Prece ar emocionālu vērtību
Viņš jau labu laiku pamanījis, ka tirgus sarūk. Viens no iemesliem – samazinās pircēju skaits, jo cilvēki aizbrauc. Otrs - tirgū ienākot globālajiem spēlētājiem, pieaug konkurence. «Lielajām kompānijām ir cits mērogs un mārketinga instrumenti – tādu naudu reklāmās un atlaidēs mēs nevaram ieguldīt. Šauj ar lielgabalu,» situāciju raksturo Rūjienas saldējuma vadītājs. Lai realizētu produkciju vietējos tirgos, ražotāji izmanto mārketinga triku – mīmikrē, respektīvi izliekas par vietējiem. Uzskatāms piemērs ir «Mājas saldējums», kuram ar Latviju un mājām nav nekāda sakara. Aiz Lietuvā ražotā latviski dizainētā «Mājas saldējuma» stāv transnacionāla kompānija Unilever, kas ražo plašu preču klāstu visai pasaulei - tēju, veļas pulveri, zupas, ziepes un tā tālāk. Liela tiesa no visām precēm, ko redzam veikalu plauktos, ražojis kāds no trim lielākajiem tirgus dalībniekiem – Procter&Gamble, Nestle vai Unilever. Vairāku mūsu tirgum domāto preču ražotnes atrodas Polijā. «Ja prece izskatās, it kā būtu ražota uz vietas, lai gan ir tapusi tūkstošiem kilometru tālu, tā ir tāda kā puskrāpšana, bet mēs – nelielie uzņēmumi – nevaram atļauties melot. Latvija ir maza – pie mums informācija ātri izplatās.
Mums jāstāv uz reāla pamata – jābūt godīgiem un jārada laba prece. Tāpēc vienīgais, ar ko mēs – mazie uzņēmumi - varam konkurēt, ir kvalitāte. Tik zemas cenas kā lielie ražotāji mēs nevaram piedāvāt,» stāsta Miezis. Latvijā nav daudz maksātspējīgu pircēju, kuriem preces izvēles kritēriji ir sasaistīti ar individuālām vērtībām un pasaules redzējumu. Pie mums liela daļa cilvēku priecājas par dažādiem «zemo cenu līderiem» un gaida atlaides. «Francijā un Vācijā katrā ciemā ir mazas beķerejas un veikaliņi. Ļaudis lepojas ar vietējo produkciju, kurai bieži vien ir emocionāla vērtība. Zemo cenu veikalā piederības sajūtu neatrast.»