Pirms trīs mēnešiem Raimonda Biedrīša ģimene Rīgas centrā atvēra jaunu veikaliņu «Grauda spēks». Tirgotava īpaša ne tikai ar to, ka tajā ir plašs kvalitatīvu graudaugu un garšvielu klāsts, bet tur var nopirkt arī svaigi maltus pilngraudu miltus. Pircēju klātbūtnē te miltos pārtop auzas, griķi, zirņi, rudzi, mieži un citi graudi.
Divos naktī izdomājām, kā nopelnīt
Stāstot par jauno veikaliņu, tā īpašnieks Raimonds intervijā portālam TVNET pieskaras arī pirmajam ģimenes uzņēmumam - SIA «www.bbfactory.lv». Tiem, kuri atbalsta zaļo dzīvesveidu, nav jāstāsta, ar ko tā nodarbojas – dabīgo kosmētiku un tās pagatavošanai nepieciešamajām lietām.
No dabīgajiem ķermeņa kopšanas līdzekļiem ģimene vairāku gadu laikā pamazām nonāca līdz veselīgam uzturam. Jau aptuveni gadu viņi paši mājās cepa maizi. Taču laika gaitā Biedrīši saprata, ka veikalā nopērkamie milti neatbilst viņu vajadzībām – ne visi bija tik veselīgi, kā sākumā šķitis. Veselīgos pilngraudu miltus vispār bijis ļoti grūti atrast.
Ideja par miltu veikalu radās divos naktī.
Par vēl vienu biznesa nišu ģimene īpaši aizdomājās brīdī, kad blakus «BB Factory» veikalam parādījās tukšas telpas. Iepriekš tur bija kāzu salons.
Šovasar nomai izliktās telpas Lāčplēša un Avotu ielas krustojumā Raimondam nedeva mieru. Diendienā viņš staigāja tām garām un domāja, ko tajās varētu pasākt. Iepriekš ģimene vēlējās atvērt garšvielu veikaliņu, taču no iepriekšējās biznesa pieredzes saprata, ka ar to nevarēs pelnīt.
Taču tonakt, kad Raimondam nenāca miegs, viņam prātā iešāvās doma par graudu veikalu, kurā paši maltu arī miltus. Viņš saskaitīja, ka līdz tam ģimene apbraukāja piecus sešus veikalus, līdz sapirka visus vajadzīgos miltus.
Biedrīši gribēja radīt vietu, kur visas maizes cepšanai vajadzīgās sastāvdaļas var iegādāties vienkopus.
Jau nākamajā dienā Raimonds savu ideju sāka realizēt. Sazinājās ar saviem iepriekšējiem kolēģiem Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrā, tikās ar zinātniekiem, selekcionāriem no Stendes un Priekuļiem. Viņi negribēja tirgot sliktas kvalitātes vai lopbarības graudus.
Līdz veikaliņa «Grauda spēks» atvēršanai Biedrīši rīkojās ļoti operatīvi. Bezmiega nakti, kurā radās ideja par veikalu, Raimonds piedzīvoja jūnijā, bet jau 10.septembrī ģimene svinēja savas otrās tirgotavas atklāšanu.
Trīs mēnešu laikā veikaliņš piedzīvojis būtisku sortimenta paplašināšanu. Sākumā viņi mala tikai dažas graudu šķirnes, taču tagad to klāsts ir būtiski pieaudzis.
Te var iegādāties kvalitatīvus auzu, kviešu, rudzu, miežu, zirņu, kukurūzas un griķu graudus. Ja pircēji vēlas, tos turpat uz vietas veikalā dažu minūšu laikā arī samals.
Iespējamas 18 miltu maluma pakāpes.
Turklāt piedāvāto produktu klāstu iecerēts turpināt paplašināt. Tā arī notiek. Piemēram, nesen veikaliņā sāka tirgot bioloģisko medu, bet sarunās ar kādu klienti portāla TVNET klātbūtnē Raimonds noskaidro, ka vajadzētu sameklēt vērtīgo kvinoju.
Sieviete priecājas, ka «Grauda spēka» veikalā nopērkam amarants - ļoti veselīgais un uzturvielām bagāts produkts, ko lietojuši pat kosmonauti.
