Speciālists norādīja, ka Latvijas uzņēmējdarbības vide atrodas spēcīgas konkurences apstākļos un galvenās vājās vietas kopumā ir zināmas.
Pēdējā laikā sacelta ažiotāža par zemo investīciju piesaisti un Latvijas investīcijām ārzemēs. Tam ir zināms pamats.
Tomēr to nereti izmanto kā instrumentu, lai aktualizētu uzņēmējdarbības vides trūkumus un izdarītu spiedienu uz valdību to raitākai risināšanai.
Ne visas ienākošās investīcijas nāk par labu valstij, tāpat kā arī izejošās investīcijas nenozīmē kapitāla bēgšanu vai savas valsts noliegšanu.
Kopumā galvenie apsvērumi, kas liek investēt, ir šādi:
- tas ir mēģinājums efektivizēt savu darbību,
- ar nolūku iegūt jaunus stratēģiski svarīgus aktīvus, zināšanas darbības attīstībai,
- iegūt pieeju resursiem,
- paplašināt tirgu,
- diversificēt darbību un ieņēmumus.
Var teikt, ka šie ir galvenie argumenti gan ārvalstu, gan Latvijas investoriem.
Un tie Latvijas uzņēmumi, kas investē, nav Tēvzemes nodevēji, bet domā par savu attīstību, kas noteikti sniedz ieguvumus arī Latvijai. Savukārt to, ka Latvijā investīciju pieplūdums sarūk, lielā mērā var izskaidrot ar iepriekšminētajiem faktoriem.
Investīciju viļņi, kas balstījās Latvijas piedāvātājās iespējās, ir noslēgušies.
Savukārt pašreizējie nosacījumi nav investīcijām pievilcīgi, kas liek pievērsties to risināšanai.
Tikmēr tie Latvijas uzņēmumi, kas turpina attīstīties, vietējo tirgu ir pārauguši. Un tas ir apsveicami, jo joprojām tādu nav daudz. Kaut vai skatoties Baltijas kontekstā.
Savukārt, runājot par dažādu resursu, sastāvdaļu iepirkšanu ārzemēs – tas ir dabiski. Augot apjomiem, vietējais bizness ne vienmēr spējīgs izsekot izmaiņām, izpildīt apjomus, kvalitāti. To arī ierobežoto resursu dēļ nebūs iespējams izdarīt, ekonomists rezumēja.
Šajā kontekstā jautājums drīzāk varētu būt par to, cik daudz informācijas par preci ir pircējam un kā to tirgū pozicionē.