«Taxify» darbībā saskatāmas daudzas nelikumīgas un pat noziedzīgas komercdarbības iezīmes, aģentūrai LETA apgalvoja Latvijas Taksometru arodbiedrībā.
Taksometru arodbiedrība pārmet «Taxify» nelikumīgu darbību
«»Taxify» nodarbojas ar neatļautu komercdarbību bez atbilstošas licences, kā rezultātā rodas zaudējumi valstij, kā arī tiek apdraudēta klientu drošība,» pauda arodbiedrības valdes loceklis Genādijs Aksjonovs.
Viņš norādīja, ka «Taxify» darbībā pilnībā tiek ignorēts Autopārvadājumu likums, kas nosaka, ka pasažieru pārvadājumus ar taksometru atļauts veikt tikai licencētai komercsabiedrībai. «»Taxify» kopbraukšanas platforma prettiesiski ļauj pakalpojuma sniegšanā piedalīties autovadītājiem, kuri šādu licenci nav ieguvuši,» sacīja Aksjonovs.
Pēc viņa teiktā, līgumu par pasažieru pārvadāšanu «Taxify» drīkst slēgt tikai ar uzņēmumu, kurš sniedz šādus pakalpojumus, nevis ar šoferi individuāli, taču 90% gadījumos starp «Taxify» un pasažieru pārvadātāju neesot noslēgta nekāda līguma. Tādējādi «Taxify» nenesot atbildību nedz par šāda autovadītāja rīcību, nedz arī par automašīnas tehnisko stāvokli. Klienti tiekot maldināti un pakļauti riskam, ka šoferis nav atbilstošs attiecīgā pakalpojuma sniegšanai.
Tāpat arodbiedrības valdes loceklis stāstīja, ka atlīdzību par veikto pārvadājumu «Taxify» iemaksā autovadītāja bankas kontā un šāda rīcība būtiski veicina ēnu ekonomikas attīstību valstī, jo nav garantiju, ka tiek veikta visu obligāto nodokļu nomaksa, tostarp, realizējot šādu komercpraksi, valsts budžetā netiek veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Aksjonovs klāstīja, ka «Taxify» neievēro arī Ministru kabineta noteikumus, kuros minēts, ka summa par braucienu tiek aprēķināta pēc taksometra skaitītāja datiem. «Taxify» brauciena maksa tiek aprēķināta pēc viedtālruņa lietotnē ieprogrammētā «Taxify» tarifa un maršruta, kas varot būt neprecīzs un neklasificējoties kā mērierīce. Tādējādi izstādītais aprēķins par braucienu varot būt neatbilstošs patiesībai un fiktīvs.
«Būtiski pieminēt, ka «Taxify» paredz samaksu autovadītājam saņemt arī skaidrā naudā bez nepieciešamības pēc čeka vai cita oficiāla maksājuma apliecinājuma. (..) Pasažieru komercpārvadājumus ir aizliegts veikt vieglajās mašīnās ar baltajiem numuriem. Par to ir paredzēts sods un administratīvā atbildība, jo likumā spēkā esošā kārtībā nosaka, ka transporta līdzeklim ir jābūt atbilstoši pielāgotam, tam jābūt izgaismotai pazīšanas zīmei, speciālas nozīmes numura zīmei, kas reģistrēta CSDD datu reģistrā, kā arī gaismas kontrolsignālam un taksometra skaitītājam. Autovadītājam obligāti jānodrošina automašīnā vizītkarte ar savu vārdu, fotoattēlu un tarifu plāna izcenojumu,» pauda Aksjonovs.
Savukārt «Taxify» reģionālais vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš atgādināja, ka uzņēmums nenodrošina pasažieru pārvadājumus, bet gan tehnoloģiju platformu - mobilo lietotni - un licence tam nav nepieciešama. Vienlaikus «Taxify» nav kopbraukšanas platforma un atšķirībā no «Uber» savā platformā piedāvā arī licencēto taksometru pakalpojumus - arī tajās valstīs, kur kopbraukšanas pakalpojums ir brīvi pieejams un populārs, abi pakalpojumi platformā tiek piedāvāti paralēli.
«Saprotu, ka arodbiedrības biedri ir noraizējušies par nākotni, ņemot vērā, ka kopbraukšanas regulējums ir Saeimas dienaskārtībā. Piedāvāto likumu atbalsta gan Satiksmes ministrija, gan Ekonomikas ministrija, gan Pasažieru pārvadātāju asociācija. Gribētu pārliecināt taksometru vadītājus, ka vairākās pilsētās visā pasaulē, kur darbojas «Taxify» un kur platformā pieejami gan privātie vadītāji, gan licencētie taksometri, ir pietiekams pieprasījums pēc abu veidu pakalpojuma. Katram ir sava auditorija,» skaidroja Krūmiņš.
Pēc viņa teiktā, nevienam nav noslēpums, ka Latvijā situācija taksometru nozarē ir dramatiska. «Licencētiem taksometru vadītājiem netiek maksātas sociālās garantijas, viņi ir pārguruši, tiek tīti atpakaļ skaitītāji, reģistrēti jauni uzņēmumi. Neapmierināti ar esošo situāciju ir gan taksometru vadītāji, gan viņu klienti, kuriem regulāri nākas saskarties ar krāpšanas risku vai nekvalitatīvu pakalpojumu, gan valsts, kam tiek radīti milzīgi zaudējumi. «Taxify» nodrošina klientiem mobilo platformu, kas jau šobrīd risina daudzas no esošajām problēmām nozarē. Visi vadītāji un klienti tiek reģistrēti sistēmā, tiek saglabāts katrs brauciens, lai nodrošinātu atgriezenisko saiti starp vadītāju un klientu un radītu drošību klientam, ka viņš netiks apkrāpts. Klients brauciena beigās e-pastā saņem elektronisku rēķinu un brauciena maršrutu un detaļas, lai varētu pats pārliecināties par cenas pareizību un vadītāja izvēlēto ceļu. Turklāt «Taxify» sistēmā jau šobrīd vairāk nekā puse no maksājumiem ir elektroniski, kas nodrošina papildu drošību un caurskatāmību,» klāstīja «Taxify» reģionālais vadītājs Latvijā.
Vienlaikus viņš piebilda, ka šos uzlabojumus papildinās gaidāmais regulējums, kas risinās šobrīd neatrisināto jautājumu par privāto vadītāju reģistrāciju un nodokļu nomaksu. «Jāņem vērā, ka tas būs milzīgs ieguvums arī valstij, piemēram, Igaunijā tikai no «Uber» un «Taxify» sistēmas vien Igaunijas Nodokļu un muitas pārvaldē deklarēti ienākumi 450 000 eiro apmērā,» piebilda Krūmiņš.