus eiro, kas ir vairākas reizes mazāk nekā 2015.gadā, kad uzņēmuma peļņa bija 19,5 miljoni eiro. Savukārt lidsabiedrības apgrozījums pērn bija 286 miljoni eiro, kas ir aptuveni par 1% vairāk nekā 2015.gadā.

Svarīgākais
Uz augšu