Nu jau vismaz trīs gadus pēc kārtas augustā Latvijā ierodas kāds vīrs un līdzi viņam ir vairāki Rolls-Royce. Un trīs gadus pēc kārtas man ir tas gods kādu no šurp atgādātajiem auto nobaudīt.
Pirmie iespaidi: Rolls-Royce Dawn
Pirms diviem gadiem tie bija divi auto - Wraith un Phantom Drophead Coupe. Pērn tas bija purpura krāsas Ghost, bet šogad tirkīzzils Dawn. Četri auto, kas kopā maksā ap pusotru miljonu eiro, bet, ja ļauj brīvu vaļu fantāzijai un neatvaira vēlmju uzplūdus, Rolls-Royce meistari būs tik pretimnākoši piepildīt sapņus, ka sanāks arī divi un pat vairāk miljoni eiro.
Katram no šiem auto ir savs raksturs un sava mērķauditorija. Wraith ir sportiskākais (ja tā var teikt par šā zīmola automobiļiem) no rolsroisiem, Phantom Drophead Coupe visvairāk par visiem atbilst priekšstatam, kādam ir jābūt īstam Rolls-Royce (kā nekā tas atvasināts no markas flagmaņa Phantom), Ghost ir pieejamākais visā klāstā, savukārt Dawn - jaunākais.
Dawn tika prezentēts tieši pirms gada, un gan pirms tam, gan arī šobrīd pastāv viedoklis, ka tā ir vienkārši Wraith vaļējā versija. Savā ziņā var piekrist, taču tai pašā laikā 80% virsbūves paneļu ir citādāki, aizmugurējos spārnos ir neliels pacēlums, kam esot jāatgādina sievietes gurni, bampers ir pabraucis nedaudz uz priekšu, radiatora režģis atrodas zemāk un pat riepas ir izstrādātas speciāli šim modelim, lai braukšanu pielāgotu izmainītajam izsvarojumam un tā būtu tik līgana kā uz burvju paklāja. Citiem vārdiem sakot, atšķirību starp Wraith un Dawn netrūkst, un galvenā no tām ir meklējama virs braucēju galvām. Jumts ir cits ne tikai materiāla, bet arī formas ziņā un tā Dawn piešķir kupejiskāku izskatu, kamēr Wraith ar pastiepto pakaļu pieskaitāms fastback automobiļu kategorijai. Komforta līmenis un skaņas izolācijas īpašības abiem jumtiem turpretī ir līdzvērtīgas. Ja tic Rolls-Royce sabiedrisko attiecību vīra teiktajam, Dawn salons pat ir klusāks nekā Wraith; ja netic - vismaz jāatzīst, ka tas ir ļoti kluss. Turklāt transformējas 22 sekundēs arī braucot, ja ātrums nepārsniedz 50 km/h.
Klusums nav vienīgā Dawn salona priekšrocība, tas ir arī ietilpīgs, jo
Rolls-Royce darboņi stāv un krīt par savu pārliecību, ka 2+2≠4.
Šā iemesla dēļ kabrioleta salonā ir pilnvērtīgas četras sēdvietas, kurās iespējams izplesties pēc sirds patikas, nevis 2+2 sēdekļi, kas aizmugurējiem pasažieriem bieži vien nozīmē ceļu turēšanu pie ausīm. Tai pašā laikā Dawn bagāžnieks, ja ņem vērā, ka starp mašīnas bamperiem ir gandrīz 5,3 metri, ar 244 - 295 litru tilpumu ir proporcionāli niecīgs. Bet bēda maza, jo nekas vairāk par simbolisku mantu novietni šādam auto tāpat nav nepieciešams. Galu galā Dawn tāpat lielākoties tiks izmantots, lai no pagalma, no kura ir krāšņs skats uz jūru, aizbrauktu līdz tuvējai ostai, kur pietauvota daudzmiljonu jahta.
Braukt ar šo auto šādā un jebkurā citā situācijā būtu un ir vienkārši bauda. Dizains ir viena lieta, un tas var simpatizēt vai tieši otrādi. Bet Rolls-Royce ir īpašības, par kurām nevar būt šaubu. Tie ir izmēri, iespaidīgais izskats, aura, uzmanīgais apdares izpildījums un pats svarīgākais - lietošanas ērtums. Nav Rolls-Royce automobiļa, kurš būtu īsāks par pieciem metriem un svērtu mazāk par divarpus tonnām, tomēr atrast kopīgu valodu ar šiem lielceļu laineriem nav pat mazāko problēmu. Vienkārši ieslīdi sēdeklī, nospied aiz priekšējā jumta balsta paslēpto podziņu, uz kuras rakstīts Door, sagaidi milzīgo durvju aizvēršanos, ar pirkstu iedarbini motoru, kurš pēc pirmo apgriezienu uzņemšanas apklust, ar vieglu rokas kustību aiz stūres pavelc «burvju nūjiņu», izvēloties režīmu D, un brauc.
