Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) reorganizācija, to apvienojot ar Latvijas Universitāti (LU), nozīmēs arī radikālas izmaiņas LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē (PPMF), atzina bijusī izglītības un zinātnes ministre, LU prorektore humanitāro un izglītības zinātņu jomā Ina Druviete.
Druviete: RPIVA reorganizācija nozīmēs arī radikālas izmaiņas LU
Druviete pauda, ka patlaban varētu likties, ka šajā situācijā LU kļūst par ieguvēju, tomēr RPIVA reorganizācija nozīmēs arī būtiskas pārmaiņas pašā LU. «Nebūs tā, ka LU paliks tāda, kāda tā ir,» uzsvēra prorektore.
«Ir sarežģīta situācija, jo varētu domāt, ka šajā situācija LU ir ieguvēja. Tomēr jāsaprot, ka, kvalitatīvu pārmaiņu nodrošināšanai radikāli mainīsies arī LU PPMF,» sacīja bijusī ministre.
RPIVA reorganizācijas procesā, to pievienojot LU, būs jārisina jautājums arī par akadēmisko personālu. Druviete uzsvēra, ka, lai risinātu jautājumu par pedagoģijas studijām, ir nepieciešams nodrošināt spēcīgu pasniedzēju kolektīvu. Viņa pauda, ka būs nepieciešams objektīvs konkurss pedagogu vietām, un apvienošanās process nebūt nenozīmējot, ka pedagoga vietas iegūs vai saglabās tikai jau esošie LU pasniedzēji. Tāpat būs nepieciešams pārskatīt studiju programmas.
Druviete uzsvēra, ka minētais lēmums par RPIVA reorganizēšanu ir pārmaiņu signāls un tagad sāksies ļoti smags konsultāciju process starp visām iesaistītajām pusēm, lai panāktu spēcīgu pedagoģijas studiju programmas izveidi un studiju kvalitātes uzlabošanu.
«Priekšā ir liels darba apjoms, lai sāktu uzlabotu programmu īstenošanu jau rudenī. Ir lieki diskutēt, kurā augstskolā ir labāka programma - ir jāskatās, kādā veidā, ar kādiem spēkiem nodrošināt mērķu labāko sasniegšanu. Mērķtiecīga un pārdomāta darba rezultātā varēsim iegūt ļoti spēcīgu pedagoģijas virzienu,» teica Druviete.
Kā ziņots, IZM pieņēmusi lēmumu ar 2017.gada augustu reorganizēt RPIVA, to pievienojot LU. Kā aģentūrai LETA apstiprināja ministrijā, tas nepieciešams, lai veiktu resursu koncentrāciju un panāktu iespējami efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu.
IZM skaidroja, ka augstākās izglītības iestāžu konsolidācija pašlaik ir Eiropā aktuāla prakse. Tās mērķis ir panākt efektīvu ierobežoto resursu izmantošanu, paaugstināt studiju un zinātniskās pētniecības kvalitāti un veicināt augstākās izglītības iestāžu konkurētspēju.
IZM ieskatā ir jāveic nepieciešamo speciālistu sagatavošanas līdzsvarošana. Pedagoģijas studijas ir jākoncentrē tādās augstākās izglītības iestādēs, kas spēj nodrošināt augsta līmeņa zinātnisko bāzi, akadēmisko personālu un infrastruktūru visu mācību priekšmetu skolotāju studijām, pārliecināti IZM.
Konsolidācijas rezultātā netikšot radīti finansiāli zaudējumi studējošajiem, kā arī netiks ierobežotas viņu tiesības uz izglītību, jo par līdzšinējo studiju maksu viņi studijas varēs turpināt citās augstākās izglītības iestādēs. Studējošajiem tikšot nodrošināta iespēja turpināt studijas Latvijas Universitātē, kas īsteno visus akadēmijas īstenotos studiju virzienus, kā arī atbilstošajos studiju virzienos Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, Banku augstskolā un Rīgas Tehniskajā universitātē.
Filiālēs studējošajiem tikšot dota iespēja turpināt studijas vai nu savam profilam atbilstošā programmā kādā no reģionālajām augstskolām - Liepājas Universitātē, Vidzemes Augstskolā, Daugavpils Universitātē, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā, Ventspils Augstskolā, vai arī neklātienē LU, Banku augstskolā, Banku augstskolas Uzņēmējdarbības koledžā vai Rīgas Tehniskajā universitātē.
Reorganizāciju plānots pabeigt līdz 2017.gada augustam. Izmaiņas studiju procesā stāsies spēkā 2017./2018.akadēmiskajā gadā.
RPIVA ir IZM padotībā esoša valsts dibināta augstskola, kas dibināta 1994.gada 10.maijā. 2016./2017.akadēmiskajā gadā tajā ir 3514 studējošie. No kopējā studējošo skaita 565 jeb 16% studē par valsts budžeta līdzekļiem un 2949 jeb 81% - nepilna laika studijās par maksu. Akadēmijai ir astoņas filiāles dažādos Latvijas reģionos: Alūksnē, Bauskā, Cēsīs, Jēkabpilī, Kuldīgā, Madonā, Tukumā un Ventspilī. Filiālēs kopumā studē 998 nepilna laika studējošie.