Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

EM izstrādājusi priekšlikumus taksometru tarifu regulējumam (3)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Edijs Pālens/LETA

Ekonomikas ministrija (EM) ir izstrādājusi un Satiksmes ministrijai šodien iesniegs vairākus priekšlikumus situācijas taksometru nozarē risināšanai, kas varētu aizsargāt patērētāja tiesības uz pieejamu un finansiāli saprātīgu pakalpojumu, aģentūru LETA informēja EM.

EM secinājusi, ka izveidojusies situācija ar taksometru pakalpojumu kvalitāti un pieejamību lielajos sabiedriskā transporta mezglos - starptautiskajā lidosta «Rīga», līdzīgi arī Rīgas Pasažieru ostā, Starptautiskajā autoostā un Rīgas dzelzceļa stacijā, kā arī Rīgas vecpilsētas apkaimē - ir absurda un radījusi būtisku kaitējumu Latvijas reputācijai.

Ministrija uzskata, ka situācijai jārod risinājumi - operatīvi novēršot krāpniecības iespējas, nekvalitatīvi sniegtos pakalpojumus un pakalpojumu nepamatoti augstās cenas, gan sakārtojot nozares regulējumu tā, lai sekmētu nozares ilgtspējīgu izaugsmi nākotnē godīgas konkurences apstākļos.

EM Satiksmes ministrijai rosinās noteikt maksimālos tarifu griestus taksometru pakalpojumiem, izstrādājot pamatotu un detalizētu metodoloģiju tarifu noteikšanai, kā arī definēt taksometru pakalpojumu kvalitātes kritērijus, paredzot tiesības īpašas nozīmes vietās/objektos (lidostās, ostās, pilsētu autoostās), bet ne tikai, noteikt kvalitātes prasības taksometru pakalpojumiem, tostarp ietverot tiesības noteikt arī maksimālos pārvadājuma tarifus atsevišķiem galamērķiem (piemēram, no lidostas «Rīga» līdz Rīgas centram u.tml.), kā arī nosakot paaugstinātas kvalitātes prasības transportlīdzeklim, pārvadātājam un autovadītājam.

Tāpat EM rosina paredzēt īpašas nozīmes objekta teritorijā noteiktu vietu, kur izlaist un uzņemt pasažierus citiem pārvadātājiem, kurus izsaukuši pasažieri, kā arī noteikt papildu prasības licences saņemšanai un attiecīgi arī tās anulēšanai, (piemēram, autopārvadātājs nedrīkst būt sodīts par noziedzīgu nodarījumu veikšanu (krāpšanu)).

EM arī ierosina ieviest digitālus risinājumus nozarē, nodrošinot, ka katrā transportlīdzeklī tiek uzstādīta ierīce, kas jau pirms brauciena informē klientu par provizorisko maksu, piemēram, ierakstot attiecīgo adresi, displejā būtu norādāma informācija par provizorisko brauciena attālumu, laiku un gala cenu.

Tāpat EM rosina stiprināt nozares uzraudzību un kontroli, aicinot pievērst pastiprinātu vērību uzraudzības aktivitātēm pasažieru komercpārvadājumu jomā, mazinot konstatētos krāpniecības riskus, kā arī veikt patērētāju informēšanu, tajā skaitā īpašas nozīmes vietās, atgādinot par patērētāju tiesībām, izvēloties pakalpojuma sniedzēju (par tarifu diapazonu, tiesībām izvēlēties jebkuru pakalpojuma sniedzēju utt.).

Vienlaikus EM atgādināja, ka, strādājot pie normatīvā regulējama kopbraukšanas jomā, EM vairākkārt uzsvērusi, ka nepieciešams sakārtot taksometru vidi un ieviest digitālā laikmeta risinājumus.

«Šajā ziņā taksometru nozarē saskatām lielu potenciālu. Pēc mūsu iniciatīvas pērn izstrādāts regulējums pasažieru pārvadājumiem ar vieglo automobili (»Taxify», «Yandex» u.c.), kas ir būtisks solis modernas, tehnoloģijās bāzētas ekonomikas attīstībā, kas vienlaikus nodrošina nozares iekļaušanos kopējā pasažieru pārvadājumu tirgū. Priekšlikums, kas diemžēl netika atbalstīts, ir digitālu risinājumu ieviešana, ar kuru taksometru kompānijām būtu pienākums veikt pilnu datu apmaiņu ar Valsts ieņēmumu dienestu, tādējādi stiprinot uzraugošās iestādes spēju uzraudzīt šo biznesa segmentu un samazinot negodprātīgā biznesa īpatsvaru šajā uzņēmējdarbības segmentā,» skaidroja EM.

Aģentūra LETA jau ziņoja, ka Latvijas Taksometru arodbiedrība ārkārtas sapulcē nolēmusi, ka no jūlija klientiem maršrutā lidosta «Rīga»-Centrs un lidosta «Rīga»-Jūrmala (Majori) jāpiemēro tarifi tā, lai kopējā maksa par braucienu būtu ne vairāk kā 25 eiro, bet maršrutos no lidostas uz citiem Rīgas pilsētas rajoniem - ne vairāk kā 30 eiro.

LETA jau vēstīja, ka Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS) otrdien pēc koalīcijas partiju sanāksmes sacīja, ka darba grupai divu nedēļu laikā būs jānāk klajā ar konkrētiem priekšlikumiem situācijas risinājumam taksometru pārvadājumu jomā. Darba grupās darbosies Satiksmes ministrijas (SM), Tieslietu ministrijas, Iekšlietu ministrijas un Ekonomikas ministrijas pārstāvji.

SM parlamentārais sekretārs Edgars Tavars (ZZS) aģentūrai LETA sacīja, ka likumā nepieciešams ietvert deleģējumu valdībai noteikt maksimālu tarifu taksometru pakalpojumiem noteiktās vietās. Konkrētais objektu skaits vēl tiks vērtēts, bet pašlaik runa ir par lidostu «Rīga», Rīgas pasažieru ostu un Centrālo staciju.

Tāpat ziņots, ka ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (V) nosūtījis vēstuli vairākām atbildīgajām valsts institūcijām, aicinot risināt «taksometru jautājumu» Rīgas lidostā, jo tas esot valsts reputācijas, tūrisma attīstības un investīciju piesaistīšanas jautājums.

Lidostas «Rīga» pārstāve Laura Karnīte sacīja, ka lidostas iespējas rīkoties «taksometru jautājumā» ierobežo Administratīvās tiesas lēmums, kas nosaka, ka lidosta nekādā veidā nedrīkst iejaukties taksometru pakalpojumu sniegšanas organizēšanā lidostas publiskajā teritorijā, tādējādi problēmas ar taksometru pakalpojumiem lidostā atrisināsies, kad tiks sakārtota situācija taksometru nozarē kopumā.

Svarīgākais
Uz augšu