Dzelzceļa stacijā Varšavā trešdien sapulcējušies simtiem cilvēku, lai sagaidītu Eiropadomes prezidentu Donaldu Tusku, kuram būs jāliecina izmeklēšanā par vienošanos, kas tika noslēgta ar Krievijas Federālo drošības dienestu (FDD) neilgi pēc 2010.gada aviokatastrofas Smoļenskā, kurā gāja bojā toreizējais Polijas prezidents Lehs Kačiņskis un desmitiem citu augsta ranga Polijas politiķu. Tusks tolaik bija Polijas premjerministrs.
Varšavā simtiem cilvēku gaida Tuska ierašanos uz liecības sniegšanu izlūkdienestu lietā
Mediji vēsta, ka uz perona sapulcējušies gan Tuska atbalstītāji, kuriem rokās ir Eiropas Savienības (ES) karogi, gan pretinieki, un atmosfēra ir saspringta.
Polijas prokuratūra otrdien paziņoja, ka saņēmusi informāciju no Polijas militārās pretizlūkošanas (SKW) par darbībām saistībā ar prezidenta Leha Kačiņska traģiskā avioreisa organizēšanu.
Gan prokuratūra, gan SKW vadītājs Pjotrs Bončeks atteicās atklāt, par kādu informāciju ir runa, norādot, ka tā ir slepena. Taču Bončeks intervijā Polijas Radio atklāja, ka pirms Smoļenskas aviokatastrofas sadarbība starp FDD un SKW bijusi oficiālas dabas, bet vēlāk noslēgta vienošanās.
Daži Polijas mediji iepriekš ziņoja, ka vienošanās mērķis bijusi sadarbība saistībā ar Polijas karavīru atvilkšanu no NATO operācijām Afganistānā, bet citi – ka tā ļāvusi FDD aģentiem netraucēti apmeklēt Polijas militārās pretizlūkošanas SKW štābu.
Saskaņā ar Bončeka teikto bijušais aizsardzības ministrs Bogdans Klihs iepriekš sacījis, ka neko nav zinājis par vienošanos FDD un SKW starpā.
«Tas ir ļoti interesants paziņojums, jo saskaņā ar noteikumiem [šādu vienošanos] iespējams noslēgt tikai pēc tam, kad to izvērtējis aizsardzības ministrs,» norādīja Bončeks.
«Ja sadarbību akceptēja Tusks, un Klihs par to nezināja, tas liek uzdot jautājumu, kādēļ viņš tika apiets,» sacīja Bončeks.
Tuska atbalstītāji uzskata, ka viņa nopratināšana ir daļa no plašāka Polijas valdības mēģinājuma diskreditēt Tusku un, iespējams, galu galā ieslodzīt viņu.
Polijas aizsardzības ministrs Antonijs Macerevičs pagājušajā mēnesī pauda viedokli, ka Tusku būtu jāsauc pie atbildības arī par «nelikumīgo vienošanos» par Polijas prezidenta lidmašīnas remontu pirms Smoļenskas aviokatastrofas.
Nedēļas izdevums «Gazeta Polska» ziņoja, ka Polijas armijas pretizlūkošanas dienests informējis prokuratūru par aizdomām, ka pastrādāts noziegums iepirkuma procedūrā par prezidenta lidmašīnas «Tupolev» remontu.
Macerevičs «Gazeta Polska» sacīja, ka Tusks ir parakstījis nelegālu līgumu ar Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu. Līgums bijis Polijai neizdevīgs, tādēļ Tuskam būtu jāstājas tiesas priekšā.
Smoļenskas aviokatastrofa notika 2010.gada 10.aprīlī. Avārijā gāja bojā visi 96 lidmašīnā esošie cilvēki, arī Polijas prezidents Lehs Kačiņskis un daudzas citas augsta ranga Polijas amatpersonas.
Polijas labējā spārna politiķi uzskata, ka aviokatastrofa nebija negadījums, neraugoties uz to, ka Polijas un Krievijas izmeklētāji atzinuši, ka tā notika pilota kļūdas, slikto laikapstākļu un sliktās gaisa satiksmes kontroles rezultātā.
Konservatīvā partija «Likums un taisnīgums» (PiS), kas nāca pie varas Polijā 2015.gada beigās, no jauna atvērusi aviokatastrofas izmeklēšanu.