Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Aprit 60 gadi kopš «Harley-Davidson Sportster» pirmā rūciena

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Harley-Davidson Sportster tiek ražots jau 60 gadus - prāvs laika sprīdis, ja ņem vērā, cik ļoti pasaule ir mainījusies kopš tā debijas. Sacensībām veidotā Sportstera ceļš bijis izaicinājumu pilns gan sacensību trasē, gan izstādēs – tas ir nemitīgas evolūcijas stāsts.

1957.gadā Harley-Davidson, atbildot britu moto-ražotāju augošajai konkurencei, iepazīstināja savus sekotājus ar ļoti neparastu motociklu - Sportster, kas būvēts, izmantojot no 1952. līdz 1956. gadam ražotā motocikla, proti, K modeļa bāzi, saglabājot tā priekšējo un aizmugurējo hidraulisko balstiekārtu, bet tā dzinēju nomainot pret 55ci (883 cm3) dzinēju ar augšpusē novietotiem vārstiem.

Harley-Davidson Sportster tika būvēts kā sacīkšu motocikls, taču tā XL platforma strauji iekaroja ikdienas motobraucēju sirdis. Reaģējot uz pieprasījumu tirgū, jau 1958.gadā no bezceļa braucēja Sportster kļuva par stilīgu, mūsdienīgu braucamo ar apcirptu aizmugurējo dubļusargu un zemesriekstu formas degvielas tvertni no 1948. gada 125 cm3 5. modeļa (Model 5).

XR750: Pievilcīgs, brutāls un radīts uzvarai

Līdz sešdesmito gadu beigām Sportster nemanāmi pielāgojās motobraucēju prasībām, saglabājot sākotnējo izskatu un parametrus. 1969.gadā ASV mainījās likumdošana un tirgū sāka ieplūst konkurentu motocikli ar 750 cm3 OHV dzinējiem. Harley-Davidson vajadzēja piedāvāt jauna dizaina motociklu, kas spētu konkurēt ar ārzemniekiem, un tirgū, saceļot īstu putekļu vētru, ienāca jaunais, skaistais sacīkšu uzvarētājs - XR750.

1972.gada transatlantiskajās motosacīkstēs motobraucējs Kals Rejborns (Cal Rayborn) pārsteidza skatītājus, uzvarot trijos no sešiem posmiem ar jauno XR750. XR750 turpināja savu sacīkšu braucēja uzvaras gājienu vēl trīs desmitgades un padarīja slavenus tādus motobraucējus kā Džeju Springstīnu (Jay Springsteen), Krisu Kāru (Chris Carr), Rikiju Grehemu (Ricky Graham), Mertu Lavillu (Mert Lawwill) un Kevinu Atertonu (Kevin Atherton). Vai mūsdienās kādam izdosies pārspēt Skotu Pārkeru (Scott Parker), kurš uzvarējis gandrīz simts sacensībās un deviņas reizes nopelnījis čempiona titulu, braucot galvenokārt ar XRs?

‘70ie, ‘80ie, ‘90ie un ‘00ie

1972.gadā XL ražošanā izmantoja pazīstamā «Iron Head» dzinēja 1000 kubikcentimetru versiju. Līdz 1976.gadam motocikla pārnesumu maiņa bija novietota kreisajā, bet aizmugurējās bremzes – labajā pusē. 1977.gadā Harley-Davidson izlaida XLCR (Café Racer) versiju, ar XR750 iedvesmoto aizmugurējo piekari, jaunu rāmi, trīskāršām disku bremzēm, lietiem alumīnija diskiem un pasažiera kāpšļiem. Šis bija sportiskākais Sportster, kas jebkad izbraucis gan uz ielas, gan sacīkšu trasēs.

«Iron Head» dzinējs Sportster motociklos tika lietots līdz 1986.gadam, kad šā tipa dzinējus aizstāja ar Evolution Sportster dzinēju ar diviem dažādiem tilpumiem; 883 cm3 - ar identisku cilindru un virzuļa gājienu kā oriģinālajam «1957. gada dizainam» un 1100 cm3 (tas tika aizstāts divus gadus vēlāk ar 1200 cm3 dzinēju).

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

1987.gadā motobraucēji iepazinās ar XLH883 Hugger, kas bija Sportster motocikla versija ar zemākiem sēdekļiem, piemērots motobraucējām sievietēm.

1991. gadā visiem Sportster modeļiem bija 5 ātrumu pārnesumkārbas, un visi, izņemot 883 bāzi, ieguva siksnas piedziņu.

2004.gadā visi Sportster ieguva jaunu rāmja dizainu un uz gumiju spilvena uzstādītu dzinēju, bet 2007.gadā karburatori tika nomainīti pret degvielas iesmidzināšanas sistēmu.

2008.gadā Harley-Davidson iepazīstināja ar XR1200, Sportster modeli ar 67kW dzinēju, USD priekšējo dakšu, jaudīgām bremzēm un alumīnija rāmi. Šis modelis saglabāja motocikla klasisko dizainu - melno rāmi un pelēko dzinēju, bet mūsdienām to tuvināja LED apgaismojums motocikla aizmugurē, kurā integrēti atpakaļgaitas indikatori un bremžu signāls.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

2010.gadā iezīmē mūsdienu Sportster klāsta saknes, sākot ar XL883N Iron, kas kļuva par mūsdienu motocikla bāzes modeli, ar pārdalīto sēdekli un degvielas tvertni, beidzot XL1200X modeli, kuram, pēc 1948.gada skices parauga, tika atgriezta degvielas tvertne zemesrieksta formā.

Divus gadus vēlāk tika izlaists motocikls XL1000V, kura dizains ir autentisks 1972.gada motociklam, bet atbilst 21.gs. prasībām. Harley-Davidson ir ražotājs, kas nebaidās atgriezties 1903.gadā! Par to liecina arī 2016.gada Sportster modeļi - Iron 883 un Forty-Eight, kas ir būtiski pārveidoti ar ABS bremzēšanas sistēmu, apvienojot autentisko motociklu dizainu ar mūsdienīgām šasijas iespējām.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Atzīmējot Sportster 60 gadu jubileju, 2017.gada XL1200CX Roadster tiek papildināts ar pilnīgi jaunu motocikla veiktspējas dimensiju, ar 43 mm USD dakšu, augstākās kvalitātes amortizatoriem un jaudīgām priekšējām bremzēm.

Ir lietas, kas mainās, tomēr dažas lietas paliek nemainīgas - Harley-Davidson Sportster 60 gadi to pierāda!

Uz augšu