No Latvijas ostām varēs izraidīt kuģus, ja netiks nodrošināts oglekļa dioksīda (CO2) emisiju monitorings un ziņošana, paredz valdības apstiprinātie noteikumu grozījumi.
No Latvijas ostām varēs izraidīt kuģus, ja netiks nodrošināts CO2 emisiju monitorings un ziņošana
Ministru kabineta noteikumi «Ostas valsts kontroles kārtība» nosaka ārvalstu kuģu kontroles kārtību Latvijas ostās. Eiropas Parlamenta un Padomes regula par jūras transporta CO2 emisiju monitoringu, ziņošanu un verifikāciju nosaka kuģiem, kas ienāk Eiropas Savienības dalībvalstu ostās, uzturas tajās vai iziet no tām, monitoringa un ziņošanas pienākumu par CO2 emisijām un citu informāciju.
Tāpat regula paredz, ka dalībvalstīm ir jāizveido sankciju sistēma par minētā ziņošanas pienākuma nepildīšanu un jāveic pasākumi, lai nodrošinātu, ka minētās sankcijas tiek piemērotas. Lai izveidotu sankciju sistēmu Latvijā, ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas paredz, ka no 2019.gada 1.jūlija uz Latvijas ostās ienākošiem kuģiem ir jābūt regulā noteiktajiem dokumentiem.
Noteikumu projekts paredz, ka kuģis var tikt izraidīts no Latvijas ostas, ja nav izpildīts monitoringa un ziņošanas pienākums atbilstoši regulas prasībām.
Tāpat projekts paredz kārtību, kādā lēmums par kuģa izraidīšanu un izraidīšanas atcelšanu tiek paziņots citām kompetentajām institūcijām.
Dalībvalstīm līdz 2017.gada 1.jūlijam ir jāpaziņo Eiropas Komisijai par noteikumiem, kas paredz minētās sankciju sistēmas piemērošanu.
Eiropas Parlamenta un Padomes regula par kuģu pārstrādi paredz noteikumus, lai nodrošinātu kuģu pārstrādi drošā un videi nekaitīgā veidā. Regula paģēr, ka šo prasību ievērošana tiek kontrolēta dalībvalstu ostas valsts kontroles sistēmā. Tādējādi atbilstoši Eiropas nosacījumiem Ministru kabineta noteikumu grozījumi paredz, ka Latvijā tiks nodrošināta kontrole par attiecīgo prasību ievērošanu. Regulā noteiktajam Bīstamo materiālu uzskaitījuma sertifikātam vai paziņojumam par atbilstību ir jābūt uz kuģa no 2020.gada 31.decembra.