Ventspils pilsētas ielās drīzumā dosies videi draudzīgs sabiedriskais transports – kopumā 15 elektroautobusi. To uzlādei taps arī nepieciešamā infrastruktūra.
Ventspilī pasažierus pārvadās zaļi
Sabiedriskajam transportam, kas darbojas ar elektrību, ir ļoti liels Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu atbalsts. Ventspils savam projektam saņems 85% ES līdzfinansējuma. Kopējās projekta investīcijas plānotas 5,4 miljonu eiro apjomā un 4,6 miljoni eiro būs ES fondu dāvinājums. Ir pamatotas cerības, ka šāds atbalsts Ventspilī ļaus saglabāt konkurētspējīgu tarifu.
Lai uz elektroautobusiem nomainītu visu pilsētas sabiedrisko transportu, būtu nepieciešama neadekvāti liela naudas summa. Tādēļ paredzēts nomainīt daļu – tos 14 mikroautobusus ar 22 pasažieru vietām, kas pasažierus ikdienā pārvadā galvenajā pilsētas artērijā – 22.maršrutā. Tāpat plānots nomainīt vienu lielo autobusu ar 100 pasažieru vietām.
Projekts tiek radīts no nulles, jo Ventspilī ir specifiska sabiedriskā transporta kustība – pārsvarā pasažieri tiek pārvadāti ar mikroautobusiem, taču lielie ražotāji elektriskos mikroautobusus neražo. Tādēļ Ventspilij elektriskos mikroautobusus patlaban izstrādā inženieru komanda pazīstamā Andra Dambja vadībā, kurš vairakkārt piedalījies Dakāras rallijā un ir atzīts konstruktors Eiropā. Andra Dambja komanda patlaban strādā pie pilotprojekta un paredzēts, ka pirmo mikroautobusu «Ventspils Reiss» testēs jau šā gada rudenī. Pēc tam taps arī pārējie.
Elektriskais transports bez uzlādes var nobraukt aptuveni 60 kilometrus. Tādēļ, lai nodrošinātu transporta plūsmu, projekta ietvaros pilsētā tiks izbūvētas trīs ātrās uzlādes stacijas, kurās mikroautobusi varēs uzlādēt akumulatorus. Paredzēts, ka uzlādes stacijas atradīsies Inženieru ielas deviņstāvu māju rajonā, Ventspils autoostā, kā arī Pārventā, visticamāk, Celtnieku ielā. Tāpat uzlādes stacija atradīsies «Ventspils Reiss» bāzē Robežu ielā.
Elektrotransports ir videi draudzīgs transporta veids, kas nerada vides piesārņojumu un troksni. Ventspils jau šobrīd ir videi draudzīga pilsēta un sabiedriskais elektrotransports tai ļaus kļūt vēl «zaļākai». Arī pasažieriem ir augstāks komforta līmenis, jo elektrotransportam ir mazāka vibrācija un zemāks trokšņu līmenis salonā.
Jau šobrīd Ventspilī autobusu radītie CO2 izmeši uz 1 pārvadāto pasažieri ir par 30% mazāki nekā citās Latvijas pilsētās, un NOx izmeši ir 2 reizes mazāki. Iegādājoties videi draudzīgus autobusus, viens mazas ietilpības elektroautobuss vides piesārņojumu pilsētā samazina par 36 tonnām CO2 gadā, salīdzinot ar EURO 3 dīzeļdzinējiem.