Aizdedzes sistēma ir svarīga jebkura motora sastāvdaļa, no kuras lielā mērā atkarīga automobiļa darbība. Īpaši nozīmīga tā ir mitrumā, salā vai mainīgos laika apstākļos, kad spēkrati visasāk izjūt kādu defektu vai detaļu nolietojumu, kas siltumā un sausumā par sevi manīt neliek. Benzīnmotoru nolietotajiem vai bojātajiem svečvadiem un svecēm visvairāk nepatīk mitrums, bet dīzeļiem lielākās problēmas rodas salā, kad liela nozīme ir nevainojamai kvēlsveču darbībai.
Aizdedzes sveces
Tie laiki, kad šoferīši savām mašīnām ik pa laikam izskrūvēja sveces, lai tās iztīrītu un pieregulētu atstarpes starp elektrodiem, ir pagājuši. Mūsdienu automobiļiem aizdedzes sveces ir jāmaina pēc noteikta nobraukuma, parasti 30 tūkstošiem kilometru, un tas ietilpst regulārajās apkopēs veicamo darbu sarakstā. Ir arī īpašas sveces ar palielinātu kalpošanas laiku, bet, pateicoties dārgākiem izmantotajiem materiāliem un smalkākiem tehniskajiem risinājumiem, to cena arī ir augstāka. Praktiski jebkurš ražotājs piedāvā augstāka līmeņa produktus no augstvērtīgākiem izmantotajiem materiāliem vai ar īpašas formas elektrodiem. Parasti sveču modeļiem ar vairākiem ārējiem elektrodiem ir arī lielāki maiņas intervāli. Starp vadošajiem sveču ražotājiem var minēt "Bosch", "Champion", "NGK", "Brisk", "Denso".
Tagad vairs neviens sevi cienošs mehāniķis nenodarbojas ar nodegušu sveču elektrodu pielocīšanu, jo modernajiem braucamrīkiem ir stingri noteikti apkopju intervāli, kad jāveic konkrēti darbi – to skaitā arī sveču nomaiņa. Ja tas netiek ievērots, palielinās slodze uz citiem aizdedzes sistēmas elementiem, kā arī dzinēja elektroniskais vadības bloks vairs nevar nodrošināt normālu motora darbību. Laikus nenomainītas sveces neveic normālu degmaisījuma sadegšanu cilindros, kas neizbēgami noved pie palielināta degvielas patēriņa, jaudas samazināšanās un nestabilas dzinēja darbības.
Iegādājoties jaunas sveces, svarīgi sameklēt konkrētajam auto modelim nepieciešamās. Lai veikala katalogā atrastu īstās, reizēm nepieciešams zināt ne tikai mašīnas modeli, ražošanas gadu un dzinēja darba tilpumu, bet pat motora kodu.
Kad īstās sveces nopirktas un nomaiņa tiek veikta paša spēkiem, galvenais ir nepārcensties un jauno detaļu pareizi ieskrūvēt – nepārvelkot. Svece ir viegli jāieskrūvē līdz blīvējošās paplāksnes saskarei ar ligzdu un tad jāpievelk vēl par trešdaļu apgrieziena.
Augstsprieguma vadi
Par veciem vai bojātiem svečvadiem var labi pārliecināties mitrā un tumšā laikā, kad, atverot motora pārsegu, redzama dzirksteļošana un dzirdami sprakšķi. Dzirkstele nenonāk tur, kur tai būtu jānonāk. Problēmas rodas, ne tikai iedarbinot aukstā vai mitrā laikā, samazinās dzinēja jauda, motors nestabili darbojas brīvgaitā, palielinās degvielas patēriņš. Vienīgā izeja ir jauni svečvadi, jo nekāda lāpīšanās ar izolācijas lenti, ūdeni atgrūdošiem aerosoliem vai tamlīdzīgām krūmu metodēm gaidīto rezultātu nedos.
