Noturēt latviešus Latvijas mediju telpā ir regulatora atbildība, uzskata mediju uzņēmuma «MTG TV Latvia» (MTG) vadītāja Baiba Zūzena.
MTG: Noturēt latviešus Latvijas mediju telpā ir regulatora atbildība
Viņa skaidro, ka pagājušajā gadā mediju tirgū turpināja dominēt satraucošas tendences.
«Latvieši aizvien vairāk lieto Krievijas televīzijas saturu, reklāmas tirgus stagnē, reklāmas nauda pieaugošā apjomā aiziet uz ārzemju portāliem, normālu konkurenci un tirgus attīstību turpina kropļot sabiedrisko mediju atrašanās reklāmas tirgū,» komentējot 2015.gada rezultātus, atzīst Zūzena.
Kā liecina «TNS Latvia» veiktā pētījuma rezultāti, pirmajā pusgadā šogad četri populārākie krieviski raidošie kanāli Latvijā vidēji nedēļas laikā sasniedza gandrīz pusi jeb 47,6% no latviešu skatītājiem. Saskaņā ar «TNS Latvia» apkopotajiem televīzijas kanālu auditorijas datiem 2016.gada jūlijā par skatītāko kanālu Latvijā kļuvis krievu valodā raidošais «Pirmais Baltijas kanāls» (PBK), otrajā vietā ierindojies krievu valodā raidošais «NTV Mir Baltic» un trešajā latviešu valodā raidošais «TV3», savukārt jūnija skatītākais kanāls LTV1 ir noslīdējis uz ceturto vietu, atgādina Zūzena.
«MTG TV Latvia» to uzskata par ļoti satraucošu tendenci un vēlas tai pievērst regulatora uzmanību, jo tā ir regulatora atbildība un tikai regulatoram ir pilnvaras to mainīt, uzskata Zūzena.
«Tas ir ļoti bīstami situācijā, kad sabiedriskā medija skatītāju struktūra noveco, pieaugot skatītāju īpatsvaram vecumā virs 55 gadiem. «TNS Latvia» pētījuma dati par pirmo pusgadu šogad liecina, ka 72,3% LTV1 un LTV7 sasniegtās auditorijas ir vecāka par 55 gadiem, bet vidēji 65% no nelatviešu auditorijas nedēļas laikā sabiedriskie mediji nesasniedz vispār. Tas nozīmē, ka Krievijas informatīvajā telpā dzīvo ne tikai nelatvieši, bet arī latvieši arvien vairāk sāk patērēt Maskavas ražoto saturu, kas kļūst par nopietnu apdraudējumu valsts drošībai,» uzsver Zūzena.
Zūzena tāpat norāda, ka komercmediji Latvijā arī nelabvēlīgā tirgus situācijā atrod izdzīvošanas veidu, piemēram, iepērkot vairāk ārzemju, tostarp Krievijā un Latīņamerikā ražoto televīzijas seriālu un pārraižu, kas ir daudzkārt lētāki par Latvijā ražotu oriģinālo saturu.
«Šajā gadījumā jāpiekrīt tiem analītiķiem, kuri apgalvo, ka esošais tirgus regulējums faktiski ir Maskavas interesēs, jo Krievijas mediju saturs ir skatītāju pieprasīts un ekonomiski daudz izdevīgāks,» atzīst Zūzena.
Kā ziņots, Latvijas valsts sabiedriskos medijus neskatās cittautiešu jaunieši un arī kopējā šo kanālu auditorija cittautiešu vidū ir maza, prezentējot jaunākos tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras «TNS Latvija» datus, atzina uzņēmuma rīkotājdirektors Mārtiņš Traubergs.
Pirmā pusgada dati liecina, ka cittautiešu topā ir kanāls PBK, «NTV Mir» un «Rossija RTR», savukārt latviešu auditorijas topā ir TV3, LTV1 un LNT.
Pētot četru populārāko Krievijas televīziju auditoriju, atklājies, ka tie nedēļā sasniedz 72,6% cittautiešu un 47,6% latviešu. Ja latvieši tiem atvēl 12,3% no TV skatāmā laika, tad cittautieši - 41,7%.
Kā ziņots, pērn samazinājās mediju uzņēmumam «MTG TV Latvia» (MTG) piederošās SIA «TV3 Latvia» peļņa un AS «Latvijas Neatkarīgā televīzija» (LNT) zaudējumi, informē MTG pārstāvji.
Kā liecina «Firmas.lv» informācija, «TV3 Latvia» peļņa pērn bija 2,62 miljoni eiro, kas ir par 15% mazāk nekā 2014.gadā, kad uzņēmums nopelnīja 3,08 miljonus eiro. «TV3 Latvia» apgrozījums pērn bija 17,04 miljoni eiro, kas ir par 3% vairāk nekā 2014.gadā, kad apgrozījums bija 16,62 miljoni eiro.
Savukārt LNT zaudējumi pērn samazinājās par 47% - no 1,7 miljoniem eiro 2014.gadā līdz 905 950 eiro 2015.gadā. LNT pērn apgrozīja 8,37 miljonus eiro, kas ir par 1% mazāk nekā 2014.gadā, kad apgrozījums bija 8,48 miljoni eiro, liecina «Firmas.lv».
SIA «TV3 Latvia» dibināta 1992.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 694 944 eiro. «TV3 Latvia» ir MTG grupas uzņēmums.
AS «Latvijas Neatkarīgā televīzija» dibināta 1996.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 2 663 055 eiro. «Latvijas Neatkarīgā televīzija» ir MTG grupas uzņēmums.