Cik vienkāršs braukšanas sākums, tik viegls arī braukšanas turpinājums. Stūre, kas, jo lielāks rolsroiss, jo lielāka diametrā, bet ar tievāku aploku, viegli ieguļ rokās un faktiski ir grozāma ar vienu pirkstu. Aiz stūres atrodas ļoti smalks, klasiska dizaina ātrumpārslēgs, elektroniskās stāvbremzes slēdzis, Auto Hold funkcijas slēdzis un vēl virkne podziņu, ar kurām var ieslēgt bamperu sānos iebūvētās kameras, nakts redzamības sistēmu, joslu maiņas asistentu utt. Tās ir skaidri apzīmētas, tā ka nozīmi zīlēt nenāksies. Nekādus pārsteigumus nesagādā arī multimediju sistēma, kas tā pati BMW iDrive iekārta vien ir, tikai citā noformējumā un ar citu interfeisu ekrānā.
Kad visas podziņas izspaidītas, laiks spiest pašu galveno. Uz tās rakstīts Start Engine, un ar nosacījumu, ja aizdedzes atslēga ir līdzi, tā liks ierūkties zem milzīgā motora pārsega iebūvētajam spēka agregātam. Jā, tas patiesi ir agregāts, tāds pats, kādu var atrast Ghost un Wraith motora telpā, tikai ar nedaudz pieticīgākiem veiktspējas rādītājiem nekā kupejai. Bet, pat zinot, ka Dawn, tāpat kā Ghost, attīsta tikai 570 zirgspēkus, nevis 632 kā Wraith, domājams, nevienam neienāks prātā sūdzēties, ka šis milzis ir kusls. Grūti teikt, vai patiesi tam nepieciešamas tikai 4,9 sekundes līdz 100 km/h (papīros tā stāv rakstīts), taču vidusmēra sportinieks no kāda galvaspilsētas guļamrajona tāpat paliks tālu aizmugurē. Kad 100 km/h sasniegti, Dawn tā vēlētos turpināt paātrināšanos līdz maksimāli iespējamajiem 250 km/h, bet - nedrīkst. Tā nu atliek klusumā un atļautajā ātrumā baudīt svaigi uzlieta asfalta priekšrocības un nedaudz vēlāk pārliecināties, ka
pie mums ir arī ļoti daudz tādu ceļu, ar kuru grubuļiem netiek galā pat Rolls-Royce viedie amortizatori.
Pēc tām dažām stundām, ko pavadīju pie Dawn stūres un pasažiera krēslā, sapratu, ka no rolsroisiem, kamēr nav izmēģināts flagmanis Phantom, favorīts aizvien ir Phantom Drophead Coupe. Arī Dawn ir roku darbs ar īstas ādas, īsta tērauda, īsta koka apdari salonā un īstas aitas vilnas tepiķīšiem uz grīdas, tomēr Phantom kabriolets ar astoņdesmito gadu sekcijas stilā ieturēto interjeru un vēl iespaidīgākiem gabarītiem vairāk šķiet piemērots pasapņošanai par šo dažādām leģendām apvīto zīmolu. Pie tam vaļējais Phantom bija arī ekonomiskāks, jo Dawn vidējais rādītājs pēc neliela līkuma pa ceļam līdz Talsiem un atpakaļ, un nedaudz pavizinoties galvaspilsētā, bija vidēji 20 litri uz 100 kilometriem.
No otras puses,
Rolls-Royce ir un paliek Rolls-Royce, lai cik moderns tas izskatītos, lai kādi laika apstākļi, un brauc ar vai bez jumta.
Tas ir ekskluzīvs auto, ko pērk kā viegli un neskaitāmos veidos individualizējamu aksesuāru, kuram pasaulē nebūs identiska. Jo pat identisku Spirit of Ecstasy figūriņu pasaulē nav. Tās nelielā britu uzņēmumā joprojām tiek gatavotas ar rokām, par bāzi ņemot individuāli taisītas vaska figūriņas, un pēcāk meistars tās manuāli pulē, līdz atlējums iegūst tam raksturīgo spīdumu.
Tehniskie dati
Izmēri | |
Garums | 5285 mm |
Platums | 1947 mm |
Augstums | 1502 mm |
Riteņu bāze | 3112 mm |
Apgriešanās apļa diametrs | 12,7 m |
Bagāžnieks | 244 l - 295 l |
Svars | |
Pašmasa | 2560 kg |
Dzinējs | |
Tilpums, konfigurācija | 6,6 litru V12, twin-turbo |
Jauda | 570 ZS @ 5250 rpm |
Griezes moments | 780 Nm @ 1500 rpm |
Veiktspēja | |
Maksimālais ātrums | 250 km/h |
0 - 100km/h | 4,9 sek |
Patēriņš | |
Pilsētā | 21,4 l/100km |
Ārpus pilsētas | 9,8 l/100km |
Vidējais patēriņš | 14,2 l/100km |
CO2 | 330 g/km |
Cena | |
Bāzes cena | Ap 270 000 € (bez nodokļiem) |