Līdz šim lielākajā automobiļu iepirkumā Valsts policijai atklājusies neglīta šmaukšanās. Pilnsabiedrība «A26» uzvarējusi konkursā par operatīvo transportu ar jaunās paaudzes motoru. Tomēr nodotas policijai pavisam citas, līgumam neatbilstošas mašīnas. Ir aizdomas, ka uzņēmējs krāpies un policiju maldinājis ar viltotiem dokumentiem. Tomēr šmaukšanos varēja atklāt krietni laicīgāk, ja policija nebūtu bijusi tik pielaidīga pret konkrēto komersantu.
Auto tirgotāji apšmauc Valsts policiju
Uzreiz pēc Jāņiem iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis un valsts galvenais policists Ints Ķuzis sabiedrībai lepni izrādīja daļu no jaunajām policijas automašīnām. Tas līdz šim ir vērienīgākais auto iepirkums. Policija tika pie 755 jauniem transportlīdzekļiem un par nomu turpmākos piecus gadus maksās 22 miljonus eiro. Jaunus spēkratus aizturēto pārvietošanai vajadzēja arī Speciālo uzdevumu bataljonam. Policija prasīja furgonus ar jaunās paaudzes motoru EURO 6.
Auto ar samazinātu izmešu daudzumu nav vienkārši iegriba, to prasa Eiropas komisijas regulas par vides saudzēšanu. Šī konkursa prasība atturēja daudzus auto dīlerus piedalīties šajā valsts policijas iepirkuma daļā. Transportlīdzekļus vajadzēja piegādāt jau gada vidū, bet rūpnīcas nesolīja, ka automašīnas ar jaunās paaudzes motoru laikus saražos un atsūtīs uz Latviju.
ANDIS ARAKS, SIA «Amserv Krasta» valdes priekšsēdētājs: «Mēs konkrētajā grupā A16 nestartējām, jo nebija atbilstošam izmešu daudzumam automobilis, ko piedāvāt. Tajā brīdī tieši mainījās modeļi, mēs nevarējām nodrošināt to EURO 6, nezinot ne komplektācijas, ne cenas.»
To nevarēja arī pilnsabiedrība «A26», tomēr tā konkursā piedalījās un solīja, ka policijai būs furgoni, kuru dzinēji atbildīs prasītajam, un vinnēja. Un slēdza līgumu, ka mēnesī policija par vienas mašīnas nomu maksās 800 eiro, bet par visiem Citroen furgoniem piecos gados vairāk nekā 806 820 tūkstošus.
17 Citroen Jumpy automašīnas Latvijā nonāca gada vidū. Tās vajadzēja aprīkot policijas vajadzībām. Uzņēmējs to arī darīja, lai gan zināja, ka pašas mašīnas neatbilst līgumam, jo ir ar EURO 5, nevis EURO 6 motoru.
Neskatoties uz neatbilstību, policija Citroen automobiļus ir pieņēmusi. Par ko liecina automobiļu atrašanās policijas stāvlaukumā Vestienas ielā. Policija automašīnas pieņēma septembra sākumā un apgalvo, ka neatbilstību nav pamanījusi. Šmaukšanās nāca gaismā, kad Citroen transportlīdzekļus policija ierakstīja grāmatvedībā. Tad arī policija saprata, ka automašīnas nav vis ar jaunās paaudzes motoru, bet gan atbilst zemākam EURO 5 standartam.
Jautājums: Un kad tad jūs uzzinājāt, ka piegādāts ir ne tas, ko solīja?
RENĀTE FILA, Valsts policijas priekšnieka vietniece, Galvenās administratīvās pārvaldes priekšniece: «Tajā brīdī, kad ievadījām transportlīdzekļus zembilancē, tas ir, 21.septembrī.»
Valsts policijas priekšnieka Inta Ķuža vietniece skaidro, ka policijas darbinieki vēl pirms auto pieņemšanas skatījušies CSDD reģistros, taču tur neesot parādījusies nekāda informācija par konkrēto Citroen dzinēju emsisijas standartiem.
Nekā personīga gan pārliecinājās, ka atklāt maldināšanu policijai būtu prasījis ne vairāk kā 5 minūtes. Visiem pieejamā mājas lapā auto DNA daži klikšķi aizved līdz informācijai gan par to, kur auto ražots, gan to, ka auto motors atbilst EURO 5 emisijas standartiem.
Jautājums: Jūs nesaredzat Valsts policijas amatpersonu vai ierēdņu iesaisti šajās maldināšanas vai viltus akcijās?
RENĀTE FILA: «Nē!»
Jautājums: Kategoriski?
RENĀTE FILA: «Kategoriski!»
Vēl vasarā, 22.jūnijā, divus mēnešus pirms auto pieņemšanas, Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis rakstīja pilnsabiedrībai «A26», lai tā tiešām apstiprina, vai policijai tiks piegādāti Citroen ar motoriem, kas atbilst stingrajām EURO 6 apkārtējās vides prasībām. Un lūdza pievienot ražotāja apstiprinājumu.
«A26» izpilddirektora Guntara Šīranta atbildes vēstule pienāca zibenīgi. Klāt bija pievienots autoražotāja Parīzē izdots apstiprinājums, kas policijas modrību iemidzināja.