Ziemassvētku laikā viņi sākuši cept pilngraudu piparkūkas. Pieprasījums pēc tām ir tik liels, ka ik vakaru Raimonds ar rokām mīca 15 kilogramus piparkūku mīklas. Turklāt saldais Ziemassvētku laika našķis pieejams ne tikai no pilngraudu kviešu miltiem, bet arī pilngraudu rudzu miltiem.
Kopējo veikala atvēršanai vajadzīgo investīciju apjomu Raimonds neatklāj, taču skaidro, ka tā izveidē ieguldīti pašu līdzekļi. Tā kā neko līdzīgu Latvijā viņi nebija redzējuši, biznesa joma bija jauna, Biedrīši nolēmuši veikala iekārtojumā investēt pēc iespējas mazāk naudas. Piemēram, «man vajadzēja izlietni. Uzliku, bet lētāko.» Tas tādēļ,
lai neizdošanās gadījumā būtu pēc iespējas mazāki zaudējumi.
Par zaudējumiem uzņēmums gan patlaban nedomā. Klientu plūsma nepārtraukti pieaug un apgrozījums ik dienas kļūst arvien lielāks. Nespēdams tikt galā ar pieaugošo klientu plūsmu, Raimonds nolēmis pēc Jaunā gada meklēt vēl vienu darbinieku.
Vairuma veikaliņā piedāvāto maizes maisījumu un svaigi ceptās maizes recepšu autori ir paši Biedrīši. Raimondam vislabāk garšo šokolādes cepumi, kuru gaisīgā garša neatstāšot vienaldzīgu nevienu, un tomātu-bazilika maize.
Pēc klientu ieteikumiem uzlabo receptes
Laika gaitā, uzklausot klientu atsauksmes un pieredzi, ģimenes iecienītajām receptēm pievienojušās arī dažādas citas receptes, piemēram, Austrumu ķirbju sēklu maize.
Vairumam veikaliņā nopērkamo produktu nav bioloģiskās audzēšanas sertifikāta, taču Raimonds uzsver, ka piedāvājumu veido zināmu cilvēku audzētais un ražotais. «Katram produktam ir savs stāsts.» Raimonds zina stāstīt, kur un kā katrs produkts audzis.
Tirgotavas plauktu piepildīšanā viņam lieti noderējuši draugu, paziņu un bijušo darba kolēģu kontakti. Nākotnē veikaliņā varētu pārdot arī bioloģiski audzētos graudaugus.
«»Šis ir kā starts,» veikala īpašnieks cerīgi saka un paskaidro, ka drīzumā plauktos varētu parādīties arī smiltsērkšķi, cidonijas, bišu maize un citas veselīgas lietas.
Runājot par veikaliņu, Raimonds ieskicē arī savu dzīves uztveri.
Ir muļķīgi ēst pilngraudu maizi, uzdzerot kolu.
Šādā kombinācijā veselīgajai maizei zūd jēga. Viņš arī piemin Ameriku, kur vairums cilvēku lieto tikai balto miltu izstrādājumus. Lielai daļai amerikāņu ir liekais svars un ar to saistītas veselības problēmas.
P.S. Šis materiāls tapis portāla TVNET rakstu sērijas «Vērtīga pieredze» ietvaros. Šai stāstu sērijā rakstām par Latvijas uzņēmumiem, kuri veiksmīgi pārcietuši krīzes gadus un turpina attīstību.
Ar šiem rakstiem TVNET vēlas atbalstīt vietējos veiksmīgos un inovatīvos uzņēmējus, tādēļ par šiem materiāliem TVNET neprasa nekādu naudu. Par šiem rakstiem neviens TVNET nav maksājis. Un ja kādam labam uzņēmumam tā ir papildu reklāma, tad mēs par to tikai priecāsimies!
Ja arī tev zināms kāds Latvijas uzņēmums, kurš attīstījies krīzes iespaidā un par kura darbošanos būtu vērts uzzināt citiem, droši pavēsti to portālam, rakstot uz e-pasta adresi zinas@financenet.lv!