Fotogrāfijai, šodien, ir milzīgs spēks, tā kalpo, ne tikai, kā vēstures lieciniece un patīkamo atmiņu glabātāja, bet arī kā pierādījums, noziedzības apkarotāja, izmeklētāja un attiecību uzturētāja starp cilvēkiem, cilvēku grupām. Vēl jo vairāk, attīstoties tehnoloģijām, viedtālruņu funkcijām un sociālo tīklu vietnēm, kā Instagram, fotogrāfija ir kļuvusi par informācijas galveno nesēju. Fotogrāfa lomā, šodien, ir iejuties katrs otrais cilvēks un ceļojumos, visbiežāk, redzam cilvēkus, kas uzņem fotogrāfijas ar viedtālruni, ne profesionālo fotoaparātu, vai mazo ceļojuma fotoaparātu - ziepju trauku. Vai iespējams, ka nākotnē fotogrāfa pakalpojumi mums vairs nebūs nepieciešami, vai, varbūt, fotogrāfam vairs nebūs nepieciešams fotoaparāts, jo tas varēs iztikt ar viedtālruni? Par fotogrāfiju, par fotogrāfu un par modi - būt fotogrāfam, stāsta foto aģentūras PHOTORED vadītājs Māris Lazdāns, kurš ar savu kameru sagaidījis Zviedrijas kroņprincesi, ķēris labākos kadrus ar mūziķi Rikiju Mārtinu un pavadījis Igaunijas prezidentes Kersti Kaljulaidas vizīti Latvijā.
Kāzas bez fotogrāfa. Vai tas ir iespējams?
No mārketinga viedokļa fotogrāfijai ir milzīgs spēks un liela nozīme. Mūsdienās visi uzņēmumi cenšas sevi parādīt no labākās puses, piemēram, ar produktu vai pasākumu fotogrāfijām - pēc festivāla visi tie, kas tajā nepiedalijās, grib redzēt, kas tur bija un kas tur notika, savukārt tie, kas pasākumā bijuši, priecājas ieraudzīt sevi kādā no bildēm, lai sevi tajā, visdrīzāk, atzīmētu, informējot par to pārējos, sekotājus, draugus un gaidītu atzinību ar like.
Tehnoloģijas attīstās ļoti ātri, un sāk aizstāt ne tikai novecojušu tehniku, bet arī cilvēkus. Grūti gan iedomāties tādu nākotni, kurā kāzas vai lielāki, saviesīgi pasākumi tiek bildēti tikai ar viedtālruņiem. Bet, viss var būt. Pavisam nesen, vēl pāris desmitu gadus atpakaļ, ja kāds mums teiktu, ka mēs varēsim sērfot internetā jebkurā vietā no sava telefona, mēs par to vīpsnātu. Manuprāt, fotogrāfi būs nepieciešami arī nākotnē. Pat ja tehnoloģijas spētu attīstīties tik ārkārtīgi augstā līmenī, ka mobilais telefons varētu aizvietot profesionālu fotokameru, vienalga, aiz kameras būtu jābūt kādam, kas to fotogrāfiju uzņem un attiecīgo momentu iemūžina. Kameras vienā pusē jābūt cilvēkam, kas fotogrāfiju jūt un kuram ir pieredze to darīt, citādāk rezultāts nebūs gaidītais, pat ja rokās būs pasaulē labākā iespējamā tehnika.
Smags un atbildīgs darbs
Latvijā ir daudz fotogrāfu, tā ir modes lieta, tas ir dzīvesstils, bohēma. Ne katram šī nodarbošanās nes peļņu un ne katrs grib ar fotografēšanos nodarboties tikai peļņas dēļ. Tā var būt brīvā laika pavadīšana, hobijs, izklaide. Būt profesionālam fotogrāfam ir atbildīgs un smags darbs, jo jāiemūžina brīži, kuri notiek tikai vienu reizi dzīvē, turklāt tas viss ir jāizdara skaisti. Nesen piedalījos vienā fotosesijā, kurā iemūžināju Igaunijas Republikas Valsts prezidentes Kersti Kaljulaidas neoficiālo vizīti Latvijā. Darbs ir ļoti atbildīgs, vienalga, vai tu bildē prezidentu, vai privātas kāzas. Klients grib būt apmierināts ar bildēm, tas ir produkts ko tu pārdod, gluži, kā veikalā, tu maksā un tu gribi saņemt kvalitāti.
