Vējš matos, brīvības garša, pasaules apceļošana un jaunatklājēja aizrautība - šīs sajūtas ir pazīstamas teju katram motociklistam. Taču vairāku simtu vai pat tūkstošu kilometru pievārēšana dzelzs rumaka sedlos nebūt nav viegla, tāpēc, lai ceļojums sagādātu tikai prieku, ir vērts ņemt vērā dažus ieteikumus. Pieredzē par garākiem braucieniem ar motociklu dalās «Inchcape Motors Latvia» pēcpārdošanas nodaļas vadītājs Leonīds Pavlovs, kas kopā ar savu uzticamo ceļabiedru - motociklu - dosies maršrutā Rīga-Vladivostoka, kopā 11 dienās pieveicot 11 tūkstošus kilometru.
Pieci praktiski padomi, dodoties garākā ceļojumā ar motociklu
Pareizā «ceļabiedra» izvēle
Materiāls tapis sadarbībā ar Inchcape Motors Latvia
Dodoties garākos pārbraucienos, jau laicīgi jāmēģina noskaidrot, kādi būs gaidāmie ceļa un laika apstākļi, jo tas var ietekmēt braucamrīka izvēli, vai, ja jums jau ir motocikls, ļaus maksimāli to sagatavot gaidāmajam maršrutam.
Tālām distancēm piemēroti būs tūrisma un piedzīvojumu motocikli, jo šiem dzelzs rumakiem ir jaudīgāki motori, lielas ietilpības degvielas tvertnes,
gan labiem, gan sliktiem laika apstākļiem piemēroti pārsegumi un vējstikli, kā arī plašāka bagāžas telpa.
Populārākais un iecienītākais modelis starp tālbraucējiem ir «BMW R 1200 GS». «Tas ir universāls motocikls, jo ar to var pārvietoties gan pa līdzeniem ceļiem, gan pretēji - līkumotiem neceļiem, ko garantē stingrais rāmis, tā vieglā vadāmība, elektroniski vadāmā piekare, automātiskā stabilitātes kontrole un dažādie braukšanas režīmi,» stāsta Pavlovs.
Nebrauc ar nepārbaudītu moci!
Pirms ceļojuma ir jāiziet pārbaudes, jāveic nepieciešamie remonti, jāpārbauda, kāds ir ritošās daļas stāvoklis, kāda ir motora darbība un elektronika.
Pēc pilnās apkopes veikšanas ir jāveic testa brauciens 300 – 500 kilometru garumā pa dažāda seguma ceļiem, lai būtu pilnīga pārliecība, ka sabiedrotais ceļojuma laikā nepievils.
Būtiska loma ir motocikla riepām - pirms došanās tālākā ceļā tās vajadzētu nomainīt. «Vidējais riepas «dzīves cikls» ir 10-15 tūkstoši kilometru, un, ja tiek plānots brauciens, kas pārsniedz norādīto nobraukumu, tad iepriekš ir jāizdomā, kur motociklam varēs nomainīt riepas,» uzsver Pavlovs.
Noteikti līdzi jāņem arī papildu aprīkojums – līmlente, gaisa kompresors vai riepu remonta aerosols, lai nepieciešamības gadījumā riepu salabotu un aizbrauktu vismaz līdz tuvākajam servisam.
Tāpat līdzi vajadzētu būt minimālajam instrumentu komplektam konkrētajam motocikla modelim.
Sagatavo kartes un svarīgāko kontaktu sarakstu
Mēdz sacīt, ka itin viss notiek atbilstoši plānošanas kvalitātei, bet no otras puses – nekad un nekas notiek tā, kā plānots.
Lai nu kā, ir lietas, ko var paredzēt iepriekš, proti, lejupielādēt kartes navigācijas sistēmā, kā arī sagatavot svarīgāko kontaktu sarakstu, piemēram, servisi, viesnīcas, varbūt pat motocikla ražotāja autorizētās pārstāvniecības.
Liela nozīme papildaprīkojumam
Pats par sevi saprotams, ka garākiem braucieniem nepieciešams speciālais motobraucēju apģērbs, kas pasargā ne vien no mainīgiem laikapstākļiem, bet arī no traumām kritiena gadījumā. Taču vēl ir pieejams papildu aprīkojums, kas padarīs braucienu daudz patīkamāku.
Piemēram, rokturu polsterējums, kā arī iespēja tos apsildīt, jo tas atvieglo tvērienu. Tā kā vislielākais izaicinājums ir ilgstošā sēdus pozīcija, tad liela nozīme ir sēdekļa ērtumam.
Sēdēšanas komfortu var uzlabot īpaši gela uzliktņi, kā arī piestiprināms un noņemams muguras balsts,
kas laiku pa laikam var noderēt, lai atpūtinātu muguras lejasdaļu.
Svarīgi apdomāt bagāžas novietojumu – bākas soma, ko piestiprina ar siksnām vai magnētiem, labi noder lietām, ko vajag salīdzinoši bieži vai ko jāvar ātri paņemt. Lielākām pārvadājamām vienībām noderēs sānu somas un bagāžas kaste.
Svarīgi pareizi noskaņoties
Lai dotos garākā ceļojumā ar motociklu, svarīgi ir sagatavot ne tikai savu dzelzs rumaku, bet noskaņoties arī pašam braucējam.
«Jāņem vērā divi aspekti - fiziskais un psiholoģiskais. Pirms brauciena lielāka uzmanība ir jāvelta tieši sportiskām aktivitātēm, jo tās palīdz sagatavoties papildu slodzei un pārvarēt nogurumu,» stāsta Pavlovs.
Viņš arī piebilst, ka labākais veids, kā rast harmoniju un mieru brauciena laikā, ir dažas dienas pirms ceļojuma atpūsties un pārlieku nenoslogot sevi.