Biedrība «Latvijas Zaļā kustība», Vides aizsardzības klubs (VAK), apvienība «Pilsēta cilvēkiem» un aktīvistu grupa «Lielo kapu draugi» aicina Centrālo finanšu līgumu aģentūru (CFLA) publiskot Skanstes tramvaja projektu, informēja «Lielo kapu draugi».
Aicina publiskot precizēto Skanstes tramvaja projektu, lai sabiedrība to varētu apspriest
Aktīvisti vērsušies CFLA ar iesniegumu par pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» iesniegtā precizētā Skanstes tramvaja projekta pieteikuma publiskošanu. Iesniedzēji aicina paziņot publiski konkrētus termiņus, kuros tiks izskatīts atkārtotais pieteikums.
Iesniegumā uzsvērts, ka, «ņemot vērā īpašo sabiedrības un mediju interesi par projektu, kā arī projekta sagatavošanas apstākļus un pamatojumu, kā arī ievērojot labas pārvaldības principus, kas paredz sabiedrības līdzdalību nozīmīgu publiskā sektora projektu īstenošanā iesniedzēji aicina CFLA nevilcināties ar minētā projekta pieteikuma publiskošanu, lai sabiedrība varētu pārliecināties par šā projekta pamatojumu un pierādījumiem savlaicīgai sabiedrības iesaistei projekta sagatavošanā».
Aktīvisti atbilstoši Informācijas atklātības likumam un Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.- 2020.gada plānošanas perioda vadības likumam aicina CFLA nevilcināties ar minētā projekta pieteikuma publiskošanu, lai sabiedrība varētu pārliecināties par projekta pamatojumu un pierādījumiem savlaicīgai sabiedrības iesaistei projekta sagatavošanā.
Tāpat iesniegumā CFLA aicināta paziņot publiski konkrētus termiņus, kuros tiks izskatīts atkārtotais projekta pieteikums.
Aktīvisti iesniegumā aicina ņemt vērā, ka no publiski pieejamās informācijas, ko sabiedrībai ir sniegusi CFLA savā 2016.gada 23.decembra paziņojumā, nav secināms, ka nepieciešamie projekta pieteikuma labojumi ir saistīti ar liela apjoma jaunu komercinformācijas izvērtēšanas nepieciešamību. Balstoties uz CFLA izplatīto informāciju, starplēmuma prasības ir saistītas ar riskiem, kuri saistās ar kultūras mantojuma saglabāšanu, CO2 izmešu samazināšanu, ja tiek saglabāts ielas platums un kopējais laika grafika izvērtējums. Vienīgā ar komercinfomāciju saistītā prasība ir īpašumu atsavināšanas risku izvērtēšana.
«Ņemot vērā augšminēto, kā arī projekta pretrunīgo publisko reputāciju, lūdzam nekavēties ar projekta pietiekuma atkārtotu publiskošanu,» iesniegumā raksta aktīvisti.
Jau ziņots, ka «Rīgas satiksme» 20.februārī iesnieda CFLA precizētu Skanstes tramvaja līnijas projektu un pie labvēlīgākajiem nosacījumiem būvniecība varētu tikt sākta 2018.gada vidū, aģentūrai LETA pastāstīja uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis.
«Rīgas satiksme» esot izpildījusi visus CFLA norādījumus. Aģentūras starplēmumā esot teikts, ka projekts ir atbalstāms, bet ar precizējumiem, kurus «Rīgas satiksme» tagad esot izpildījusi.
Zaķis norādīja, ka galvenais CFLA noteikumus bijis tas, ka «Rīgas satiksmei» jāsaņem atzinums no Valsts Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) par šo projektu. Atzinumu no VKPAI uzņēmums saņēmis janvāra sākumā un tajā norādīts, ka projektam jāatrodas esošās ielas teritorijā.
Turklāt CFLA bija lūgusi «Rīgas satiksmi» projektā precizēt vairākas tehniskas lietas, kā arī projekta riskus. Kā piemēru Zaķis minēja īpašumu atsavināšanas riskus, ko «Rīgas satiksme» sākotnēji bija norādījusi zemus, tomēr tā kā plānots atsavināt vairākus īpašumus, tas tika pārvērtēts un risks norādīts, kā vidējs.
Viņš pauda, ka labvēlīgākais variants paredz, ka CFLA varētu projektu skatīt apmēram mēnesi, un, ja tajā nav vajadzīgi citi precizējumi, tas tālāk tiks sūtīs izskatīšanai uz Eiropas Savienību (ES). Tur izskatīšanas process varētu būt aptuveni trīs mēneši.
Pie vislabākajiem nosacījumiem līguma slēgšana ar CFLA un naudas apgūšana varētu notikt jūnija beigās. Pēc līguma noslēgšanas ar CFLA nākamais posms paredz sākt tehniskā projekta izstrādi, kurai būs vajadzīgs aptuveni gads.
Pie labvēlīgākajiem nosacījumiem Skanstes tramvaju varētu sākt būvēt 2018.gada vidū.
Tāpat jau ziņots, ka Rīgā iecerēts būvēt jaunu tramvaja līniju Skanstes ielas virzienā, Lielo kapu tuvumā, kas satracinājis daļu rīdzinieku, kuri pārmet mirušo piemiņas zaimošanu.
Rīgas dome un «Rīgas satiksme» gan ir solījušas, ka tramvaja līnija būs tikai Senču ielā, neskarot Lielo kapu teritoriju, bet Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsūtījis vēstules 46 zemes īpašniekiem par teritoriju, kas atrodas ielu sarkanajās līnijās, atsavināšanu.