Vienlaicīgi taisnība ir arī premjeram, kurš sēdē saka, ka katrai institūcijai ir jāpilda tai likumā paredzētie pienākumi un valsts nevar ikreiz kaut ko atpirkt, kad institūcija, piemēram, pašvaldība, savus pienākumus nepilda. Kā piezīmēja Kučinskis, tad
var nonākt pie situācijas, ka valstij jāatpērk arī Rīgas satiksme...
Salīdzinājums ne visai veiksmīgs, tomēr loģika saprotama –ja pašvaldības varēs rēķināties ar šādu valsts finansiālu iejaukšanos, tām vienkārši zudīs motivācija savus pienākumus pildīt.
Un te mēs nonākam pie tā, ka Lielo kapu tēma atklāj absurdu situāciju, kādā funkcionē Latvijas Republikas institūcijas. Sliktākajās «labā cara» tradīcijās, ja kaut kas ir nogājis greizi, taisnība un galavārds tiek meklēts Ministru kabinetā. Lai gan vispirms būtu jājautā, ko lietas labā ir darījušas varas hierarhijā zemāk stāvošas institūcijas. Lielo kapu gadījumā, piemēram, jau minētā inspekcija (VKPAI).
Sēdes laikā inspekcijas ilggadējais vadītājs Dambis rezignēti norāda, ka Rīgas domei par paviršo attieksmi aizrādīts esot, esot pat sodi likti, varbūt tos vajadzētu bargākus. Jautājums: kāpēc tad inspekcija, secinot, ka netiek ar «klientu» galā, pati nav rosinājusi nepieciešamās izmaiņas normatīvajā regulējumā (t.sk. sodu aspektā)? Jo ērtāk ir bijis strādāt «kā parasti»?
Kučinska retoriskais jautājums sēdē «vai tiešām mēs nevaram piespiest pildīt savus pienākumus?» patiesībā nav retorisks, jo tas attiecas ne tikai uz Lielo kapu gadījumu. Ja mēs atvēlam tam laiku un pārcilājam prātā arī citus «skaļos gadījumus» - vienalga, veselības aprūpes vai tieslietu jomā, – vai nav tā, ka savu darbu pirmkārt nav jēdzīgi izdarījušas zemāku līmeņu struktūras? Un rezultātā jautājums nonāk izlemšanai vertikāles spicē, kas nav pareizi vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, spices posmā gandrīz vienmēr ieslēdzas politiskie faktori. Vai, citādi formulējot, jautājumi, ar kuriem būtu jātiek galā labā nozīmē ierēdniecībai, nonāk politiķu dienas kārtībā, kur parādās jauni apsvērumi un intereses. Otrkārt,