Mainot augstsprieguma vadus, jāievēro virkne nosacījumu. Kā norāda speciālisti, autobraucēji bieži vien mēģina ieekonomēt uz svečvadiem. Taču vairākums ražotāju normālu svečvadu darbību garantē tikai trīs līdz četrus gadus. Vecākam auto modelim veci svečvadi izraisīs tikai iepriekš minētās reakcijas, bet modernajiem automobiļiem ar elektronisko dzinēja vadību var rasties nopietnākas problēmas. Tāpēc mūsdienu mašīnām vadi jāmaina komplektā, nevis pa vienam. Turklāt jāievēro autoražotāja paredzētais svečvadu tips. Pavisam ir trīs veidu svečvadi, kuri atšķiras pēc izmantotā strāvas vadītāja: ar oglekļa serdeni, spirālveida un parastais vara vads. Paši dārgākie un arī labākie ir vara svečvadi, kuriem to īpašību dēļ vada garums neiespaido pretestību. Vara vadus izmanto praktiski vienīgi "Mercedes Benz", "BMW" un "Volkswagen" koncernu automobiļos. Ja tādi ir paredzēti, tad labāk tos arī izvēlēties, lai gan ir pieejami arī lētākas konstrukcijas vadi. Svečvadiem ar oglekļa vai spirālveida vadītāju pretestība mainās atkarībā no vada garuma, tādēļ svarīgi izmantot kvalitatīvu ražotāju konkrētajam auto modelim paredzētus izstrādājumus.
Autopreču veikalos ir pieejami arī īpaši tūninga svečvadi. Tie ir ne tikai vizuāli pievilcīgi un uzkrītošā dizainā veidoti, bet arī četrdzīslu konstrukcijas dēļ nodrošina stabilāku darbību. Tiesa, šādi tūninga svečvadi ir aptuveni divas reizes dārgāki par standarta vadiem.
Kvēlsveces dīzeļiem
Dīzeļiem, kā jau pašaizdedzes dzinējiem, nekāda dzirkstele nav vajadzīga un līdz ar to arī mitrums tos iespaidot var krietni mazāk nekā benzīnmotorus. Toties aukstums dīzelīšiem ir daudz smagāks pārbaudījums. Tādēļ tiem ir nepieciešamas kvēlsveces, kas vistiešākajā veidā iespaido auksto startu. Kvēlsveces, sasilstot līdz pat 1000 grādiem, nodrošina auksta motora palaišanu, jo aukstā laikā dīzeļdegviela neaizdegas kvalitatīvi. Ja mašīnai ir lielisks tehniskais stāvoklis – dzinējam ideāla kompresija, spēcīgs akumulators un labs starteris – to var iedarbināt arī, ja bojāta kāda no kvēlsvecēm. Parasti gan uzreiz pēc aukstā starta tādiem motoriem ir neritmiska, nestabila darbība, kas arī norāda uz kvēlsveču defektiem. Taču šādā gadījumā kritiskā temperatūra ir aptuveni 5–10 grādi zem nulles, kad akumulatoram vairs nepietiek spēka ierūcināt sala pārņemto auto ar bojātām kvēlsvecēm.
Speciālisti uzsver, ka svarīgi ir mainīt visu kvēlsveču komplektu, nevis tikai vienu vai divas bojātās svecītes, kā tas nereti aiz skopuma tiek darīts. Kvēlsveces ir saslēgtas paralēli un, nomainot tikai vienu, tā ilgi nekalpos. Tas tādēļ, ka jaunajai kvēlsvecei būs lielāka pretestība. Arī motoru ar dažādas pretestības kvēlsvecēm sliktāk iedarbināt.
Jaunāko paaudžu kvēlsveces uzsilst daudz īsākā laikā nekā vecākie ražojumi. Bīstamākais kvēlsveču ienaidnieks ir korozija. Līdzko kvēlsveces korpuss ir caurrūsējis un sildspirālei piekļūst gaiss, tā pārdeg. Jaunu materiālu izmantošana kvēlsvecēs ļāvusi paātrināt uzsilšanu un garantēt ilgāku darba mūžu. Tiesa gan, kvēlsveces ilgmūžība vistiešākajā veidā ir atkarīga no dzinēja iedarbināšanas reizēm. Mainot kvēlsveces, tās līdzīgi kā parastās aizdedzes sveces nedrīkst pārvilkt.