Es lielākoties fotografēju dažādas reportāžas, svinīgus valsts pasākumus. Kāzas un pāra īpašās dienas vai izklaides pasākumus sanāk fotografēt retāk. Darba ir daudz un pārsvarā sadarbojos ar saviem klientiem ilgtermiņā, līdz ar to, jautājums par kvalitāti vienmēr aktuāls.
Fotogrāfam jābūt plānam «A», «B» un, ja vajag, arī plānam «C»
Fotogrāfam ir jābūt radošam un jāmāk iedvesmu smelties ne tikai no ārzemju žurnāliem un pinterest, bet arī no vietām, lietām un visa, kas ir apkārt. Ja, piemēram, kāzu dienā visu dienu ir pelēks, drūms un līst lietus, jāzina, ko izdarīt, lai šo divu cilvēku īpašo dienu iemūžinātu pēc iespējas labākā veidā. Tas ir, fotogrāfam jābūt sagatavotam uz visu ar ne tikai plānu «A», bet arī plānu «B» un, ja vajag, arī plānu «C».
Labam fotogrāfam neiztikt bez atbildības sajūtas un punktualitātes - laikus jāpaspēj aizbraukt uz fotosesijām, kā arī paspēt termiņos klientu rīcībā nodot bildes. Fotogrāfam jāapzinās un jārēķinās ar to, ka ja grib daudz klientus, jābūt gatavam strādāt arī pa naktīm un pat grafikā ierēķinātajā brīvajā laikā. Tāds darbs.
Kas mani pārsteidz - nereti var novērot, ka fotogrāfi pieļauj kļūdu, aizmirstot piedomāt pie sava vizuālā tēla un pielāgot to attiecīgajam notikumam.
1 % talanta 99 % darba
Par fotogrāfu nevar kļūt ikviens, kas iegādājās labu kameru. Jājūt kompozīcija, jāredz detaļas un koptēls. To visu var attīstīt un iemācīties, tāpēc teikt, ka pietiek tikai ar talantu, nevar, kā zināms, 1 % talanta 99 % darba. Ja es jebkuram garāmgājējam tagad iedotu savu profesionālo aprīkojumu, nedomāju, ka tas būtu uzreiz spējīgs uztaisīt skaistu kadru, noteikti nē.
Interese par fotografēšanu man radās jau tīņu gados, kad bija iespēja tikt pie profesionālas kameras un to izmēģināt. Par manu pirmo skolotāju kļuva tēva draugs, fotogrāfs, operators. Sākumā mana ideja par fotografēšanu nebija nopietna, vairāk par to domāju kā par hobiju, iestājos Biznesa augstskolā Turība lai apgūtu uzņēmējdarbības vadību un paralēli fotografēju dažādus pasākumus. Par cik, pieprasījums bija liels un man padevās, tad liku lietā savas iegūtās zināšanas augstskolā un izveidoju savu uzņēmumu - foto aģentūru PHOTORED, jāsaka, ka apvienoju patīkamo ar lietderīgo.
Kvalitāte ir bijusi pieprasīta jebkuros laikos
Reizēm fotogrāfijās nav labas krāsas, piemēram, cilvēkiem bildē ir pārāk sārti vaigi, ko iespējams izlabot, bildi pārveidojot melnbaltu. Gadījumā, ja fotogrāfs bildes pārveido melnbaltas, uzskatu, ka ir nepieciešams klientam nosūtīt abus variantus - gan krāsaino, gan melnbalto, diemžēl, lielākoties, tas netiek darīts. Ir dzirdēti gadījumi, kad no kāzām līgavai tiek atsūtītas bildes un vienīgais kadrs ar tēvu ir melnbalts - es teiktu, ka tas ir ļoti neprofesionāli un par šādu pakalpojumu nemaksātu.
Latvijā ir daudz labu fotogrāfu un tas ir tikai pozitīvi, jo veselīga konkurence ir iemesls tiekties pēc izaugsmes, uzlabot savu sniegumu un domāt kā attīstīties. Kvalitāte ir bijusi pieprasīta jebkuros laikos. Nav jau Latvija liela, labākā reklāma, kā zināms, ir no mutes mutē, tāpēc pierādīt sevi, lielākoties, ir vienreizējs pasākums.