Ilgtermiņa stratēģija: dotācijas un parādi
Ir vērts apskatīt Rīgas transporta nozares ilgtspējību kopumā. Rīgas satiksmes ieņēmumi 2015. gadā bija 155 miljoni eiro, kamēr ilgtermiņa aizņēmumi no kredītiestādēm pārsniedza 135 miljonus eiro. Ja šim pieskaita aizdevumus no EFSI (75 miljoni eiro) un SEB bankas (100 miljoni eiro), teorētiski sanāk tādas ilgtermiņa parādsaistības, kas vairāk nekā uz pusi pārsniedz uzņēmuma ikgadējos ienākumus. Pie tam ieņēmumu struktūrā svarīgākā komponente ir nevis transporta pakalpojumu sniegšana, bet gan subsīdijas no Rīgas domes un valsts, kas 2015. gadā kopā veidoja nepilnus 94 miljonus eiro jeb 60% no ieņēmumiem. Šogad šis atbalsts sasniedz teju 97 miljonus eiro4, no kuriem 88,6 miljoni nāk no Rīgas pilsētas budžeta un tādējādi veido aptuveni desmito daļu no kopējiem pilsētas izdevumiem.
Tikmēr Rīgas satiksmes ieņēmumi no pasažieru pārvadāšanas veido mazāk nekā trešdaļu5 no kopējā apgrozījuma. Lai gan sabiedriskais transports tiek subsidēts arī citās Eiropas galvaspilsētās, ieņēmumi no transporta pakalpojumu sniegšanas ir augstāki. Tā cita starpā Helsinkos un Briselē ieņēmumi no biļetēm6 veido pusi no kopējā apgrozījuma. Un, kamēr citur transporta kompānijas prognozē pieaugumu, Rīgā pārvadāto pasažieru skaits turpina sarukt. Pēc pašu aprēķiniem, 2015. gadā tika pārvadāts par 2,5% pasažieru mazāk nekā 2014. gadā7, kamēr 2016. gada pirmajos deviņos mēnešos - par 2,6% mazāk nekā tajā pašā periodā gadu iepriekš. Šī tendence visdrīzāk turpināsies arī nākotnē, ja ņem vērā, ka iedzīvotāju skaits pilsētā ik gadu samazinās. Līdz ar to gan Rīgas domei, gan valstij būs turpmāk ne tikai jāturpina subsidēt Rīgas satiksme, bet šim atbalstam, ja vien necels biļetes cenu, būs krietni jāpieaug. Ņemot vērā grandiozos uz parāda finansētos infrastruktūras projektus, kas vēl taps, nodokļu maksātāji būs «uz adatas» vēl ļoti ilgu laiku. Diez vai pensionārs Leons filmētos «saimniekotāju» politiskajā reklāmā, ja zinātu, ka savu brīvbiļeti viņš un viņa ģimenes jaunākās paaudzes pašas efektīvi arī ir finansējušas.