Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

TVNET apskats: Seat Ateca

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Seat

Spāņu «folksvāgena» pirmais krosovers izraisa pozitīvu atkarību – nevaldāmu vēlmi braukt.

 
Foto: Seat

Kas tas ir?

Lai gan piederošs Auto Emocion («emociju auto») saimei, Seat Ateca ir tipisks aprēķina laulību bērns. Tas ražots uz kopīgas MQB platformas ar jauno Volkswagen Tiguan, taču ir nedaudz īsāks, un tā paša sausā aprēķina dēļ kopā salikts Škodas rūpnīcā Čehijā. Tā kā Ateca riteņu bāze ir par pieciem centimetriem mazāka nekā Tiguan, Seat krosovers izmēros precīzi atdarina iepriekšējo Tiguan paaudzi. Pilnīgi iespējams, ka tāds arī bija smalkais Volkswagen stratēģu plāns - neatstāt tukšu nišu, kurai jaunais Tiguan ir par labu un par dārgu, taču, manuprāt, vācieši ir mazliet pārrēķinājušies.

Foto: Seat

Atecai šobrīd pieejamas vismodernākās VW tehnoloģijas, kamdēļ tā ne tikai sver 200 kg mazāk par Ford Kuga, bet ir pat mazliet vieglāka par plāno Nissan Qashqai, un ne jau nu uz virsbūves izturības rēķina. Ateca bāzes dzinējs ir 1.0 TSI ar 115 ZS, kas nav pieejams nedz Tiguan, nedz Kodiaq. Mākslīgi ierobežojumi, piemēram, DSG pārnesumkārbas veto modelim ar «ejošāko» 150 ZS dīzeli un 4Drive pilnpiedziņu tikai īslaicīgi spēs noturēt dedzīgo jaunpienācēju grožos. Ateca ir vesela kombināciju miriāde ar 1,4 litru TSI benzīna motoru, 1,6 litru dīzelis hroniskiem taupītājiem, kā arī ģimenes lepnums - topmodelis Xcellence ar 190 ZS dīzeli un visu, ko ražotājs Atecai spēj dot.

Seat automašīnām allaž bijuši vienkāršoti interjeri un vājāka skaņas izolācija. Taču Ateca kabīne ar Audi dizaina instrumentu paneli, grozāmu 4x4 režīmu ripu starp sēdekļiem gluži kā Tiguan 4Motion un citiem pazīstamiem Volkswagen kloķiem ir moderna, plaša un pat nedaudz oriģināla, bet navigācijas ekrāns novietots augstāk un veiksmīgāk nekā Tiguan. Pie nedaudzajiem trūkumiem var pieskaitīt mazāku nekā galvenajiem konkurentiem bagāžnieku (485 vai 510 l atkarībā no piedziņas veida) un tikai 50 litru degvielas tvertni pret klasē caurmērā pieņemto 60 - 65 litru tilpumu.

Foto: Seat
 
Foto: Seat

Kā tas brauc?

Vispirms atkal daži citāti: «Kompakto SUV sportists». «Izveicības un braukšanas prieka ziņā brauc pats savā līgā». Parlieku glaimojoši, lai būtu patiesība? Nemaz! Seat automašīnas (ar retiem izņēmumiem) vienmēr izcēlušās ar dzirkstošu temperamentu, pat ja dzinēja jauda ne par ko tādu neliecina. Par kaut kādu pārdabisku entuziasmu nestāsta arī visai paredzamais, Seat kanoniem atbilstošais dizains, bet tieciet vien pie Ateca stūres, un velnu redzēsiet.

Foto: Seat

Pirmie Latvijā pieejamie ekspemplāri visi kā viens bija aprīkoti ar manuālajām pārnesumkārbām, kuras arī palīdzēja izcelt automašīnas aizrautīgo gaitu un dinamiku. Vēl viena savulaik pazīstama Seat liga bija salīdzinoši cieta, kaut arī atsperīga piekare. Ateca amortizācija ir blīva un līdzsvarota gluži kā Audi Q3, un pat zemprofila riepas tikai retumis ziņo par asfalta stāvokli ar kādu dobjāku būkšķi. Izteikto, pat sakāpināto izveicību un paklausību stūrei papildina arī neticami mazs apgrieziena rādiuss.