Nekā personīga rīcībā ir policijai piegādāto Citroen automašīnu rūpnīcas Parīzē sertifikāti, un neviens no tiem neatbilst tai kopijai, ko «A26» jūnijā iesniedza policijai. Tas nozīmē, ka policiju komersants maldinājis apzināti, lai slēptu, ka mašīnas neatbilst ne konkursa prasībām, ne noslēgtajam līgumam.
Toties mūsu rīcībā esošie automašīnas ražotāja sertifikāti atbilst tām automašīnām, ko «A26» reāli piegādāja policijai un kuras reģistrēja CSDD.
IEVA BĒRZIŅA, CSDD sabiedrisko attiecību nodaļas priekšnieka vietniece: «Rūpnīcas izsniegtais apstiprinājums pierāda, ka transportlīdzekļi ir aprīkoti ar EURO 5 motoriem, un pārbaudot vienu transportlīdzekli, kuram ir veikta arī pārbūve, lai piemērotu to operatīvās darbības veikšanai. Šis transportlīdzeklis ir reģistrēts septembra sākumā.»
Tagad, kad atklājies, ka policiju komersants ir apspēlējis, konkursa rīkotājs Iekšlietu ministrijas Nodrošinājuma valsts aģentūra saka, ka jautājums vairs nav viņu kompetencē, jo līgums ir noslēgts un automašīnas pieņemtas.
INGA MELECE, Nodrošinājuma valsts aģentūras Iepirkumu un realizācijas nodaļas vadītāja: «Vai līgumi tiek pildīti un kādā veidā, tas ir Valsts policijas jautājums.»
Jautājums: Tad sanāk, ka jums galdā ir tikuši likti melīgi dokumenti?
Inga Melece: «Ja piegādātajiem transportlīdzekļiem nav atbilstība kādām no prasībām, kā šo neatbilstību vērtēt jau saistībā ar jau pieņemtu transportlīdzekli, tas ir tās iestādes rīcībā, kas tos pieņem.»
Jautājums: Jūs domājat Valsts policijas?
Inga Melece: «Jā!»
Valsts policija prasīs, lai «A26» izpilda līgumu. Tas nozīmē, ka uzņēmējam būs mašīnas jāmaina. Policija plāno, ka tas jāizdara līdz nākamā gada sākumam.
Jautājums: Kā tas nākas, ka esat apmānījuši Valsts policiju? Vai jūs mainīsiet auto, jo tās nav tās, ko jūs līgumā apsolījāt?
Pilnsabiedrības «A26» izpilddirektors: «Mēs pirmkārt pārbaudīsim, vai tās neatbilst, un tad tālāk skatīsimies.»
Jautājums: Ir jau skaidri redzams, ka neatbilst.
Izpilddirektors: «Es pašreiz nevaru to apstiprināt.»
Jautājums: Kāpēc jūs turpināt melot arī skatītājiem?
Izpilddirektors: «Jūs atnākat pie manis, noliekat priekšā dokumentus, ar kuriem es īsti neesmu iepazinies, un sakāt, ka es meloju. Es iepazīšos ar dokumentiem un sniegšu komentāru.»
Jautājums: Bet jums policija ir uzdevusi šo jautājumu, vai jūs apņematies piegādāt īstās automašīnas?
Izpilddirektors: «Vienreiz pajautāja, un mēs sniedzām apstiprinošu atbildi.»
Jautājums: Tad kāds ir maldinājis jūs?
Izpilddirektors: «To noskaidrosim.»
Jautājums: Kas konkrēti ir jūsu piegādātājs?
Izpilddirektors: «Mile Auto.»
Jautājums: Attiecībā uz Citroen Jumpy. Ir atklājies, ka mašīnas ir piegādātas neatbilstoši konkursa nolikumam. Kāpēc jūs izmantojāt šādas maldu metodes?
MĀRIS ĪLE, SIA «Mile Auto», SIA «Auto Īle un Herbst» valdes loceklis: «Uh, grūti jūs man tā uzjautājāt, es tā nemaz nezinu uzreiz atbildēt. Es nemaz nezinu par tām lietiņām. Pašlaik esmu izbraukumā drusciņ. Būšu atpakaļ nākamnedēļ. Varu skatīties, kas tur par lietiņām.»
RENĀTE FILA, Valsts policijas priekšnieka vietniece, Galvenās administratīvās pārvaldes priekšniece: «Konkrētajā gadījumā mums ir pietiekošs pamats uzskatīt, ka esam tikuši maldināti. Ja tā ir, tad mums ir viss civiltiesiskā prasījuma pamats.»
Ja auto netiks nomainīti uz līgumam atbilstošiem spēkratiem, Valsts policija sola tiesāties. Policija ir pieprasījusi skaidrojumu no pilnsabiedrības «A26», CSDD, kā arī sagatavojusi pieprasījumu ražotājam par vasarā viņu it kā sūtītā sertifikāta izcelsmi. Ja pierādīsies, ka Valsts policijai sniegts viltots apliecinājums, tā rosinās kriminālprocesu un vainīgos saukts pie atbildības.
Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis plāno šo jautājumu ar Valsts policijas šefu Intu Ķuzi pārrunāt pirmdien, 3.oktobrī, kad viņš atgriezīsies no atvaļinājuma.