Lai veicinātu cilvēku vēlmi Latvijā veikt izvēli par labu elektromobiļa iegādei, ir nepieciešami vairāki atbalsta veidi, aģentūrai LETA pauda Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis.
Auto asociācija: Elektromobiļa iegādes veicināšanai nepieciešami vairāki atbalsta veidi
Viņš atzīst, ka Latvijā patlaban elektromobiļu skaits ir mazs, taču to būtu iespējams mainīt. Lai rastos tāds kā elektromobiļa iegādes «biznesa modelis», būtu jāievieš pievienotās vērtības nodokļa kompensēšana, līdzmaksājums, kā arī citi atbalsta instrumenti.
Rubulis skaidro, ka elektromobilis no naudas plūsmas viedokļa patlaban ir neērtākā situācijā pret līdzvērtīgu automobili ar iekšdedzes dzinēju. «Operatīvā līzinga gadījumā dīleri nevar dot augstu atpirkuma cenu, jo tehnoloģija vēl ir attīstības fāzē.»
Auto asociācijā arī norāda, ka patlaban elektromobilis ir savā ziņā izdevīgs konkrētam klienta profilam, kas var izmantot vairākas priekšrocības, piemēram, doties uz darbu, apsteidzot visus pa autobusa joslām, nobraucot diennaktī attālumu 80 līdz 100 kilometri, stāvēt Rīgas domes apsaimniekotajā stāvvietā pie darba vietas Rīgas centrā.
Kā ziņots, astoņos mēnešos šogad Latvijā importēti 16 jauni un 11 lietoti ar elektrību darbināmi spēkrati, aģentūru LETA informēja Auto asociācijā. Bet pagājušais gads noslēdzās ar 24 jaunu un 15 lietotu elektromobiļu importu.
Rubulis atzīmē, ka, ņemot vērā šos skaitļus, par nekādu ievērības cienīgu elektromobiļu pieaugumu Latvijā runāt vēl nevar. Turklāt šī joma Latvijā ir attīstības sākumā.
Viņš arī atzīmē, ka, neskatoties uz to, ka šī joma Latvijā vēl ir salīdzinoši jauna, līdz šim kopumā ir risināti vairāki elektromobiļu lietošanu veicinoši jautājumi. Piemēram, elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, elektromobiļiem netiek piemērots vieglo automobiļu un motociklu nodoklis. Tāpat ir samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme - no iepriekšējiem 42,69 eiro mēnesī līdz desmit eiro mēnesī.
Elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes, ir bez maksas. Piemēram, Liepājā, pašvaldības maksas stāvvietās elektromobiļus var novietot bez maksas, Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas pilsētas administratīvajā teritorijā, norāda Rubulis.
Kā ziņots, Ceļu satiksmes drošības direkcija izsludinājusi iepirkuma konkursu par elektromobiļu ātrās uzlādes staciju uzstādīšanas vietu izbūves būvprojektu izstrādi un autoruzraudzību.
Atbilstoši informācijai mājaslapā «e-transports.org» Latvijā patlaban ir 12 elektromobiļu uzlādes stacijas, tostarp septiņas Rīgā, bet pa vienai Gulbenē, Jūrmalā, Ogrē, Tērvetē, kā arī Talsu novadā.
Līdz 2015.gada 31.decembrim Latvijā bija reģistrēti 218 elektrotransportlīdzekļu lietotāji. Plānots, ka, attīstot uzlādes staciju tīklu, šo transportlīdzekļu lietotāju skaits varētu palielināties līdz aptuveni 693 lietotājiem.