Vēlreiz. Ņemot vērā, ka mēs pašsaprotami stādāmies priekšā vissliktākos variantus - «ja pie varas nāks X...» - tad politiķu ietekmes paplašināšana liekas nepieļaujama. Skaidrs, ka ir pozīcijas (pirmais, kas nāk prātā, ir Satversmes tiesa, iespējams, arī specdienesti un bruņoto spēku vadība), kur politiskā rotācija nav pieļaujama. Tomēr kopumā tā kā instruments ir plašāk lietojama kaut tādēļ, ka – pavērtēsim reāli pašreizējo situāciju. Ir pilnīgi normāli, ja nosacītajam valsts sekretāram A intensīvi krīt uz nerviem jaunatnākušā ministra B partija. A ir tiesības uzskatīt, ka ministra B partija ir posts un negals šai valstij. Tātad vai nu A tāpat nodarbosies ar klusu sabotāžu, vai arī klusi juks prātā. Nevēlos ieslīgt «sapņu» žanrā, bet, manuprāt, Krieviņa un Kučinska sadarbības izbeigšanās ir tieši saistīta ar to, ka atšķīrās abu versijas par to, ko nozīmē «lojalitāte» un kur sākas «intrigošana». Turklāt abiem likās, ka konkrēti viņa pilnvaru leģitimitāte ir augstāka.
Politiķus - deputātus – valdības locekļus ievēl. Ierēdņus neievēl. Politiķu mandāts objektīvi ir «smagāks». Tas, ko viņi ar savu mandātu dara, ir jau cits jautājums, un mums ir visas iespējas ķēmus atkārtoti neievēlēt. Tomēr sākotnējā mandāta ietvaros politiķim ir tiesības veidot savu politiku un komplektēt attiecīgu komandu. Ja viņš būs izrādījies ķēms un ap sevi sapulcinājis ķēmus, vēlēšanu rezultātā sekos nomaiņa. P.S. Šobrīd mūsu izslavētā pārvaldes «nepolitizēšana» ir beigusies ar to, ka politiskie ķēmi dažkārt gan tiek aizslaucīti, toties pārvaldē līdzatvilktie ķēmi sēž kā sēdējuši, jo viņi, redz, esot «nepolitiski» un tādēļ neaizskarami. Pat ja ķēmi.
Tikpat būtiski tas ir, skatoties no cita leņķa. Ja augstam ierēdnim liekas, ka politiskais «boss» ir idiots, tad ir jābūt sistēmai, kas ļautu ierēdnim idiotu neapkalpot, saglabāt vietu pārvaldē, un, ja idiots netiek pārvēlēts un amatu zaudē, atgriezties iepriekšējā darba vietā, ja ir vēlēšanās. Savukārt idiota līdzatvestais personāžs ar visas pasaules sāpi skatienā dotos līdzi savam politiskajam patronam.
Labi apzinoties, ka paustais viedoklis zīmē Latvijas apstākļos viegli sapurgājamu ainu un attiecīgi ir riskants, jāaicina vismaz politikā vairāk lietot skaidru valodu. Lai nedotu papildu iemeslus «teorijām».
2. The Economist, March 18th, 2017., 65. - 66.