Patlaban tirgū netrūkst kompakto krosoveru ar izkoptām gaitas īpašībām un pietiekami informatīvu stūri, taču tik ievelkošs braukšanas procesā nav neviens. 150 zirgspēku dīzelis neļauj palikt kaunā arī paātrinājuma un elastības rādītājos, taču es drīzāk balsotu par tikpat jaudīgu benzīna dzinēju, kurš ir vieglāks un iegriežas vēl knašāk par TDI. Degvielas patēriņi ārpus pilsētas gan nav salīdzināmi, turpretim vidējais rādītājs benzīna TSI izpildījumā nemaz nebūs graujoši sliktāks par dīzeli, lai gan – tas atkarīgs no braucēja. Bez tam Euro 6 dīzeļu «tekošajiem» izdevumiem nu jāpieskaita arī AdBlue piedevas tvertnes papildināšana, kas, atkarībā no markas, modeļa un dzinēja būs jāveic aptuveni ik pēc 5000 km.

Foto: Seat
 
Foto: Seat

Kas to pirks?

Pēc tik spožas debijas varētu domāt, ka pie Seat dīleru durvīm izstiepsies tikpat gara rinda kā pērn pie tiem ziedojumu centriem, kas ievāca no brīvprātīgajiem 400 000 depozītus jaunai Tesla rūpnīcai. Tomēr viss nav tik rožaini. Teicamas braukšanas manieres nebūt nenodrošina tūlītējus zelta kalnus, jo spirgta vadāmība un braukšanas prieks kā tāds vidējam automobiļa patērētājam bieži ir vienaldzīgs. To pierāda fakts, ka daži ilgāk pazīstami automobiļi, kas brauc kā klimpas, nemainīgi ieņem vadošās vietas pārdošanas rezultātos. Ateca invāziju prasmīgi ierobežo arī Škoda, kura pret kataloniešu radinieka produktiem savās rūpnīcās izturas kā pret mammas uzspiestu, traucējošu brālēnu, kas slapina gultā. Šīs neiecietības sekas ir hronisks automobiļu trūkums, it sevišķi tik mazos tirgos kā Latvija. Tomēr Seat dīleris Autobrava nenolaiž rokas, jo Ateca ir pirmais modelis, par kuru dedzīgi interesējas ne tikai margināļi un Seat fani.

Foto: Seat

Bāzes modelis par 20 tūkstošiem eiro gan diez vai ir dižas intereses vērts, - arī pieticīgās Reference komplektācijas dēļ, turpretim Style, kura cena kopā ar 1.4 TSI motoru sākas ar 22 990 eiro, jau ir pieklājīgs Seat ar 17 collu riepām, divzonu «klimatu», «multistūri», plašāku apgaismes aprīkojumu un aizmugurējiem LED lukturiem. Gaismas diožu starmešiem Ateca atvēlēta tikpat īpaša vieta kā savulaik Seat Leon, kurš, kā zināms, kļuva par pirmo kompaktklases automašīnu VW grupā ar Full LED lukturiem. Ateca par papildus samaksu tiek aprīkota ar šīs tehnoloģijas nākamo izlaidumu, kas tikko integrēts arī modernizētajā Leon modelī. Jebkurā gadījumā Ateca papildaprīkojuma saraksts ļaus pavadīt tīksmīgus brīžus dīvānā, kurā pēc pasūtītā automobiļa saņemšanas vairs neiznāks tik bieži pazvilnēt – tā vienkāršā iemesla dēļ, ka jūs gribēsit vairāk laika pavadīt pie Seat stūres. Vērojot Ateca godalgu birumu dažāda kalibra konkursos, neizbēgami urda jautājums: nez, kāds būtu Latvijas Gada auto 2017 konkursa iznākums, ja vērtējumam būtu pieteikts arī Seat krosovers?

Seat Ateca sākuma cena ir 19 990 eiro, 1.4 TSI Style – 22 990 eiro, 2.0 TDI Style – 24 990 eiro. Lētākā modifikācija ar divsajūgu pārnesumkārbu 1.4 TSI Style DSG maksā 24 990 eiro. Seat automašīnām Latvijā ir 4 gadu garantija.

Uz augšu