Katra diena kā piedzīvojumus, ballītes un nebeidzama jautrība. Tā ir tikai redzamā puse no Latvijā vēl līdz galam nesaprastās profesijas. Ko nozīmē būt bārmenim un kas slēpjas aiz šā gadsimtiem zināmā amata?
Kāpēc Latvijā bārmeņu profesijā tikai 20% ir sievietes?
Vairākums bārmeņa amatā nonāk nejauši
Reti šī izvēle ir apzināta, bet arī tad tas visbiežāk tiek balstīts uz nepareiziem priekšstatiem – viegli apgūt un ātri pelnīt lielu naudu. «Tas ir aplams stereotips, jo bārmeņa profesijā ir kā jebkurā citā, kur ir karjeras kāpnes un intensīvs darbs ar sevi,» stāsta Bārmeņu skolas vadītājs un Prike Latvija Diageo Reserve zīmola vēstnesis Edgars Elbergs.
Eiropā tā ir normāla prakse, ja 10 gadus strādā vienā bārā, veido karjeru, attīsta sevi, iegūst zināšanas, izpratni un pieredzi. Karjera ir kā biznesa plāns. Latvijā diemžēl bārmeņa profesija vēl arvien tiek uztverta kā pagaidu darbs, kamēr izmācies īsto profesiju.
Padomju laikos bufetnieks bija prestižs amats. 90. gados viss mainījās, un tā sekas ir jūtamas vēl joprojām.
«Lai mainītu šo stereotipu, visiem ir jāstrādā kopā – darba devējiem, darba ņēmējiem un skolām. Darba devējam ir jāprasa vairāk zināšanu un augstāka kvalifikācija, darba ņēmējiem ir jāizprot darba puse, kas slēpjas aiz ballītēm, – zināšanas, interese un izpratne par nozari, jo darbs ir ne tikai jaukt dzērienus, bet arī tos pasniegt, ieteikt, izprotot gan kokteiļa specifiku, gan klienta vēlmes. Bārmenis ir sava veida sociologs. Pamatā ir jāmaina uzskats, ka tā ir tikai piepelnīšanās, jo labs bārmenis sevī nes daudz pieredzes un spēcīgu personību,» komentē Edgars Elsbergs.
No vienas puses, ir zināšanas un interese par nozari
Ir jāpārzina Latvijas speciālisti un augstākās klases vietas, kas ļauj redzēt virzienu, kurp iet. Jāapmeklē nozares pasākumi un jābūt apritē, kas ļauj prezentēt sevi, iepazīt citus un būt daļai no šīs industrijas.
Viens no šādiem pasākumiem norisināsies arī Latvijā – World Class. Tā būs iespēja pusgada garumā mācīties un pilnveidoties pie pasaules vadošajiem ekspertiem, kuri viesosies Latvijā. Pēc pusgada notiks galvenais konkurss ar uzstāšanos, kas ļaus prezentēt apgūto. Šī ir lieliska iespēja katram bārmenim, jo reti kuram sanāk ceļot pa pasauli un apmeklēt šādas apmācības.
Tieši šāda pieredze maina bārmeni, un viņš savukārt maina patērētāju un visu industriju. Gatavot, pārdot, komunicēt – tas viss tiek pilnveidots, lai tālāk izmantotu dzīvē un piedāvātu sabiedrībai pavisam citu bāra un bārmeņu kvalitāti.
No otras puses, ir nopietns darbs ar savu personību
Koptam ir jābūt gan ārējam tēlam, gan arī iekšējai izpratnei par profesionalitāti, kas veidojas līdz ar atvērtību, komunikāciju un ziņkārību. Svarīga ir paša iniciatīva meklēt, eksperimentēt un izzināt dzērienu pasauli, bet pacietība ir viens no šā darba veiksmes instrumentiem.
Bārmenis ir profesija, kurā, apgūstot pamatus, tālāk var sevi pieteikt kādā specifiskā nišā. Radošām personībām ir iespēja sevi pilnveidot miksoloģijā, jaucot kokteiļus, bet izteikti līderi sevi var realizēt bāru vadībā. Edgars stāsta: «Piedaloties starptautiskos nozares pasākumos, paveras arvien jaunas zināšanas, kas atver durvis jaunām iespējām, – meistarklases, konsultācijas, skolas u. c. Šis bija arī mans sākums bārmeņa profesijā. Viss atnāk pats no sevis!»
Arī no dzimumu viedokļa
Latvijā vēl ir daudz aizspriedumu – bārmenes sievietes pie mums ir tikai kādi 20%,
kaut gan no biznesa viedokļa sieviete ir daudz izdevīgāka darbiniece, jo abi dzimumi sievietes ieteikumiem uzticas vairāk.
Lai šajā nozarē notiktu izmaiņas, vēl ejams tāls ceļš, jo uzskati ir jāmaina ne tikai Latvijā, arī globāli nepārtraukti notiek attīstība, kas pieprasa nepārtraukti sekot līdzi jaunumiem un modei, jo katrs ražotājs cenšas pārsteigt. Tomēr, lai šī attīstība būtu kvalitatīva, nenoliedzami ir svarīgi zināt klasiskās vērtības, jo tās ir visa pamatā.