Ceturtās paaudzes Prius ir hibrīdautomobiļu Gatis Kandis.
TVNET tests: Toyota Prius
Kas tas ir?
Spriediet paši – tas ir jau ceturtais Prius divdesmit gados, un nekas daudz nav mainījies. Tam joprojām ir forma un dizains, kuru ieraugot, sadzīves gludekļi sāktu sajūsmā spiegt un taisīt «vilnīti». Naftas barela kundzības gados ar Prius brauca pat Džordžs Klūnijs, bet,
melnā zelta cenām nošļūkot tagadējā līmenī, par «priusiem» vairs interesējas galvenokārt taksisti.
Lai gan Toyota ir ceļā uz vadošo hibrīdauto ražotāju Eiropā (patlaban jau trešdaļa pārdoto spēkratu daļēji brauc ar elektrmotoru), Prius ballītē nepiedalās, jo kopš 2010. gada tā pārdošanas apjomi pasaulē sarukuši uz pusi. Vienīgā izeja būtu modeļa radikāla pārstrādāšana – ne jau alvas krūzītēs, bet pievilcīgākā automobilī, kas spētu aizraut masas tāpat kā Tesla. Bet, par spīti brīnumaina dizaina lukturiem,
jauninājumu Prius Nr.4 ir pavisam maz – stingrāka virsbūve, daudzsviru piekare aizmugurē, jauna stūres iekārta un akumulatoru novietojums:
gaitas baterija tagad atrodas zem pakaļējā sēdekļa, nevis bagāžniekā, savukārt 12 voltu akumulatoram beidzot atradusies vieta motortelpā. Kaut kā pamaz automobilim, kas tapis uz jaunās TNGA platformas un iemieso hibrīdu revolūciju. Pat jaunā litija-jonu gaitas baterija līdz Eiropai nav tikusi, jo reģiona klimatisko īpatnību dēļ izrādījusies švakāka par veco niķeļa-metālhidrīda kasti.
Kā tas brauc?
Jauniem modeļiem raksturīgi kļūt vieglākiem, jaudīgākiem un ātrākiem vai vismaz izpildīt vienu no šiem punktiem. Prius hibrīdiekārta ir vājāka nekā iepriekš, jo 1,8 litru benzīna dzinēja un 53 kW elektromotora summārā jauda ir 122 zirgspēki, - agrāk bija 136. Par spīti tam Prius iet labāk! Toyota optimizējusi Hybrid Synergy Drive spēka iekārtas darbību, vienkāršojot pārnesumu mezglu un ieviešot papildus braukšanas režīmus. «Uz papīra»
paātrinājums līdz 100 km/h ir drīzāk «uncool» – 10,6 sekundes, bet dabā meistara Jodas dienesta auto dinamika reāli aizrauj.
Ražotājam izdevies pieklusināt mokošo benzīna dzinēja troksni pilna paātrinājuma brīdī, tāpēc pilsētas apstākļos Prius šķeļ gaisu kā motorlaiva viļņus.
Visu hibrīdu tēva iekšējā pasaule ir neaprakstāms futūrisma un moderno klišeju mistrojums. Priekšējais panelis izskatās gatavots no izjauktām Star Wars desantnieka bruņām, tomēr dīvainā kārtā rezultātam piemīt neizskaidrojams šarms – apmēram tāds pats kā plānprātīgi dārgai Hi-End akustikai, ko neviens nepērk, bet visi labprāt apbrīno. Šo vismaz var nopirkt, bez tam Prius interjeram nav obligāti jābūt baltam, - ir pieejams arī mērenāks tumšs izpildījums, tomēr manuprāt tā būtu nodevība pret ideju. Ja jau izvēlamies ko tādu, tad - pēc maksimālas programmas. Kur vēl jūs atradīsit pārnesumkārbas sviru, kas horizontāli spraucas arā no paneļa? Tik «uncool», ka ir gandrīz «cool».
Kas to pirks?
Ja apskatām Prius kā parastu kompatklases auto, tam nav nekādas vainas. Salonā ir daudz vietas, bet izstieptā lift-back forma zem bagāžnieka vāka atklāj ievērojamu platību mantām. Lai gan Toyota sola pasakaini zemu degvielas patēriņu trīsarpus litru robežās, reāli tas ir aptuveni 4,5 – 4,7 l/100 km, kas arī ir ļoti maz.
Tomēr ar sporta režīmu un priekšu a la Toyota GT86 nepietiek, lai piesaistītu jaunus fanus. Tirgus ģenerē arvien jaunus un jaunus Prius konkurentus, no kuriem daži, piemēram, Auris Hybrid nāk no tās pašas mājas, un ir gan lādzīgi, gan pieejami braucamie. Un zinot, ka jaunais RAV4 Hybrid dabonams jau par 29 830 eiro, patiešām jābūt māksliniekam, arhitektam vai gadžetu frīkam, lai par to pašu naudu izvēlētos – vai, kā nu tur bija - spridzīgāko nespridzīgo hibrīdauto pasaulē.
Toyota Prius cena ir sākot ar 28 460 eiro, Premium izpildījumā – 33 700 eiro.