Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Gaidāms piena produktu sadārdzinājums

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Evija Trifanova / LETA

2016.gadā Latvijas patērētājs baudīja ļoti lētus piena produktus, bet nākamajā gadā jārēķinās ar cenu pieaugumu. Tā portālam TVNET prognozē Rīgas piena kombināta (Food Union grupa) valdes priekšsēdētājs, Food Union grupas viceprezidents biznesa attīstības un stratēģijas jautājumos Normunds Staņēvičs.

Šā gada galvenie notikumi piena nozarē

Staņēvičs atzina, ka šis gads piena nozarei ir bijis izaicinošs, to raksturoja krasas izmaiņas un pavisam lēzena attīstība apjomu ziņā.

Gada pirmajā pusē piena nozares attīstību ietekmēja ļoti zemā piena iepirkuma cena, kas veicināja negatīvu attīstības dinamiku piena ražotāju jeb zemnieku pusē – prevalēja jautājumi par finansiālo stabilitāti, par tālāko pastāvēšanu, par piena ražošanas pārtraukšanu. Savukārt gada otrajā pusē strauji kāpa piena iepirkuma cena un nozare sāka savu atveseļošanās procesu. Pašlaik tirgus ir nogaidošā pozīcijā, cenas ir ļoti augstas, kas attiecīgi ietekmē piena produktu sadārdzināšanos veikalu plauktos.

2016.gadā Latvijas patērētājs baudīja ļoti lētus piena produktus, turpretī nākamajā gadā jārēķinās ar cenu pieaugumu.

Galvenie notikumi uzņēmumam

Uzņēmuma vadītājs arī pastāstīja, ka 2016.gadā Food Union grupa turpināja ekspansiju Eiropas virzienā, iegādājoties divus vadošos saldējuma ražotājus Norvēģijā un Rumānijā – attiecīgi Isbjorn IS un Alpin57Lux. Tādējādi grupa nostiprina savas pozīcijas saldējuma tirgū Ziemeļeiropā un Centrālaustrumeiropā. Pašlaik Food Union grupu veido astoņi piena un saldējuma ražošanas uzņēmumi sešās valstīs – Latvijā, Igaunijā, Dānijā, Norvēģijā, Rumānijā un Baltkrievijā. Šajā gadā sākta, bet nākamajā gadā turpināsies Norvēģijas un Rumānijas uzņēmumu integrācija grupā, tiks attīstītas iespējas ražošanas sinerģijām, kuru pamatā būtu kvalitatīvās Latvijā ražotās piena izejvielas izmantošana.

2016.gadā Food Union sāka piena produktu eksportu uz Šanhaju Ķīnā, ik mēnesi veicot UHT piena produktu piegādes, izmantojot jūras ceļu. Vienlaikus uzņēmums sāka otru Ķīnas tirgus iekarošanas stratēģiju, proti, divu piena pārstrādes rūpnīcu celšanu Ķīnā. Rūpnīcas plānots pabeigt 2017.gada nogalē/2018.gada sākumā. Tās pavērs būtiski jaunas Food Union industriālo piena produktu eksporta iespējas uz Ķīnu, kur no Latvijas izejvielas tiktu tālāk saražoti patērētāju produkti Ķīnas tirgum.

2016.gadā Food Union saņēma rekordskaitu medaļu Piena produktu konkursā.

Food Union darbības novērtējums

Staņēvičs vērtēja, ka 2016.gads Food Union uzņēmumiem Latvijā - «Rīgas piena kombināts», «Valmieras piens» un «Rīgas piensaimnieks» – bijis līdzīgs kā 2015.gads, visu uzņēmumu apgrozījumam nedaudz pārsniedzot 105 miljonus eiro (provizoriskie dati par «Rīgas piena kombināta» un «Valmieras piena» konsolidētajiem finanšu rezultātiem un atsevišķi par «Rīgas piensaimnieka» finanšu rezultātiem). Kopējais uzņēmumu darbinieku skaits Latvijā ir 1000, vasaras laikā nodarbināti papildus 300 sezonas darbinieku.

2016.gadā Food Union grupa veikusi investīcijas 1 miljona eiro apmērā ražošanas tehnoloģiju modernizācijā.

Prognozes par nākamo gadu piena nozarē

Paredzams, ka 2017.gadā tirgū atsāksies izaugsme, kas gan nebūs strauja – 3-5% līmenī. Starp nākamā gada nozares izaicinājumiem minama augošā piena iepirkuma cena, kas sadārdzinās piena produktu cenas veikalos, darbaspēka piesaistes problēmas un veiksmīga eksporta iespēju izmantošana.

Piena nozarē sagaidāma tālāka konsolidācija, kas būtu veicinošs faktors ražošanas efektivitātes un produktivitātes uzlabošanai, un attiecīgi – mūsu uzņēmumu konkurētspējas celšanai eksporta tirgos. Lai Latvijas piena pārstrādes uzņēmumi varētu veiksmīgāk izmantot eksporta iespējas, īpaši valstīs, kur par Latviju nav nekāda priekšstata, nepieciešama ciešāka sadarbe ar valsts institūcijām, kas atbildīgas par Latvijas tēla veidošanu.

Mums nepieciešams vienots vēstījums par Latviju, kur top augstas kvalitātes gardi un veselīgi piena produkti.

Prognozes par Food Union darbību

«Nākamajā gadā plānojam straujāku izaugsmi nekā Latvijas tirgū kopumā, proti, 5-7% robežās, salīdzinot ar 2016.gadu. 2017.gadā plānotas investīcijas 2 miljonu eiro apmērā. Uzņēmums turpinās orientēties uz augstas pievienotās vērtības piena produktu un saldējuma ražošanu vietējam tirgum, eksporta iespēju paplašināšanu Eiropas, Ķīnas un Vidējo Austrumu virzienā, kā arī Latvijas uzņēmumu sadarbības attīstīšanu ar citiem Food Union grupas uzņēmumiem reģionā, lai veicinātu Latvijas kvalitatīvās piena izejvielas izmantošanu grupas līmenī. Mēs arī turpināsim attīstīt attiecības ar mazumtirdzniecības tīkliem un vietējiem piena piegādātājiem, kas ir mūsu nozīmīgākie partneri kvalitatīvu piena produktu un saldējuma izstrādē un nodrošināšanā mūsu patērētājiem.»

Svarīgākais
Uz augšu